Je concurrent heeft een splinternieuwe website gelanceerd en nu vraag je je af of jij dat ook moet doen om geen klanten te verliezen. Of je huidige website is een aantal jaren oud en je twijfelt of dat betekent dat je moet vernieuwen. Er zijn redenen genoeg om een nieuwe website te overwegen, maar wanneer is het nou écht tijd voor een upgrade? Aan de hand van zeven belangrijke signalen kom je er in dit artikel achter of jouw website is verouderd en of het waardevol is om te investeren in een nieuwe.
Een goede website gaat veel verder dan een strak design met flitsend beeldmateriaal. Technisch moet alles kloppen, bezoekers moeten makkelijk kunnen vinden wat ze zoeken en bovendien moet je website bijdragen aan conversies. Je website is één van de belangrijkste touchpoints in de customer journey en vaak het platform waar je naar doorklikt vanaf je andere kanalen. Het is dus logisch dat je wilt weten of je huidige website nog voldoet aan alle eisen. De volgende zeven signalen zijn belangrijke indicatoren dat je website is verouderd en dat het tijd is voor vernieuwing.
1. Je website performed ondermaats
In minder dan een paar seconden wil je bezoeker zien waarvoor hij of zij op jouw website is gekomen. Duurt het laden van je pagina’s te lang omdat je te grote afbeeldingen gebruikt of omdat de performance in het algemeen laag is? Dan is de kans groot dat de bezoeker afhaakt en elders zijn of haar informatie of producten gaat zoeken. Zorg er dus altijd voor dat je pagespeed (laadsnelheid) optimaal is!
2. Je bent afhankelijk van je webbouwer
De digitale wereld beweegt razendsnel. Je wilt dus niet voor elke aanpassing afhankelijk zijn van je webbouwer. Probeer je website eigen te maken en kleine aanpassingen zelf te doen. Op deze manier ben je er altijd als eerste bij wanneer het gaat om trends en ontwikkelingen.
3. Je maakt alleen gebruik van statische content
Statische content zijn bestanden op je website die nooit veranderen. Denk hierbij aan teksten of afbeeldingen. Elke keer wanneer iemand je website bezoekt ziet die pagina er hetzelfde uit. Dynamische content verandert daarentegen op basis van de bezoeker. De content die getoond wordt, hangt af van de gegevens van de bezoeker. Daarmee is de content die je aanbiedt ook veel relevanter. Bij dynamische content moet je denken aan het tonen van aanbevolen artikelen of relevante afbeeldingen. Ook kan de layout van de pagina verschillen per bezoeker.
4. Je site is niet mobielvriendelijk
Een mobielvriendelijke website is ontzettend belangrijk. Meer dan 60% van de website bezoeken wordt gedaan via mobiele devices. Het is niet alleen van belang om een goed werkende mobiele site te hebben voor de Google Rankings, maar ook in het bedienen van je (potentiële) klanten. Als je site niet vriendelijk is voor mobiele apparaten dan zullen bezoekers deze direct verlaten. Dit zorgt voor een hoger bounce percentage. Test dus of je site ook goed overkomt op een mobiel apparaat!
5. Je site heeft achterstallig onderhoud
Net zoals een auto heeft ook je website regelmatig onderhoud nodig. Een trage website, verouderde vormgeving, links die niet werken of veel foutmeldingen. Dit zijn allemaal signalen dat je website wel wat onderhoud kan gebruiken. Verouderde content kan ook een slechte gebruikerservaring veroorzaken. Update je website dus met vernieuwde, up-to-date en relevante informatie.
6. Je site heeft geen koppelingen met andere systemen
Is je website nog niet geïntegreerd met systemen zoals CRM (Customer Relationship Management) en PIM (Product Information Management). Je website aan systemen koppelen als CRM en PIM heeft verschillende voordelen. Zo kun je door middel van deze systemen gerichter en sneller werken. Met een CRM systeem kun je bijvoorbeeld klantgegevens automatisch laten synchroniseren en bijwerken. Dit kan veel tijd schelen. Met een PIM systeem kan je dan weer helpen met het snel toevoegen van nieuwe producten. Kort samengevat: door het gebruiken van deze systemen wordt het werk efficiënter gedaan.
7. Je website sluit niet meer aan bij je merk
Markten en doelgroepen evolueren. Zo ook je merk. Het kan voorkomen dat de website niet meer goed aansluit bij de branding van je merk. Het is belangrijk om de merkbeleving op je website eens goed te controleren. Een consistente branding helpt bij het vertrouwen van de bezoeker en zorgt ervoor dat de website langer top of mind blijft.
Komen bovenstaande signalen je bekend voor? Dan is het tijd op een nieuwe website te ontwikkelen. Daar komen belangrijke keuzes bij kijken. Moet de hele website vervangen worden, of maar een deel? Waar moet de nieuwe website aan voldoen? En nog belangrijker: wat is de investering? Bij Adwise helpen we je graag om de juiste beslisingen te maken. Kijk voor meer informatie op onze pagina over website development of vraag via onderstaand contactformulier direct een vrijblijvend adviesgesprek aan!
Beste Fullservice Digital Agency '24