Wil jij ook meer grip krijgen op je data?
Christiaan, Data Marketeer bij Adwise, helpt je graag!
De maand december zat op het gebied van data weer vol met updates. In deze roundup nemen de specialisten van Adwise je mee door de meest interessante updates van de afgelopen maand.
Gebruikers van Looker Studio (voorheen Data Studio) kunnen nu gebruik maken van Looker Studio Pro. Looker Studio Pro-klanten kunnen de toegang tot hun rapporten en gegevensbron op schaal beheren met workspaces voor teams.
Looker Studio Pro is een betaalde versie van Looker Studio en biedt meer opties rondom toegang, rechten en eigendom van Looker Studio rapportages en maakt Looker Studio eigendom van teams, in plaats van individuele gebruikers. Door te migreren naar Looker Studio Pro, worden bijvoorbeeld alle items opgeslagen in een Google Cloud-project en wanneer eigenaren de organisatie verlaten, blijven Looker Studio assets bestaan.
Onlangs legde Google de GA4 quota limieten op aan Looker Studio tot ongenoegen van veel gebruikers. Het Looker Studio team heeft gewerkt aan een oplossing zodat je het Token verbruik in kunt zien van grafieken, zodat je weet hoe je je dashboards kunt optimaliseren.
Nu Looker Studio gebonden is aan de limieten op het aantal requests dat je kunt doen, zorgt dit ervoor dat veel dashboards foutmeldingen tonen. Grafieken die rechtstreeks koppelen met de Google Analytics 4 connector ondervinden hier last van. Het Looker Studio team heeft het nu mogelijk gemaakt om per grafiek in het dashboard te zien hoeveel tokens worden verbruikt, zodat je je rapportages kunt optimaliseren.
Klik met rechtermuisknop op een grafiek en bekijk het ‘Google Analytics Token Usage’ rapport. Je krijgt dan inzicht in onder andere token verbruik, resterende tokens en welke grafieken de meeste tokens verbruiken.
Afbeelding: Utku Gülden / Linkedin.com
Helaas is het niet altijd mogelijk om je rapportages te optimaliseren en onder de limieten uit te komen. In dat geval kun je overwegen je data rechtstreeks te koppelen met GA4 data uit BigQuery. Dit helpt niet alleen om limieten te omzeilen, maar zal tevens je dashboard aanzienlijk sneller maken in het ophalen van data.
Nu de deadline voor Universal Analytics in zicht is, stappen veel gebruikers over naar Google Analytics 4. Google heeft specifiek voor het migreren van Doelgroepen een Google Sheets add-on ontwikkelt om je te helpen migreren.
De add-on stelt je in staat om alle Doelgroepen uit Universal Analytics in kaart te brengen en laat zien welke van deze doelgroepen je kunt migreren naar GA4 en welke configuratie daarvoor nodig is. Indien een doelgroep niet gemigreerd kan worden, krijg je ook feedback waarom dit het geval is. Bijvoorbeeld als dimensies of statistieken in GA4 niet aanwezig zijn.
De add-on GA4 Migrator for Google Analytics is te downloaden in de Workspace Marketplace van Google.
Eerder in 2022 werd al bekend gemaakt dat de US een draft had opgesteld om tot een overeenkomst te komen. Deze is gedeeld met de Europese Commissie en in december werd bekend gemaakt dat de EC het proces gaat starten om deze te beoordelen en goed te keuren.
Het Data Privacy Framework moet veilige trans-Atlantische gegevensstromen bevorderen en tegemoet moeten komen aan de zorgen die het Hof van Justitie van de Europese Unie.
Binnen de EU gelden strenge regels rondom gegevensbescherming middels de AVG.
In 2020 bepaalde de rechter dat het zogeheten Privacy Shield niet voldoend was en werd deze nietig verklaard. Sindsdien wordt er gezocht naar een alternatief die ervoor moet zorgen dat de data die gedeeld wordt tussen de EU en VS voldoende beschermd is naar de AVG regels.
Christiaan, Data Marketeer bij Adwise, helpt je graag!
Beste Fullservice Digital Agency '24