Hulp nodig bij een SEO-vraagstuk?
Madée, SEO Marketeer bij Adwise, helpt je graag!
De maand februari zat op het gebied van Data weer vol met updates. In deze roundup nemen de specialisten van Adwise je mee door de meest interessante updates van de afgelopen maand.
Maak je al gebruik van Google Analytics 4 (GA4) en heb je Google Analytics Universal nog niet gekoppeld? Grote kans dat je onderstaande melding krijgt. Deze melding houdt in dat, als je akkoord heeft, er een nieuwe GA4 property wordt aangemaakt. Dit is natuurlijk niet nodig als je al een lange tijd een GA4 property hebt draaien. Om dit te voorkomen kun je op ‘no’ klikken of via je Universal instellingen, wijzigingen doorvoeren.
Waarom is dit zo belangrijk? We willen voorkomen dat er vertroebeling ontstaat in je account structuur. geen ramp als het gebeurd, maar we houden natuurlijk graag de controle waar kan!
Meer informatie over deze settings vind je hier.
Begin deze maand zien we via diverse kanalen screenshots voorbij komen waarbij het erop lijkt dat er mogelijk nieuwe statistieken beschikbaar komen in Google Analytics 4. Bijvoorbeeld ‘content views’, de optie voor ‘outbound exclusion domain’ en ‘data-tagged element clicks’. Deze laatste lijkt vooral veel voordelen te bieden voor developers om metingens vanuit de code toe te voegen. Maar wat de exacte uitrol zal zijn, hebben we nog niet meer informatie over gevonden. Toch goed om dit de komende tijd in de gaten te houden! Onderstaand alvast een sneak preview hiervan:
Deze maand hebben we voorbij zien komen dat Krisjan Oldekamp een gave oplossing heeft gemaakt om Google Tag Manager (GTM) in te laden via een custom pad. Dit laat hij zien in de vorm van een tutorial.
Maar waarom gebruik maken van een custom path? De standaard template biedt momenteel echter niet de optie om de padnaam (/gtm.js) aan te passen. Het probleem hierbij is dat bepaalde adblockers (zoals AdBlock of uBlock) die de EasyList of Disconnect.me filters gebruiken, standaard verzoeken naar your-domain.com/gtm.js blokkeren. Daarom wordt Google Tag Manager niet geladen.
Aangezien Google Tag Manager op zich geen gegevens verzamelt, maar ook gebruikt kan worden voor functionele / niet-tracking zaken (denk aan A/B testen, content injectie, cookie toestemming), zorgt het aanpassen van de padnaam met ervoor dat de gtm.js bibliotheek en dus GTM in bepaalde gevallen wel geladen wordt.
Ideaal dus!
Vrij recent hebben we een handleiding ontdekt waarbij het mogelijk is om Server Side Google Tag Manager (SSGTM) op te zetten op basis van Cloud Run in plaats van AppEnige. Of dit direct kosten bespaard, zijn we nog niet achter, maar het zou wel efficiënter kunnen zijn in deze situaties:
Meer informatie over deze handleiding, vind je hier.
Nu de verwachtingen van mensen met betrekking tot gegevensprivacy zijn veranderd, is het belangrijker dan ooit om je gegevens strategieën bij te werken, zodat je relevante advertenties kunt blijven delen en het succes van campagnes kunt blijven meten.
Met die reden heeft Google hun privacy- en performance playbook bijgewerkt met de nieuwste privacy- en meetoplossingen van Google Ads om je voor te bereiden op een veranderend privacy landschap en tegelijkertijd je vermogen om goede prestaties te leveren en te behouden.
In een notendop heeft Google tips en tricks voor het verkrijgen van first party data (vertrouwensrelatie met bezoeker) en biedt een lijst met producten van Google die oplossingen bieden voor privacy vriendelijk delen van data (Consent Mode, Customer Match, Enhanced Conversions).
Benieuwd geworden naar het playbook? Check dan deze link. Of download hem meteen als PDF.
Een langverwachte functie die we al misten binnen Google Analytics 4: het zoeken met measurement ID’s. Oftewel, je unieke nummer van stream. Binnen Universal hadden we alle mogelijkheid om te zoeken naar een property’s ID. Erg handig, als je meerdere property’s had. Gelukkig is het nu dan eindelijk mogelijk om te zoeken op stream niveau. Dit kun je doen via de zoekbalk.
Meer informatie hierover vind je in dit artikel.
Mooi nieuws om mee af te sluiten: een nieuwe functie waarmee je doorlopend gegevens uit Search Console naar Google BigQuery kunt exporteren!
Je kunt een export configureren in Search Console om dagelijks een datadump in jouw BigQuery-project te krijgen. De gegevens omvatten al je prestatiegegevens, met uitzondering van geanonimiseerde query's, die om privacyredenen worden uitgefilterd; met andere woorden, de bulkgegevensexport wordt niet beïnvloed door de dagelijkse gegevensrijenlimiet. Dit betekent dat je je gegevens maximaal kunt verkennen, ze kunt combineren met andere gegevensbronnen en geavanceerde analyse- en visualisatie technieken kunt gebruiken. Tof!
Deze gegevensexport kan bijzonder nuttig zijn voor grote websites met tienduizenden pagina's, of websites met tienduizenden zoekopdrachten per dag. Kleine en middelgrote sites hebben al toegang tot al hun gegevens via de gebruikersinterface, de Looker Studio connector (vroeger bekend als Data Studio) of de Search Analytics API.
Let op: de Search Console koppeling werkt niet met terugwerkende kracht. Wil je deze data koppelen (zeer aanbevolen) dan kun je dit het beste zo snel mogelijk doen, zodat je data kunt verzamelen.
Meer informatie over de uitrol van deze functie vind je hier.
Madée, SEO Marketeer bij Adwise, helpt je graag!
Beste Fullservice Digital Agency '24