Wil jij ook meer grip krijgen op je data?
Christiaan, Data Marketeer bij Adwise, helpt je graag!
De maand juni zat op het gebied van Data weer vol met updates. In deze roundup nemen de specialisten van Adwise je mee door de meest interessante updates van de afgelopen maand.
We kunnen niet anders met deze blog beginnen door definitief afscheid te nemen van Google Analytics Universal (UA). Dit weekend was het namelijk zo ver. Het licht ging uit voor UA. Dit betekent dat alle focus (als dat nog niet zo was) komt te liggen op Google Analytics 4 (GA4).
Toch heb je misschien wel gemerkt dat UA nog wel wat data kan verzamelen. Niet zo gek, want er is aangekondigd dat er vanaf juli een rollout zal plaatsvinden voor UA. Maar voor je het weet is het gedaan met de pret en kun je je beter richten op de mogelijkheden binnen GA4.
Of we hier verder nog wat over kwijt willen? Ik denk het niet. We wensen je vooral veel plezier in de ontdekkingstocht binnen GA4. Want ondanks dat GA4 al ruim 3 jaar bestaat, blijft deze omgeving ons verrassen met nieuwe mogelijkheden en functionaliteiten. Dus vooral: enjoy!
Als het goed is ben je dit hoofdstuk al gepasseerd, maar in deze maand heeft Google aangekondigd dat oude UA-scripts die hard-coded op een website staan ook gebruikt kunnen worden voor GA4.
Wat nu?
Gezien we nu al in de maand juli zitten kunnen oude UA scripts van de website worden gehaald omdat ze simpel gezegd overbodig zijn. Grote kans dat je gebruikmaakt van GTM. En mocht je geen GTM gebruiken, dan is de kans groot dat je al gebruik maakt van de gtag.js en geen analytics.js.
In het onderstaande artikel vind je hier alle ins- en outs voor. Maar we leggen het je graag nog even zo simpel mogelijk uit. Want waar het op neerkomt, is dat we nu de inhoud van het event data object kunnen bewerken.
Praktisch voorbeeld
Vergelijk dit event data object met de data layer. Verschillende tags gebruiken allemaal dezelfde informatie uit het event data object (data layer). Met transformations kun je ervoor zorgen dat tag A andere informatie krijgt dan tag B. Met reguliere GTM waren daar al routes voor, maar met server-side GTM nog niet. Het artikel van Simo bevat ook een aantal concrete use cases hiervoor.
Bron
Geen groot nieuws, maar zeker goed om van op de hoogte te zijn: session duration is beschikbaar in GA4. Deze update hebben we begin juni ontvangen. Probeer hem vooral eens uit en bekijk of jij deze al kan vinden in jouw rapportage.
En zoals je in onderstaande update kan zien, zijn er meerdere dimensions beschikbaar die zeker de moeite waard zijn om verder te onderzoeken tijdens je analyse.
Link Tracking Protection (LTP)
In de beta-versie van de nieuwste Apple operating systems is een nieuwe privacy-feature toegevoegd: Link Tracking Protection (LTP). Kort samengevat gaat Apple bepaalde query-parameters strippen uit de URL. Zie de screenshot met de queryparameters waar het (momenteel) om gaat. De omlijnde parameters zijn voor ons werk absoluut relevant.
Dit komt binnenkort algemeen beschikbaar. Cory Underwood heeft onderzocht wat de gevolgen zijn voor vendors, zoals Google, Facebook, e.d. Aan de ene kant valt dat misschien mee, omdat het binnen Safari bijv. alleen om incognito-modus gaat, aan de andere kant is de ingreep serieus. In het kat-en-muisspel rondom tracking prevention zou het me niet verbazen als Apple zou besluiten om dit in de toekomst wellicht breder uit te rollen, maar dat is nu gelukkig nóg niet het geval.
Wellicht dat dit je voor jou (als klant) niet direct de waarde hiervan in ziet, maar voor publishers is deze koppeling misschien wel belangrijker dan de koppeling met Google Ads. Dus we kunnen stellen dat het vrij teleurstellend is dat deze koppeling zo kort voor de deadline van GA4 pas werd gepubliceerd. Maar we kunnen dan nu ook eindelijk het nieuws delen dat de koppeling er is. Dus waar wacht je nog op?
GA4 audiences exporteren via de API
Dit is een update voor GA4 met heel veel potentie! Tot nu toe kon je met UA en GA4 je audiences rechtstreeks koppelen aan bijv. Google Ads, maar verder niet. Deze update opent de weg voor andere, 3rd-party tools om rechtstreeks te koppelen met GA4 en gebruik te maken van de aanwezige doelgroepen, inclusief de predictive audiences.
Er zijn nieuwe functionaliteiten beschikbaar gekomen voor de scorecards in Looker Studio. Zie screenshot hieronder voor het dashboard dat we hebben gebouwd.
De metrics in de scorecards worden afgezet tegen het desbetreffende target dat is ingevuld in de target sheet. Je ziet nu dus in één oogopslag welke targets je wel/niet hebt behaald. Plus, doordat de targets dynamisch zijn opgebouwd kun je met het periode filter ook precies zien of je op target loopt voor deze week/maand/kwartaal/jaar.
Dit is nu dus voor een klant die wel een target sheet heeft ingevuld en gekoppeld met Supermetrics of een tool als Fivetran. Maar bij afwezigheid van een target sheet zou je eventueel ook de target kunnen definiëren als vorige periode of als constante waarde.
Kortom, zeker de moeite waard om toe te passen in je eigen dashboard!
Christiaan, Data Marketeer bij Adwise, helpt je graag!
Beste Fullservice Digital Agency '24