Challenge us
menu

Data Roundup april 2022

Je bekijkt op dit moment een oudere story. De inhoud hiervan kan verouderd zijn. Bekijk hier onze laatste stories
Data Roundup april 2022

Onze data specialisten Christiaan, Loraine en Wouter nemen je in deze Roundup mee langs de belangrijkste data ontwikkelingen van de maand april.

 

Diverse GA4 updates

Zoals de afgelopen maanden gebruikelijk is geworden heeft Google ook nu weer een aantal updates doorgevoerd voor Google Analytics 4.

 

Bounce Rate is terug (of toch niet…)

Het bouncepercentage is een vast onderdeel van Universal Analytics, maar ontbrak in GA4. In plaats daarvan heeft Google statistieken voor engaged users toegevoegd. Toch dook de afgelopen maand het bouncepercentage weer op in de Dimensions & Metrics explorer van Google, wat erop duidt dat de statistiek weer terug komt.

Bron: ga-dev-tools.web

 

Landing Page is terug

Nog een onderdeel dat ontbrak in GA4 was de dimensie landingspagina. Gelukkig is dit sinds kort ook beschikbaar in GA4:

 

BigQuery exports worden gelimiteerd voor gratis GA4 properties

De koppeling met Google BigQuery is één van de grote voordelen van GA4 voor power users. Helaas komt deze koppeling niet zonder limieten. Zo is Google begonnen met het pauzeren van exports als er meer dan een miljoen events per dag worden verzonden.

 

Conversion migration tool voor GA4

Google heeft een tool uitgerold waarmee Universal Analytics doelen als conversies toegevoegd kunnen worden in GA4. De tool werkt voor doelen van het type ‘Bestemming’ of ‘Gebeurtenis’ en er wordt automatisch een ‘Create event’ regel aangemaakt die als conversie wordt gemarkeerd.

Bron: searchengineland

 

Google gaat Looker met Data Studio integreren

Dan is er ook nog nieuws van Google dat niet over GA4 gaat. Looker is een enterprise level BI-tool en Data Studio een eenvoudig te gebruiken datavisualisatietool. Google gaat het gat tussen beide dichten door beide met elkaar te integreren. In eerste instantie gaat Google het mogelijk maken om databronnen vanuit Looker beschikbaar te maken voor snelle, ad-hoc visualisatie met Data Studio.

Bron: cloud.google.com

 

Matomo 4.9.0 als alternatief voor GA4

Matomo is een alternatief voor Google Analytics dat je in eigen beheer kunt draaien. In de versie 4.9.0 zijn een aantal nieuwe features toegevoegd, waaronder een nieuw segment voor  ‘Ecommerce Order Revenue’ en ‘Revenue left in cart’.

Bron: matomo
 

Google komt met nieuwe 'data lake' opslag

Google komt met een nieuwe “data lake” opslag en “data lakehouse”, gebaseerd op BigQuery:

Bron: protocol

Wil jij ook meer grip krijgen op je data?

Wouter, Data Marketeer bij Adwise, helpt je graag!

Neem contact op

Don't miss out!

Ontvang inspiratie, trends, stories, events en veel meer direct in je mailbox..

Emerce100 Beste Fullservice Digital Agency '24

Beste Fullservice Digital Agency '24