November bracht een aantal nieuwe ontwikkelingen op het gebied van Data. In deze roundup nemen de specialisten van Adwise je mee langs de meest interessante updates van de afgelopen maand!
Google's Consent Mode v2 is een belangrijke update die van invloed is op analytics en adverteren, vooral via Google Ads en DV360, en wordt essentieel vanaf maart 2024. De update komt voort uit veranderende wetgeving, zoals de Digital Markets Act, die grote bedrijven zoals Google verantwoordelijk maakt voor het verkrijgen van gebruikerstoestemming.
Consent Mode stelt bedrijven in staat om consent signals van hun cookiebanner naar Google te sturen, waardoor gebruikers keuzes met betrekking tot advertenties, meting en personalisatie worden gerespecteerd. Consent Mode v2 voegt twee nieuwe consent signals toe, naast de al bestaande twee:
Deze nieuwe signalen zijn specifiek gericht op het opbouwen van doelgroepen en remarketing. Consent Mode kent twee modi: "Advanced Consent Mode" stuurt gegevens naar Google, zelfs zonder toestemming, via cookieless pings, terwijl "Basic Consent Mode" tags volledig blokkeert als de relevante toestemming ontbreekt.
Hoewel Google Analytics 4 zonder Consent Mode kan werken, is het noodzakelijk om de relevante Consent Mode te verzenden als GA4-gegevens worden gebruikt voor het voeden van advertentiedoelgroepen via de GA4/Ads-integratie.
In essentie draaien de belangrijkste updates om hoe advertenties en doelgroepen zullen functioneren. Het gebruik van de Consent Mode en het doorgeven van opt-in-signalen bij verzoeken zijn vereisten voor effectief adverteren in deze context.
Hopelijk zal er binnenkort meer exacte documentatie beschikbaar zijn, maar via de link hieronder vind je de meest volledige informatie tot dusver.
Google introduceert een nieuwe Admin Experience in Google Analytics 4-properties. Deze vernieuwde Admin Experience organiseert je instellingen in categorieën, waardoor het eenvoudiger wordt om te vinden wat je zoekt en te begrijpen wat elke administratieve instelling doet. Bijvoorbeeld, alle instellingen die van invloed zijn op hoe gegevens in je rapporten worden weergegeven, zijn nu gegroepeerd. Met deze verandering kun je je beheertaken voltooien met minder klikken en meer vertrouwen. We houden je graag op de hoogte van dergelijke updates om ervoor te zorgen dat je optimaal profiteert van de mogelijkheden van Google Analytics.
Salesforce Marketing Cloud integreren met Google Analytics 4
Het is nu mogelijk om Salesforce Marketing Cloud te integreren met een Google Analytics 4-property rechtstreeks vanuit de Marketing Cloud-interface. Als je eerder de Universal Analytics 360-integratie met Salesforce Marketing Cloud gebruikte, kun je nu migreren naar de GA4-integratie.
Wat nieuw is, is dat de integratie nu beschikbaar is voor zowel GA4-standaard- als 360-property's. Deze oplossing is nu toegankelijk in Marketing Cloud voor iedereen die eerder de integratie met Universal Analytics 360 gebruikte.
Dankzij de integratie van Google Analytics 4 met Salesforce Marketing Cloud kun je doelgroepen die in Analytics zijn gemaakt synchroniseren met Marketing Cloud. Deze gesynchroniseerde doelgroepen kunnen vervolgens worden gebruikt in je direct marketing- en sms-campagnes in Salesforce.
Google heeft verbeteringen aangebracht in de automatisch verzamelde gebeurtenissen uit webgegevens streams in Google Analytics 4 om een filter probleem op te lossen in sommige subproperty's.
Vanaf nu zullen alle automatisch verzamelde first_visit- en session_start-gebeurtenissen uit webgegevens streams dezelfde gebeurtenis parameters bevatten als de gebeurtenis parameters voor de eerste door de cliënt geactiveerde gebeurtenis in een sessie. Hierdoor worden deze automatisch verzamelde gebeurtenissen op de juiste manier gefilterd in of uit een subproperty, wat resulteert in consistente en voorspelbare rapportages.
Er is geen actie vereist van jouw kant om dit in te schakelen. Het probleem wordt automatisch opgelost na deze lancering.
Met de BigQuery Data Transfer Service kunt u geautomatiseerde data verplaatsen naar BigQuery op een geplande basis. Deze service kan daarmee de basis leggen voor een BigQuery-datawarehouse zonder ook maar één regelcode te schrijven.
Al een langere tijd was er een transfer beschikbaar die de data van Google Ads geautomatiseerd naar BigQuery inlaadde. Met ingang van november 2023 is het nu ook mogelijk om data van Display & Video 360 (DV360) geautomatiseerd in te laden naar BigQuery.
Met ingang van 2 november 2023 kunnen gebruikers een waarschuwing instellen voor een grafiek in een Looker Studio-rapport, die de maker van de waarschuwing en de gekozen ontvangers op de hoogte stelt wanneer de grafiekgegevens voldoen aan de voorwaarden die in de waarschuwing zijn gespecificeerd.
Deze alerting-functionaliteit kan handig zijn om te signaleren wanneer er iets niet goed gaat in de data. Bijvoorbeeld, Looker Studio kan een melding versturen zodra het aantal GA4-sessies onder een bepaalde drempel valt. Dit zou dan een indicatie kunnen zijn dat er iets mis gaat in de meetbaarheid. Doordat er dan een signaal wordt verstuurd, kan er direct ingedoken worden wat het achterliggende issue zou zijn.
Deze functionaliteit is echter alleen beschikbaar voor Looker Studio Pro subscriptions.
Beste Fullservice Digital Agency '24