Wil jij ook meer grip krijgen op je data?
Christiaan, Analytics Marketeer bij Adwise, helpt je graag!
De eerste maand van 2022 zit er alweer op en ook aan het begin van dit jaar zijn er weer een aantal interessante data updates te melden. In deze roundup nemen de specialisten van Adwise je mee langs nieuws over onder meer GA4 en cookieless tracking.
Nadat Google bekend maakte channel attribution beschikbaar te stellen in GA4, liet het vorige week weten dat sommige properties in aanmerking komen voor het data-driven attribution model. Met ingang van 26 januari heeft Google alle in aanmerking komende properties overgezet naar het data-driven attributiemodel. Ook bestaande properties vallen onder deze aanpassing.
Zelf GA4 attributie model kiezen
Eerder werd al bekend dat je zelf een attributiemodel kunt kiezen binnen GA4, iets wat in Universal Analytics nog altijd ontbreekt. Met uitzondering van het Model Comparison Tool rapportage natuurlijk. Nu is het voor GA4 gebruikers niet alleen mogelijk om zelf je attributie model te kiezen, maar ook om data-driven attribution toe te passen op je rapportages.
Op 13 januari kondigde de Autoriteit Persoonsgegevens aan onderzoek te doen naar klachten over Google Analytics. Op de site van het AP wordt gewaarschuwd dat het gebruik van Google Analytics binnenkort mogelijk niet meer is toegestaan en dat een onderzoek loopt. Het onderzoek komt na een uitspraak van het Oostenrijkse privacytoezichthouder, die constateerde dat Google Analytics in strijd zou zijn met de GDPR.
Google Analytics en GDPR regelgeving
Het moet een turbulente maand voor Google zijn geweest. Google kwam na de uitspraak van de Oostenrijkse privacytoezichthouder direct met een statement waarin het tracht feiten op orde te stellen. Ondertussen lobbyt Google voor betere afspraken en regelgeving tussen de EU en US. We houden de ontwikkelingen nauwlettend in de gaten.
Bron
Het zal menigeen ontgaan zijn tussen al het nieuws rondom Google Analytics, maar deze nieuwe aankondiging van Google niet minder interessant. Het bedrijf introduceerde afgelopen week namelijk Topics, het alternatief op het bekritiseerde FLoc. Topics, zoals de naam al doet vermoeden, is een methode om interessante, relevante onderwerpen van internetgebruikers te verzamelen voor marketingdoeleinden. De Topics API is nu al in te zien en wordt waarschijnlijk eind Q1 uitgerold.
FLoC controversieel
Floc werd in 2021 geïntroduceerd als alternatief op cookies om toch op accurate wijze gebruikers te kunnen bereiken, bijvoorbeeld via Google Ads. FloC werd echter met kritiek ontvangen, omdat het privacy issues in de hand zou werken, waaronder het vereenvoudigen van fingerprinting.
Bron
Enige tijd geleden introduceerde Fivetran dbt Core, waardoor gebruikers makkelijker transformaties kunnen toepassen op hun eigen datasets. Fivetran komt nu met nieuwe features, zoals de mogelijkheid om dbt transformaties uit te voeren zodra nieuwe data beschikbaar is. Deze feature is nu direct beschikbaar. Later dit jaar komt het bedrijf met zogeheten data lineage graphs, waarmee inzicht wordt gegeven in de volledige ELT en dbt pipelines op de dataset.
Het bouwen van jouw Modern Data Stack met Fivetran
De Modern Data Stack is een suite van tools en processen die wordt gebruikt voor data-integratie met een datawarehouse voor analyse. Fivetran maakt het eenvoudig om aan de slag te gaan met het bouwen van jouw eigen Modern Data Stack, door koppelingen te leggen met tools van Google, Facebook, Microsoft..
Christiaan, Analytics Marketeer bij Adwise, helpt je graag!
Beste Fullservice Digital Agency '24