Als je op een leuke en laagdrempelige manier kunt voorzien in een bepaalde behoefte, is de kans op slagen van een nieuwe dienst aanzienlijk groter. Met dat idee heeft Adwise onlangs intern haar eerste digitale office assistant geïntroduceerd. Dat is een simpele voice-bot aan wie we een ict-probleem kunnen rapporteren of om een nieuwe ronde koffie te bestellen. Sneller dan via de normale weg en vooral erg handig én leuk tijdens meetings. Fun, maar ook daadwerkelijk nuttig; het neemt taken van de mens over zodat we meer tijd hebben voor andere taken! Win-win.
Misschien is het nog wat lastig om voor te stellen, maar over pakweg drie tot vijf jaar praten we meer tegen zogenaamde smart assistants dan tegen onze partners van vlees en bloed. De zogenaamde voice revolutie is in volle gang en de allerjongste generatie groeit al op door meer en meer te speaken dan te swipen. Ook wij “grote mensen” weten dat we er vroeg of laat toch echt aan moeten, maar het vinden van een sluitende business case is tot op de dag van vandaag nog erg lastig. Het is pionieren wat veel bedrijven in Nederland momenteel doen, maar stilzitten is ook geen optie.
Het idee voor onze digitale office assistant - makkelijk koffie kunnen bestellen via voice - is ontstaan tijdens onze laatste Hackathon, waar developers, designers, product owners en marketeers in één dag tot creatieve en innovatieve oplossingen komen. Stel je een afspraak van anderhalf uur voor, dan spreekt de behoefte voor een nieuwe ronde drinken al snel tot de verbeelding. En koppel je die behoefte aan het innovatieve karakter van de oplossing, dan heb je al gauw een team bij elkaar dat zich hier tijdens een Hackathon op wil focussen. De eenvoud van de uiteindelijke toepassing heeft er toe geleid dat onze digitale office assistant inmiddels échte koffie-bestellingen verwerkt.
Wil je beginnen met voice, dan adviseren we altijd om eerst goed na te denken over de conversatie en uiteindelijke behoefte. Net als wanneer twee mensen met elkaar zouden praten, moet er ook in een conversatie tussen mens en bot immers sprake zijn van een liefst goedlopend gesprek. Heb jij als conversational designer vooraf niet nagedacht over welke richtingen een gesprek kan opgaan, dan loopt je gesprek op den duur onherroepelijk vast. En een bot snapt simpelweg niet wat je bedoelt, tenzij je hem dat van te voren hebt verteld en aangeleerd. Wil jij twee koffie en drie glazen water bestellen in vergaderruimte X? Zorg er dan wel voor dat je voice-toepassing weet hoe de verschillende variabelen geïnterpreteerd moeten worden.
Gelukkig bestaat er voor het intrainen en aanleren van woorden, zinnen en intenties met Dialogflow een handig hulpmiddel. Dialogflow is een gratis tool van Google die je op een laagdrempelige en gebruiksvriendelijke manier in staat stelt om je gesprek te scripten. Je leert je voice-bot er bijvoorbeeld eenvoudig dat er achter de gesproken zinnen ‘ik wil drinken bestellen’ en ‘kan er nog een ronde koffie komen’ dezelfde intentie schuil gaat. Of je koppelt de woorden ‘sinas’ en ‘Fanta’ met het gemak van een enkele muisklik aan elkaar zodat je bot in beide gevallen snapt wat je bedoelt. Zo snapt onze voice-toepassing inmiddels met wat bijscholing ook wat het betekent als je ‘een bakkie pleur’ bestelt.
Gegeven de tijdspanne van één Hackathon-dag hebben we er in onze aanpak voor gekozen om niet eerst de volledige conversatie uit te schrijven, maar deze iteratief vorm te geven en telkens uit te breiden. Op deze manier lukte het ons om al binnen vier uur development een kopje koffie via voice te bestellen, deze bestelling via een api op te vangen en vervolgens met een push-melding bij onze office manager van vlees en bloed door te zetten. In de uren daarna breidden we allereerst het assortiment (cappuccino, thee, water, frisdrank) en daarna de dienst uit. Zo werden al snel ict-vraagstukken ingetraind en bleek voice een ideale manier om klanten te helpen met ons WiFi-wachtwoord.
De fun-factor binnen onze eigen toepassing is hoog en tijdens een Hackathon hoeven we ons gelukkig niet druk te maken over zaken als ROI, maar zoals gesteld is het vinden van een sluitende business case voor voice nog een uitdaging. Het is wachten op het omslagpunt in ons dagelijks gebruik. Nu vragen we via voice naar het nieuws, weer en files, bedienen we onze Spotify-playlist en zetten we onze lampen er mee aan en uit. Het échte omslagpunt dat voice mainstream wordt moet nog komen. Maar de ontwikkelingen op dit gebied gaan hard en vroeg of laat weten we niet anders, dus zijn we er beter goed op voorbereid. Wil jij ook met voice aan de slag? De mogelijkheden zijn eindeloos, wij helpen je graag!
Beste Fullservice Digital Agency '24