Wil jij ook meer grip krijgen op je data?
Wouter, Data Marketeer bij Adwise, helpt je graag!
Onze data specialisten Christiaan, Loraine en Wouter nemen je in deze Roundup mee langs de belangrijkste data ontwikkelingen van de maand april.
Zoals de afgelopen maanden gebruikelijk is geworden heeft Google ook nu weer een aantal updates doorgevoerd voor Google Analytics 4.
Het bouncepercentage is een vast onderdeel van Universal Analytics, maar ontbrak in GA4. In plaats daarvan heeft Google statistieken voor engaged users toegevoegd. Toch dook de afgelopen maand het bouncepercentage weer op in de Dimensions & Metrics explorer van Google, wat erop duidt dat de statistiek weer terug komt.
Bron: ga-dev-tools.web
Nog een onderdeel dat ontbrak in GA4 was de dimensie landingspagina. Gelukkig is dit sinds kort ook beschikbaar in GA4:
De koppeling met Google BigQuery is één van de grote voordelen van GA4 voor power users. Helaas komt deze koppeling niet zonder limieten. Zo is Google begonnen met het pauzeren van exports als er meer dan een miljoen events per dag worden verzonden.
Google heeft een tool uitgerold waarmee Universal Analytics doelen als conversies toegevoegd kunnen worden in GA4. De tool werkt voor doelen van het type ‘Bestemming’ of ‘Gebeurtenis’ en er wordt automatisch een ‘Create event’ regel aangemaakt die als conversie wordt gemarkeerd.
Bron: searchengineland
Dan is er ook nog nieuws van Google dat niet over GA4 gaat. Looker is een enterprise level BI-tool en Data Studio een eenvoudig te gebruiken datavisualisatietool. Google gaat het gat tussen beide dichten door beide met elkaar te integreren. In eerste instantie gaat Google het mogelijk maken om databronnen vanuit Looker beschikbaar te maken voor snelle, ad-hoc visualisatie met Data Studio.
Bron: cloud.google.com
Matomo is een alternatief voor Google Analytics dat je in eigen beheer kunt draaien. In de versie 4.9.0 zijn een aantal nieuwe features toegevoegd, waaronder een nieuw segment voor ‘Ecommerce Order Revenue’ en ‘Revenue left in cart’.
Bron: matomo
Google komt met een nieuwe “data lake” opslag en “data lakehouse”, gebaseerd op BigQuery:
Bron: protocol
Wouter, Data Marketeer bij Adwise, helpt je graag!
Beste Fullservice Digital Agency '24