Wil jij ook meer grip krijgen op je data?
Christiaan, Data Marketeer bij Adwise, helpt je graag!
De maand april zat op het gebied van Data weer vol met updates. In deze roundup nemen de specialisten van Adwise je mee door de meest interessante updates van de afgelopen maand.
Tracedock heeft aangekondigd dat het klaar is voor het uitfaseren van Universal Analytics. Met nog maar twee maanden te gaan tot de deadline van 1 juli heeft Tracedock hard gewerkt om ervoor te zorgen dat de functionaliteit wordt ondersteund in de nieuwe Google Analytics 4-omgeving. Tracedock, nu onderdeel van het CM.com-platform, zal ondersteuning bieden voor Server-Side Transactions voor Google Analytics 4.
Tracedock test ook een nieuwe aanpak om gegevensverzameling van first party data en cookieless tracking mogelijk te maken vóór de beëindiging van Universal Analytics. 19 mei volgt een update met meer informatie...
Deze week bleek dat Google Analytics een nieuw rapport heeft uitgerold. Het is nu mogelijk om de trechterverkenning ook als standaardrapport toe te voegen aan de interface van Google Analytics 4. Dit biedt veel nieuwe mogelijkheden om sneller funnels/verkenningen te rapporteren en maakt rapportages in de UI nog flexibeler inzetbaar. Denk aan het inzichtelijk maken van de e-commerce checkout, stappen in contact- of registratieformulieren en ga zo maar door.
Eerder deze maand liet Search Engine Land weten dat Google heeft aangekondigd dat historische data van Universal Analytics (UA) beschikbaar blijft tot 1 juli 2024, ondanks de beëindiging van het werkelijke data verzamelen op 1 juli 2023. Dit is goed nieuws voor gebruikers die nog achterlopen met het exporteren van hun UA-gegevens. Google zal ook Google Analytics 4-accounts aanmaken voor degenen die nog geen account hebben gemaakt, wat velen niet ontgaan is. Google forceert op elke mogelijke manier het adopteren van GA4 door dit nadrukkelijk te communiceren wanneer je nog gebruikmaakt van Universal Analytics. Dit geldt voor zowel standaard- als 360-eigenschappen.
In een update van Google is te lezen hoe Looker Studio zich doorontwikkelt en voorzien wordt van een zoomfunctie voor grafieken en buttons voor het makkelijker navigeren tussen tabbladen.
Zoomfunctie in Looker Studio
De buttons
Sinds kort kun je zelf instellen hoe een conversie in GA4 geteld wordt. Bij het meten van conversies in Google Analytics 4 kan je kiezen tussen twee tellingen: 'Eenmaal per gebeurtenis' of 'Één per sessie'. De nieuwe instelling is voor handig als je tellingen tussen Universal Analytics en GA4 op dezelfde wijze wil tellen en consistentie in metingen belangrijk is.
'Eenmaal per gebeurtenis' telt elke gebeurtenis als een conversie, zelfs als er meerdere conversies in één sessie plaatsvinden. 'Eén per sessie' telt een gebeurtenis slechts één keer als een conversie, zelfs als er meerdere conversies in dezelfde sessie plaatsvinden. De standaard telling hangt af van hoe de conversie gebeurtenissen zijn gemaakt. Je kunt de telling voor elke conversie gebeurtenis bekijken in de tabel Conversie Gebeurtenissen onder Beheerder -> Conversies.
Christiaan, Data Marketeer bij Adwise, helpt je graag!
Beste Fullservice Digital Agency '24