Wil jij ook meer grip krijgen op je data?
Loraine, Data Marketeer bij Adwise, helpt je graag!
Blijf op de hoogte van alle data ontwikkelingen met onze maandelijkse Data Roundup. In deze Roundup nemen onze specialisten je mee door alle updates van GA4, 1st party data en server-side tagging.
Hoewel Google geen officiële aankondiging heeft gedaan met updates over de uitrol van GA4, lijkt het er wel op dat Google GA4 sneller uit zal rollen dan verwacht. Uit betrouwbare bron hebben wij vernomen dat er snel nieuwe features uitgerold zullen worden voor GA4. Daarmee zou de overstap van Universal Analytics naar GA4 sneller komen dan verwacht. De transitie is daarmee minder vrijblijvend; zo wordt verwacht dat binnenkort geen Universal Analytics-properties geregistreerd kunnen worden. Daarmee zou Google de overstap naar GA4 noodzakelijk zijn. Het is afwachten hoe heet de spreekwoordelijke soep daadwerkelijk gegeten gaat worden. Indien je nog niet beschikt over GA4 dan adviseren wij zo snel mogelijk te beginnen.
Het was al mogelijk om je eigen “1st party data” aan te leveren via de Google Ads conversietag voor Google Tag Manager. Dit hoort bij de optie “Enhanced Conversions” van Google Ads. We zien nu echter ook in de GA4-tag de mogelijkheid opduiken om 1st party gegevens mee te sturen met requests naar Google Analytics.
Het lijkt erop dat Google een nieuwe feature aan het uitrollen is die het mogelijk maakt om Universal Analytics events automatisch door te sturen naar GA4.
Er zitten wel een aantal haken en ogen aan die Charles Farina hier verder toelicht: Link naar bericht.
Nog meer GA4-nieuws! Zo is het straks wellicht mogelijk om in te stellen dat bepaalde gebruikers geen kosten- en opbrengstcijfers mogen zien.
Onlangs heeft Google Analytics een heldere schematische weergave gecreëerd waarbij Server Side tagging nog eens wordt uitgelegd. Hiermee wordt uitgelegd dat de server kan draaien op je eigen Google Cloud Platform-project. Hierbij kan je zelf volledig de controle over hoe die gegevens worden verwerkt, en waar de data naar toe wordt gestuurd.
Google Analytics kan veel inzicht geven in je gebruikers die je website bezoeken. Veel van deze gegevens zijn al helder gevisualiseerd in je webconsole, maar wat als je je eigen diagrammen en visualisaties zou willen bouwen? Of de gegevens verder zou willen verwerken? Dan is de Google Analytics API een uitkomst. In onderstaande artikel helpen ze je verder op weg om realtime analytics data te onderzoeken en te verwerken met Python.
Loraine, Data Marketeer bij Adwise, helpt je graag!
Beste Fullservice Digital Agency '24