Wil jij ook écht grip krijgen op je data?
Christiaan, Analytics Marketeer, helpt je graag!
Blijf op de hoogte van alle data ontwikkelingen met onze maandelijkse Data Roundup. In deze Roundup vertellen onze specialisten meer over Non-sampling rapportages in GA4 360, Cross-domain tracking met Server Side FPID cookie en meer.
Google introduceert een nieuwe functie in de Ontdekken (Exploration)-modus binnen rapportages voor Google Analytics 4 360-properties. Het is nu mogelijk om volledige resultaten (dus zonder sampled data) op te vragen wanneer een query een dataset met sampled data retourneert. Door te klikken op ‘Request unsampled results’ kun je een nieuwe dataset opvragen. Doorgaans wordt de query binnen 30 minuten uitgevoerd en ben je dan voorzien van een nieuwe set aan data met volledige resultaten. Overigens is de feature nog wel in beta.
Server Side-tagging begint steeds meer vorm aan te nemen. Nu het toepassen van Server Side GTM steeds makkelijker toepasbaar wordt, voegen meer platformen zich bij GTM en begint de community steeds meer vorm aan te nemen. Ook Facebook rolt hun een officiële integratie uit binnen Event Manager. Zo is het nu mogelijk om de Conversion API Tracking in te richten via Server Side-tagging. Je kunt hiervoor de Event Manager binnen Facebook gebruiken. In de documentatie van Facebook wordt stapsgewijs uitgelegd hoe je dit configureert.
Microsoft weet met haar nieuwe tool Microsoft Clarity een onderscheidende positie in te nemen binnen de markt van CRO/UX tools. De tool wordt regelmatig voorzien van nieuwe features en ook nu weer een handige feature voor gebruikers die gedragsanalyses willen doen op basis van data uit Google Analytics. Het is nu namelijk mogelijk om GA-segmentsessies te bekijken bij het ophalen van het Opname-tabblad van Clarity. Met deze subsets van Google Analytics sessies kun je dus opnames isoleren en analyseren. Zo kun je dieper in Clarity duiken zonder dat je extra segmenten hoeft te maken.
De ontwikkelingen voor Server Side tracking gaan razendsnel. In Juli werd het eindelijk mogelijk om Google Ads Conversion tracking te configureren in Google Tag Manager, nu is het ook mogelijk om cross-domain tracking te implementeren door gebruik te maken van een server managed cookie genaamd FPLC. Deze cookie is niet httpOnly, wat betekent dat de Javascript libraries van Google Analytics gebruik kunnen maken van deze cookie. Als je cross-domain tracking hebt geconfigureerd in GA4 of UA kan de betreffende Javascript library deze nieuwe cookie lezen. Voor meer informatie kun je terecht op dit bijzonder uitgebreide artikel van Simo Ahava.
Begin augustus kwam Firefox met een grote privacy update gericht op het verwijderen van cookies. Met de nieuwe feature genaamd Enhanced Cookie Clearing is de browser (en daarmee de gebruiker) in Strict Mode in staat om alle cookies te verwijderen die tijdens een bezoek aan de website worden geplaatst. Dit betekent niet alleen cookies die rechtstreeks door trackers worden ingeladen, maar ook alle onderliggende cookies die embedded zijn door deze trackers.
Christiaan, Analytics Marketeer, helpt je graag!
Beste Fullservice Digital Agency '24