Binnen Microsoft Ads komt het weleens voor dat adverteerders te maken krijgen met plotselinge pieken in hun ad spend. De oorzaak hiervoor kan zijn dat Microsoft Advertising search partners ineens op grote schaal klikken van slechte kwaliteit oppakken. Veel budget van adverteerders gaat zo onnodig verloren aan irrelevant verkeer. Tot voor kort was er, behalve handmatige uitsluiting van deze plaatsingen, geen manier om dit probleem te tackelen. Tot nu, want bij Adwise hebben we hier zelf een innovatieve script oplossing voor ontwikkeld.
Bij klanten waar we Microsoft Ads inzetten, zien we regelmatig dat er onnodig hoge kosten worden gemaakt door advertentieplaatsingen met hoge volumes van slecht verkeer bij Microsoft search partners. Dit fenomeen heet advertising arbitrage en is even discutabel als lastig op te lossen.
Om het probleem goed te begrijpen, moet je eerst weten hoe advertising arbitrage precies werkt. Toen online advertising explosief begon te groeien, groeide de zogenaamde restantvoorraad van advertenties net zo hard mee. Door middel van cookies en algoritmes begonnen netwerken de kwaliteit van die voorraad te verhogen. Hier is het bekritiseerde advertising arbitrage uit voort gekomen. Er zijn namelijk advertentienetwerken, zoals die Microsoft search partners, die bij aanbieders onderhandelen over het voordelig inkopen van plaatsingen. Door die plaatsingen vervolgens met flinke marges door te verkopen, maken ze snel winst, maar daalt de kwaliteit van verkeer voor adverteerders significant.
Het doel voor search partners is zorgen dat een klik meer oplevert dan een bezoeker heeft gekost. Het probleem is dat zo’n zoekpartner zelf kan besluiten om meer of minder verkeer naar hun eigen platform aan te trekken, En dat zorgt voor die onverwachte pieken in verkeer dat doorklikt via een advertentie.
Plotselinge pieken in verkeer door plaatsingen van Microsoft Publishers
Microsoft heeft filters die excessen moet voorkomen, maar die vangen lang niet alles af. Behalve het handmatig uitschakelen van zoekpartners in Microsoft Ads, was hier voorheen geen oplossing voor. Tot nu, want wij hebben bij Adwise een eigen, uniek uitsluiting script geschreven.
In samenwerking met ons innovatieteam hebben we een geautomatiseerd script ontwikkeld, die plotselinge pieken in kwalitatief slecht verkeer voorkomt via geautomatiseerde uitsluitingen van campagnes in Microsoft Ads.
Onze tool werkt configuratie gebaseerd. Dit houdt in dat je zelf kunt aangeven waarop gecorrigeerd moet worden. Je krijgt dus controle over de plaatsen waar je je advertenties uitgeserveerd wilt hebben, of beter gezegd: plaatsen waar je dat juist niet wilt. Die correcties kun je instellen op basis van diverse metrics en je kunt die data ook per klant inzichtelijk maken door middel van een koppeling met datastudio.
Met deze tool zorgen we ervoor dat advertentiebudgetten van onze klanten binnen Microsoft Ads veel rendabeler worden ingezet. Om de tool in te richten zijn een aantal configuratie settings van toepassing:
- Account ID (staat in de url als AID) dit is een numerieke identifier.
- ctr multiplier
- cpa multiplier
- budget percentage
- exclusions (welke websites mogen altijd blijven lopen. eg: duckduckgo.com)
Beste Fullservice Digital Agency '24