Je concurrent heeft een splinternieuwe website gelanceerd en nu vraag je je af of jij dat ook moet doen om geen klanten te verliezen. Of je huidige website is een aantal jaren oud en je twijfelt of dat betekent dat je moet vernieuwen. Er zijn redenen genoeg om een nieuwe website te overwegen, maar wanneer is het nou écht tijd voor een upgrade? Aan de hand van zeven belangrijke signalen kom je er in dit artikel achter of jouw website is verouderd en of het waardevol is om te investeren in een nieuwe.
Een goede website gaat veel verder dan een strak design met flitsend beeldmateriaal. Technisch moet alles kloppen, bezoekers moeten makkelijk kunnen vinden wat ze zoeken en bovendien moet je website bijdragen aan conversies. Je website is één van de belangrijkste touchpoints in de customer journey en vaak het platform waar je naar doorlinkt vanaf je andere kanalen. Het is dus logisch dat je wilt weten of je huidige website nog voldoet aan alle eisen. De volgende zeven signalen zijn belangrijke indicatoren dat je website is verouderd en het tijd is voor vernieuwing.
1. Je website sluit niet aan bij je huidige businessdoelen en merkidentiteit
De belangrijkste functie van je website is het bedienen van klanten. Het converteren van bezoekers in afnemers van je product of dienst dus. Je website moet ondersteunend zijn in wat jij met je organisatie wilt bereiken en aansluiten op de kernwaarden van je organisatie. Zeker als de missie, visie en/of identiteit van je bedrijf of merk is veranderd de afgelopen jaren, is de kans groot dat je website hierin tekort schiet.
2. Klachten van je klanten over gebruikersgemak en/of design
Een slechte user experience is een belangrijke reden voor een nieuwe website. Bezoekers haken snel af als ze niet makkelijk kunnen vinden wat ze zoeken of als pagina’s foutmeldingen geven. Ook hier is design weer een belangrijke factor. Hoe goed je product of dienst ook is; als je digitale visitekaartje er niet goed uit ziet, raak je potentiële klanten al kwijt bij de eerste indruk.
3. Hoge bounce rate (en lage conversie ratio)
Data van je website biedt veel waardevolle inzichten. Bounce rate en conversies zijn belangrijke indicatoren van succes. Verlaat een groot deel van je bezoekers je website zonder een actie uit te voeren? Dan biedt jouw website niet datgene wat de mensen op je website verwacht hadden.
4. Lage laadsnelheid
Een trage site is één van de grootste ergernissen op het internet. Bovendien is een lage laadsnelheid desastreus voor je Google ranking. Backend-problemen, grote hoeveelheden zware content of WordPress-thema’s met veel onnodige code zijn vaak debet aan een site die langzaam laadt. Het gevolg? In het slechtste geval klikken potentiële klanten weg voor ze je website überhaupt hebben gezien. Bekijk hieronder onze DeepDive podcast over het belang van page speed of klik hier voor meer informatie.
5. Je site is niet mobielvriendelijk of werkt niet goed op alle browsers
Je website moet toegankelijk maken zijn voor iedereen. Daar is ondersteuning op alle apparaten en browsers voor nodig. Inmiddels is de stroom van mobiel websiteverkeer groter dan die van desktops. Schaalt je huidige website niet goed mee naar een smartphone scherm? Dan bedien je een meerderheid van je potentiële klanten onvoldoende.
6. Je maakt gebruik van een verouderd of niet gebruiksvriendelijk CMS
Als beheerder wil je jouw website makkelijk kunnen onderhouden. Een goed Content Management Systeem met veel mogelijkheden is dus een must. Niet alleen om op elke plek en elk moment je content bij te werken maar ook om nieuwe website functies en add-ons te gebruiken die jouw platform die wow factor geven. Daarnaast moet het CMS aansluiten bij de behoeften van je organisatie. Gebruik je bijvoorbeeld Wordpress en biedt dat CMS wel voldoende mogelijkheden? Of heeft je bedrijf behoefte aan meer opties zoals een CMS als Hubspot dat biedt. Hier zitten ook weer belangrijke financiële overwegingen aan vast.
7. Je website scoort slecht in Google
Om klanten te bedienen, moeten die klanten je wel kunnen vinden. Website pagina's die hoog scoren in ‘s werelds grootste zoekmachine vervoeren significant meer verkeer naar je website. Google beoordeelt je website op tientallen criteria, inclusief alle bovenstaande punten. Maar de belangrijkste vraag die Google stelt bij de beoordeling van een pagina is : ‘Hoe goed sluit de inhoud aan op de zoekvraag van de consument?’ Als jouw huidige website nergens in Google op de eerste pagina van de zoekresultaten is terug te vinden, ligt er daar dus ruimte voor verbetering.
Als bovenstaande signalen je bekend voorkomen, is het tijd om de volgende stap te zetten. Een nieuwe website ontwikkelen. Daar komen belangrijke keuzes bij kijken. Want waar moet je nieuwe website aan voldoen? Moet alles vervangen worden of maar een deel? En nog belangrijker: hoeveel gaat het kosten? Geen zorgen, bij Adwise helpen we je graag om de juiste beslissingen te maken. Kijk voor meer informatie op onze pagina over website development of vraag via onderstaand contactformulier direct een vrijblijvend adviesgesprek aan!
Beste Fullservice Digital Agency '24