Hulp nodig met het maximaal benutten van jouw data?
Christiaan, Analytics marketeer bij Adwise, helpt je graag!
De maand juni zit op het gebied van data vol met updates en nieuwe ontwikkelingen. Reden genoeg voor ons datateam om je in onze eerste Data Roundup mee te nemen door alle ontwikkelingen van de afgelopen maand.
Deze Roundup bestaat uit de volgende onderdelen:
Sinds enige tijd maakt Google Tag Manager het mogelijk om met Consent Mode het gedrag van Google-tags en -scripts aan te passen op basis van de cookie voorkeuren van gebruikers. Door het gebruik van Consent Mode kunnen tags worden ingeladen op pagina’s voorafgaand aan de cookiemelding. Maar aan de andere kant wordt het gedrag van de tags (bijvoorbeeld welke cookies wel of niet geplaatst worden) afgestemd op de voorkeuren van de gebruiker. De configuratie per tags wordt daarmee alleen gebruikt voor de specifieke doeleinden waar de gebruiker toestemming voor heeft gegeven. Hoewel Consent Mode al enige tijd beschikbaar is binnen Google Tag Manager, zijn er onlangs nieuwe features toegevoegd om de configuratie makkelijker te maken. Zo zijn er nieuwe consent_types toegevoegd voor analytics_storage en voor ad_storage is er een Consent Overview om te zien welke tags van Consent Mode zijn voorzien. Tot slot zijn er verschillende triggers en ingebouwde settings toegevoegd.
(Consent Overview in gebruik. (Bron: Google)
Sinds kort beschikt Data Studio - de gratis dashboarding tool van Google - over een presentatiemodus. Hiermee is het mogelijk om dashboards op volledig scherm te presenteren, soortgelijk aan Google Slides. Zo kun je ervoor kiezen om automatisch te wisselen tussen tabbladen. Handig wanneer je bijvoorbeeld een dashboard met 10 tabbladen elke 30 seconden wilt laten rouleren. Je vindt de nieuwe feature bij de opties rechtsboven.
GTM4WP is een veelgebruikte Google Tag Manager plugin voor WordPress/WooCommerce. De plugin heeft recent een update ontvangen die een aantal cruciale aanpassingen bevat die je niet over het hoofd mag zien. Naast de gebruikelijke security updates, en geupdate systeemvereisten, is bekend gemaakt dat de klassieke e-commerce tracking binnenkort zal vervallen. De update is vooral interessant omdat de plugin vanaf v1.13 ook ondersteuning biedt voor Server Side Tagging en nieuwe dataLayer events voor Google Dynamic Remarketing. Beide hebben een grote impact op je metingen en tracking pixels.
Server-side containers voor eigen domeinen
Server-side tagging via Google Tag Manager is een nieuwe manier om gegevens op je website te verzamelen. Hiermee behoud je de gegevenskwaliteit en toestemming van de gebruiker ter bevordering van je pagina laadsnelheid. Een gewenste feature tot nu toe was het inladen van een webcontainer op je eigen domein/subdomein. Dit is nu mogelijk met GTM4WP. Je kunt onder het tabblad ‘Geavanceerd’ jouw gewenste domein invullen.
Updates in de Google Dynamic Remarketing dataLayer
Hoewel de plugin al langere tijd Dynamic Remarketing voor Google Ads ondersteunt, is de implementatie verouderd. Zo maakt de configuratie nog steeds gebruik van ecomm_data variabelen. Google Ads-remarketingtag in Google Tag Manager heeft inmiddels nieuwe, betere mogelijkheden om interacties met producten te registreren. Daarom is GTM4WP bijgewerkt. In dit bijgewerkte artikel over het configureren van Dynamic Remarketing vind je uitleg hoe je kunt overstappen naar het nieuwe format. Dit betekent automatisch dat de oude methode voor Dynamic Remarketing in deze plugin komt te vervallen. Dat zal waarschijnlijk later dit jaar zijn. Belangrijk dus om op tijd de overstap te maken en je configuratie in WooCommerce en Google Tag Manager aan te passen waar nodig.
Sinds enige tijd is de beta van Google Enhanced Conversions in gebruik genomen. Deze nieuwe feature van Google maakt het mogelijk om de nauwkeurigheid van conversiemetingen te verbeteren door 1st party data te delen met Google. Bijvoorbeeld door SHA256 gehashte e-mailadressen te delen met Google, kunnen deze conversies worden vergeleken met ingelogde Google-accounts. Op die manier kunnen conversies worden toegewezen aan advertentiegebeurtenissen, zoals klikken en weergaven.
Door voor een eenrichtingshash te kiezen met SHA256 wil Google de privacy waarborgen van de eindgebruiker. Naast e-mailadressen kunnen ook NAW-gegevens en telefoonnummers - op gehashte wijze - gedeeld worden met Google. Er zijn twee manieren om de data te delen met Google, namelijk via de algemene sitetag of via Google Tag Manager. In dit artikel wordt uitgelegd hoe je ‘Enhanced Conversions’ kunt inrichten via Google Tag Manager.
Onlangs kondigde Google tijdens de jaarlijkse Google Marketing Livestream nieuwe functies en een bredere uitrol van bestaande tools aan voor adverteerders. Search Engine Journal deed hiervan verslag en één van de opvallende features is de eigen adverteerders omgeving binnen Google Analytics.
Sinds de komst van Google Analytics 4 wordt er hard gewerkt aan het integreren van bestaande Google platformen, waaronder Google Ads. Hoewel de koppeling tussen GA4 en Google Ads al geruime tijd bestaat, zijn de advertentie resultaten nog niet gemakkelijk te vinden. Zo ontbreken nog de afzonderlijke rapportages toegewijd aan Google Ads, die wel in Universal Analytics beschikbaar zijn. Hier lijkt nu verandering in te komen. Google heeft laten weten dat ze een nieuwe ‘advertiser experience’ in Google Analytics uit gaan rollen. Deze rapportage moeten diepere inzichten geven in de cross-channel campagne prestaties, specifieke advertising statistieken en aanbevelingen.
(Nieuwe interface van GA4 met onder andere een afzonderlijk tab voor Advertenties)
Wanneer de volledige rapportages beschikbaar zijn, is helaas niet bekend. Inmiddels heeft Google een nieuwe interface gepresenteerd binnen Google Analytics 4, waarin onder Advertenties de rapportages voor Modelvergelijking en Conversiepaden al beschikbaar zijn. Wil je toch meer details inzien? Dan kun je nog terugvallen op de vertrouwde rapportages in Universal Analytics.
Christiaan, Analytics marketeer bij Adwise, helpt je graag!
Beste Fullservice Digital Agency '24