Hulp nodig bij een SEO-vraagstuk?
Madée, SEO Marketeer bij Adwise, helpt je graag!
De maand januari zat op het gebied van Data weer vol met updates. In deze roundup nemen de specialisten van Adwise je mee door de meest interessante updates van de afgelopen maand.
De geruchten bleken te kloppen: op 30 september 2023 trekt Google de stekker uit hun A/B-testing platform Google Optimize.
Er komt géén vervanger
De afgelopen weken ontstond er wat verwarring over een mogelijk vervolg. Google Firebase Analytics (een voorloper van GA4) had A/B-testing features en misschien dat die een nieuw leven zouden krijgen? En een nieuwsbrief van Google had het over
“We understand the value of A/B testing for marketers, and will be sharing new ways to bring experimentation at scale to businesses in the coming weeks.”
en
“We remain excited for the vision for A/B testing within Google Analytics 4.”
Zou er dan misschien een vervanger worden aangekondigd? Inmiddels hebben we bevestigd gekregen dat dit niet het geval is. Er worden integraties met third party A/B-testing tools aangekondigd nog.
Bron
“For any customer who does not set up a GA4 property with basic settings, starting in March, we will configure one with a few basic settings consistent with the existing Universal Analytics property; this includes certain conversion events, Google Ads links, and existing website tags.”
Kort samengevat gaat Google automatisch een GA4-propertie aanmaken voor iedere Universal Analytics property die de afgelopen 12 maanden verkeer heeft ontvangen, geen GA4-property aan Universal Analytics is gekoppeld en waar de ‘GA4 setup assistant’ niet is afgerond. Als je niet wilt dat er automatisch een nieuwe property wordt aangemaakt moet je je voor 28 februari afmelden. Ga hiervoor in de instellingen van Analytics naar de GA4 setup assistant en zet het schakelaartje bij “Automatically set up a basic Google Analytics 4 property” uit.
Veel professionals, waaronder ook de specialisten van Adwise, hebben handmatig GA4-properties aangemaakt zonder deze te koppelen en zonder de GA4 setup assistant te gebruiken. We zullen dus alle properties langs moeten gaan om te voorkomen dat er onnodig extra properties aangemaakt worden. Onhandig.
Afbeelding: Google Analytics
Er zijn inmiddels tooltjes beschikbaar om in bulk properties af te melden. Neem even contact op als je hier interesse in hebt en dan delen we deze graag met je.
Free plan
Fivetran heeft een gratis optie toegevoegd aan hun aanbod. Tot 500.000 MAR hoeft geen credit card ingevoerd te worden. De mogelijkheden zijn natuurlijk beperkt in vergelijking met de betaalde versie, maar we verwelkomen natuurlijk alle extra mogelijkheden die dit biedt.
Lite connectors
Lite connectors zijn minder uitgrebreide connectoren voor Fivetran en zijn gebouwd voor een specifieke use case. Ze zijn dus minder flexibel, maar daardoor wel sneller te ontwikkelen. Fivetran biedt zelfs een ‘by request’ programma aan, waarbij je ook zélf een connector kunt bouwen voor Fivetran.
Eén van de nieuwe lite connectors die voor veel van onze opdrachtgevers interessant is, is de WooCommerce connector, waarmee onder andere orderdata opgehaald kan worden. Andere interessante Lite connectors die nog gebouwd worden zijn o.a.:
Alle ecommerce-statistieken in GA4 zijn nu beschikbaar met zowel een event-scope als een item-scope. Dat klinkt abstract, maar het betekent dat er een stuk meer nuttige analyses gemaakt kunnen worden met GA4. Je kunt nu bijvoorbeeld het aantal gekochte items per itemnaam bekijken, wat eerst niet mogelijk was.
Over het algemeen is Google erg goed in het schrijven van marketingteksten waarin ze nét niet echt duidelijk zijn over hoe het nou precies zit met GA4 op het gebied van privacy, GDPR, enzovoort. Het document dat ze afgelopen maand hebben gepubliceerd is een welkome afwisseling hierop. Het bevat een duidelijk overzicht van de opties die GA4 biedt om de dataverzameling goed in te richten.
Snoobi is een privacyvriendelijk alternatief voor Google Analytics. Nieuw is de optie om helemaal geen data lokaal op te slaan. Dus geen cookie, geen localstorage of andere lokale opslag om een gebruiker te herkennen. Het nadeel is dat het bepalen van gebruikers en sessies niet 100% nauwkeurig is, maar het voordeel is dat er GDPR compliant data verzameld kan worden zonder consent banner.
Bron
Madée, SEO Marketeer bij Adwise, helpt je graag!
Beste Fullservice Digital Agency '24