Challenge us
menu

Data Roundup maart 2022

Je bekijkt op dit moment een oudere story. De inhoud hiervan kan verouderd zijn. Bekijk hier onze laatste stories
Data Roundup maart 2022

Hoe zit het met alle data trends en ontwikkelingen van de maand maart? Onze data specialisten vertellen je er graag alles over in deze Data Roundup van maart 2022.

 

Het is officieel: Universal Analytics stopt per 1 juli 2023

Stap over naar Google Analytics 4
Deze maand kwam Google met de langverwachte einddatum voor Universal Analytics. Het is definitief: 1 juli 2023 trekken ze de stekker eruit. Vanaf dat moment worden er geen hits meer verzameld in Universal Analytics. Voor Universal Analytics 360 is dit verlengd tot 1 oktober 2023. Ben je nog niet overgestapt op Google Analytics 4? Doe dit dan zo snel mogelijk, zodat je tijd hebt om te migreren, de noodzakelijke data te verzamelen en historische data opbouwt in je nieuwe GA4-property.

  • Hulp nodig of meer informatie over de overstap naar Google Analytics 4?
    Wij helpen je graag ➝ Klik hier

 

Nieuw verdrag datastromen tussen EU en VS

Op 25 maart maakten de Europese Commissie bekend, samen met de Verenigde Staten een nieuwe overeenstemming te hebben voor het uitwisselen van data tussen EU en VS. De details van het zogeheten Trans-Atlantic Data Privacy worden nog uitgewerkt, maar het lijkt erop dat er een plan ligt om op veilige wijze datastromen mogelijk te maken tussen de EU en de VS.

 

Asynchroon variabelen in Server-side Google Tag Manager

Beloofd is beloofd
Recent is een nieuwe feature bekend geworden in Server-side Google Tag Manager, waarmee het mogelijk is asynchroon configuraties te maken in tagging. Wat betekent dit in ‘t kort? Voorheen diende een variabel van te voren bekend te zijn, voordat deze gebruikt kon worden in een Tag. Met de zogeheten asynchronous operations kun je Tags laten wachten op een JavaScript Promise wanneer je variabele bekend is. In praktijk betekent dit dat een Tag wacht totdat de uitkomst (de Promise) bekend is, voordat het zijn taak afrondt. Analytics developer Simo Ahava schreef hier een uitstekende blog over.

 

Nieuw: Koppel GA4 met Merchant Center en Search Ads 360

Het is vanaf nu ook mogelijk om Merchant Center te koppelen aan GA4. Je kunt meerdere Merchant Centers koppelen aan GA4 en vica versa. Het toevoegen van Merchant Center geeft meer inzichten in de GA4 rapportages en biedt tevens de mogelijkheid om data uit te wisselen tussen GA4 en Merchant Center. Zo kun je onder andere zien hoeveel gebruikers, sessies en gebeurtenissen afkomstig zijn van organische zoekresultaten uit Merchant Center. Daarnaast zie je het aantal conversies en de opbrengst die je kunt toeschrijven aan klikken uit organische zoekresultaten.

Search Ads 360 koppeling voor regulier GA4
Naast het koppelen van Merchant Center is ook een koppeling met Search Ads 360 beschikbaar. Interessant genoeg is deze koppeling ook voor reguliere GA4-accounts beschikbaar. Voorheen was dit alleen voor GA 360 gebruikers weggelegd. Het koppelen van een Search Ads 360 heeft als voordeel dat campagne gegevens en kosten worden geïmporteerd in GA4 en analytics-gegevens zichtbaar zijn in Search Ads 360-rapporten.

 

Matomo 4.8.0 introduceert verbeterde privacy feature om fingerprinting te voorkomen

Matomo heeft deze maand een nieuwe release vrijgegeven. In de versie 4.8.0 introduceert het platform een feature waarbij het mogelijk is om fingerprinting in de browser te voorkomen, door het waarnemen van browser features te blokkeren. Matomo positioneert zich als de tegenhanger van Google Analytics met een sterke focus op privacy en controle over je data, zo biedt de tool Matomo Cloud, maar ook een on-premise variant.

 

Google introduceert nieuwe UTM-parameters

Beter laat dan nooit
Een verrassende update binnen Google Analytics: na lang wachten komt Google met een
uitbreiding op de bestaande UTM-parameters. Al jaren maakt Google Analytics gebruik van vijf standaard UTM-parameters utm_source, utm_medium, utm_campaign, utm_term en utm_content. De lijst is aangevuld met drie nieuwe parameters, namelijk utm_source_platform, utm_creative_format en utm_marketing_tactic.

 

Wil jij ook meer grip krijgen op je data?

Wouter, Data Marketeer bij Adwise, helpt je graag!

Neem contact op

Don't miss out!

Ontvang inspiratie, trends, stories, events en veel meer direct in je mailbox..

Emerce100 Beste Fullservice Digital Agency '24

Beste Fullservice Digital Agency '24