Wil jij ook meer grip krijgen op je data?
Christiaan, Data Marketeer bij Adwise, helpt je graag!
De maand maart zat op het gebied van Data weer vol met updates. In deze roundup nemen de specialisten van Adwise je mee door de meest interessante updates van de afgelopen maand.
Voor e-commerce organisaties met een Shopify webshop is het nu mogelijk om de Universal Analytics tag te migreren naar een Google Analytics 4 tag.
Met de integratie tussen je Google Analytics 4 (GA4) account en je Shopify webshop worden bepaalde e-commerce gebeurtenissen automatisch bijgehouden. Denk hierbij aan pagina- en productweergaven, maar ook het aantal producten die worden toegevoegd aan de winkelwagen, hoeveel klanten het checkoutproces starten en hoeveel uiteindelijk tot transactie overgaan. Behalve deze standaard gebeurtenissen is het ook mogelijk om aanvullende gebeurtenissen in te stellen.
Hoe je Google Analytics 4 kunt integreren met je Shopify webshop kun je hier zien.
De standaard kanaalgroeperingen in Google Analytics zijn vooraf gedefinieerde categorieën die verschillende soorten verkeersbronnen groeperen (zoals Organisch search, Direct, Verwijzingen, Paid search, Sociaal, E-mail, etc).
Aan de andere kant stellen aangepaste kanaalgroeperingen je in staat om eigen categorieën te maken om specifieke soorten verkeersbronnen te groeperen op basis van unieke zakelijke behoeften. Je kunt bijvoorbeeld een aangepaste kanaalgroepering maken om alle sociale-mediakanalen in één categorie te groeperen.
In Universal Analytics is het al lange tijd mogelijk om deze aangepaste kanaalgroeperingen te maken. In Google Analytics 4 kon dat nog niet, maar nu wel! Zie hier hoe je dat zelf kunt doen in Google Analytics 4.
Een item-scoped dimension biedt informatie over de producten of services waarmee gebruikers in een gebeurtenis interactie hebben. Een standaard item-scoped dimension is bijvoorbeeld de productcategorie van een item. Hiermee zou je bijvoorbeeld kunnen analyseren hoeveel omzet uit een bepaalde productcategorie komt.
Met custom item-scoped dimensions heb je de mogelijkheid om ook andere informatie te verzamelen over je producten of services. Bijvoorbeeld, als iemand een aankoop doet, wil je misschien de kleur van het verkochte artikel weten. Dit zou nu gemeten kunnen worden in GA4 a.d.h.v. deze nieuwe feature. Klik hier voor meer informatie.
In de komende maanden wordt de Google Analytics 4 audience builder geïntegreerd in Google Ads om het maken van Google Analytics 4-doelgroepen te vereenvoudigen en toe te passen op uw Google Ads-campagnes. Om deze functie mogelijk te maken, wordt er een nieuw model voor toegangsbeheer voor meerdere producten geïntroduceerd voor Google Ads. Met dit model kan een beheerder van een Google Analytics 4-property de expliciete machtigingen instellen die beschikbaar zijn voor gebruikers in een gekoppeld Google Ads-account. De Google Analytics-beheerder kan rollen toewijzen aan de verschillende machtigingen in Google Ads (bijv. Beheerder, Standaard, Alleen-lezen). De toegewezen rollen bepalen de toegang tot Analytics-functies die zijn ingesloten in Google Ads, zoals het maken van Analytics-doelgroepen vanuit Google Ads.
Voor meer informatie over deze feature klik hier.
Vanaf 5 juli 2023 moeten Google BigQuery klanten kiezen uit de drie nieuwe prijsversies van Google, aangezien de vaste tarieven voor maandelijkse en jaarlijkse BigQuery-verplichtingen in juli eindigen.
Rekening houdend met de serverloze functionaliteit, queryprestaties en capaciteitsverbeteringen van BigQuery, gaat Google de prijs van het on-demand analysemodel met 25% verhogen in alle regio's.
Voor meer informatie over het nieuwe pricing model van Google BigQuery, klik hier.
Christiaan, Data Marketeer bij Adwise, helpt je graag!
Beste Fullservice Digital Agency '24