Wil jij ook meer grip krijgen op je data?
Christiaan, Analytics Marketeer bij Adwise, helpt je graag!
De maand december is vaak een maand waarin doorgaans weinig nieuwe features worden uitgerold. Toch waren er weer een paar interessante updates. In deze roundup nemen de specialisten van Adwise je mee door de meest interessante updates van o.a. GA4.
Eigenlijk is dit nieuwtje uit 2022, maar het is té groot nieuws om nog een maand mee te wachten. Al jaren is het een vurige wens van webanalisten om het standaard attributiemodel van Google Analytics te kunnen aanpassen. En eindelijk is het zover! Met GA4 is het nu mogelijk om te kiezen voor een ander model. Ook een Data-driven attributiemodel behoort tot de keuzemogelijkheden.
Let op: hoewel een data-driven model in veel gevallen een beter beeld van de realiteit geeft dan de andere opties van Google is het verstandig om stil te staan welk attributiemodel voor jouw organisatie het meest relevant is.
Met de uitrol van iOS15.2 brengt Apple ook twee privacy gerelateerde updates naar de gebruiker. Zo is de ‘Hide my Email’ functionaliteit nu een stuk toegankelijk gemaakt via de e-mailclient Apple Mail. Daarnaast kan een App Privacy Report worden ingeschakeld waarmee inzichtelijk wordt gemaakt hoe vaak privacygevoelige data is verzonden over de afgelopen 7 dagen. Zo kan bijvoorbeeld worden bekeken hoe vaak een app locatiegegevens opvraagt.
In de Roundup van oktober werd dit al aangekondigd en de afgelopen maand is de integratie van Search Console met Google Analytics 4 daadwerkelijk uitgerold. Hiermee is het mogelijk om binnen GA4 organisch zoekverkeer diepgaand te analyseren.
Voor onze Data Science werkzaamheden maken we gebruik van DataIku. Met versie 10 van deze tool komen nog krachtigere opties beschikbaar voor het beheren en selecteren van Machine Learning modellen.
Christiaan, Analytics Marketeer bij Adwise, helpt je graag!
Beste Fullservice Digital Agency '24