Wil jij ook meer grip krijgen op je data?
Christiaan, Data Marketeer bij Adwise, helpt je graag!
De maand november zat op het gebied van data weer vol met updates. In deze roundup nemen de specialisten van Adwise je mee door de meest interessante updates van de afgelopen maand.
Vanaf het heden is het mogelijk om gebruik te maken van een GA4 Migratie tool via Google Sheets add-on. Dit met als doel om doelgroepen te migreren van Universal Analytics naar Google Analytics 4.
Samenvattend kun je audiences migreren die zijn gebaseerd op dimensies en metrics die beschikbaar zijn in zowel Universal Analytics als Google Analytics 4. Audiences die beschikbaar zijn voor migratie worden overgezet middels de migratietool. Als een audience niet beschikbaar is voor migratie, kun je deze opnieuw aanmaken in Google Analytics 4 met behulp van vergelijkbare dimensies en statistieken.
Sinds 7 november worden de limieten van de GA4 API ook toegepast voor Looker Studio. Dit betekent dat sommige dashboards niet meer werken, omdat ze teveel data ophalen. Vervelend, maar gelukkig zijn er oplossingen hiervoor. Zie onderstaand:
Kortom, er zijn diverse oplossingen beschikbaar. Voor een aantal van deze oplossingen geldt, wees er snel bij.
Custom Dimensions in Custom Reports
Eén van de nieuwe features die in de maand november is gelanceerd, zijn de aangepaste dimensies en statistieken die toegevoegd kunnen worden aan je aangepaste rapporten als primaire dimensies. Bovendien zijn de dimensies en statistieken in de Rapport Builder bijgewerkt, zodat je gemakkelijker kunt navigeren en dimensies en statistieken snel kunt vinden. Hoe fijn is dat!
Datum & uur dimensions
Niet geheel onbelangrijk: datum en uur notatie binnen GA4. Zeer waardevol als je op detail niveau je inzichten wil ophalen. Zie je bijvoorbeeld een daling in je verkeer? Dan is het vanaf heden mogelijk om dit op uur nauwkeurig te achterhalen. Tevens kun je op deze manier beter verbanden leggen die ook op datum en uur nauwkeurig zullen zijn. Kortom, zeer waardevol voor verdere analyses binnen de GA4 rapportages.
Eerste update: levensduur van cookies
WebKit (het framework achter de browsers op Apple devices en Safari) heeft in een nieuwe update aangekondigd dat ze de levensduur van cookies gaan verkorten als die cookies zijn geplaatst vanuit een ander IP-adres dan waarmee de pagina werd geladen. Dit betekent onder andere dat server-side tagging als oplossing om “cookies te redden van ITP” niet meer werkt. En TraceDock heeft nu ook een groot probleem. Het is een ontzettend botte bijl waar WebKit mee hakt, maar wel een effectieve.
Maar! Server-side GTM is nog steeds een heel nuttig onderdeel van een 1st-party data strategie. Alleen de workaround om ITP tegen te gaan lijkt te vervallen. En daarnaast bevestigt dit ook het belang van eigen data als onderdeel van een 1st-party data strategie, liefst vanuit ingelogde gebruikers. Een eigen identifier voor een gebruiker (zoals een emailadres) wordt steeds belangrijker!
Tweede update vanuit WebKit
Nog een update van WebKit! En niet te verwarren met de update hierboven! Kort samengevat: Safari gaat JS cookies niet meer cappen op 7 dagen, maar in plaats daarvan wordt de meeste storage na 7 dagen -waarin je de browser gebruikt- verwijderd. Combineer dat met het bericht hierboven over de verkorte levensduur van server cookies vanuit een afwijkend IP-adres, waardoor het er allemaal niet overzichtelijker op wordt. En dat begrijpen we! Daarom onderstaand aanvullende info waar o.a Simo Ahava ons bijpraat.
Een nieuwtje vanuit een hele andere hoek: Adwise is bij Google langs geweest!
Chapter data was uitgenodigd om langs te komen om o.a het te hebben over onze huidige Google Cloud infrastructuur en hoe we deze verder kunnen opzetten/opschalen voor de toekomst. Zo hebben we het o.a gehad over Dataform, Data Catalog en Looker Studio (Pro). We vertellen je graag meer hierover, maar dat zullen we in de toekomst nog doen in een uitgebreidere blog!
Christiaan, Data Marketeer bij Adwise, helpt je graag!
Beste Fullservice Digital Agency '24