Geïnspireerd geraakt?
Wil je meer weten over een succesvolle inzet van social en influencer marketing? Neem contact met ons op.
Don’t catch up, stay ahead! Influencer marketing is hard op weg naar volwassenheid. Influencers dragen bij aan het versterken van de merkbekendheid, groei van het aantal volgers, aankoopbereidheid en zelfs directe sales. Het ultieme doel moet het opbouwen van een langdurige relatie met influencers zijn, zodat zij de boodschap, het merk, het product en de campagne als autoriteit blijvend ondersteunen. Dit en nog veel meer leerden we tijdens de tweede editie van het Influencer Marketing Event. Wij delen de belangrijkste takeaways!
Goede content is priceless. Neem bijvoorbeeld Red Bull of Nike. Zij vertellen geweldige verhalen die al lang niet meer over hun producten gaan. Nike heeft bijvoorbeeld het hele hardloopdomein geclaimd en hetzelfde geldt voor Red Bull op het gebied van racing. Het zijn twee voorbeelden van bedrijven die op zichzelf een waar mediabedrijf zijn geworden. Investeer net als deze bedrijven in eigen content, in een eigen community en word daarmee zélf influencer. Advertenties worden steeds irritanter gevonden en er wordt verwacht dat deze in de loop der tijd verdwijnen, maar content wordt daarentegen juist steeds belangrijker. En die content moet vooral leuk en engaging zijn.
Een veelgenoemde tool tijdens het event was Socialblade.com. Met deze tool kun je monitoren op de groei van het account van een influencer. Helaas komt het nog vaak genoeg voor dat een influencer likes of volgers koopt. Met behulp van deze tool tackel je dit probleem; je checkt hiermee of de groei natuurlijk is of dat er volgers zijn gekocht. Ook belangrijk; check niet alleen voor die tijd, maar ook zeker tijdens de campagne regelmatig Socialblade. Als de campagne niet lekker loopt en KPI’s worden niet behaald kan het voorkomen dat influencers likes kopen om zo toch aan het gestelde doel te komen.
John Meulemans benoemt in zijn sessie het branding effect: content van influencers wekt 277% sterkere emoties op dan dat TV doet. Ook blijft het 87% sterker hangen. En dat niet alleen, John haalt namelijk ook het sales effect aan: mensen hebben meer vertrouwen in een product dankzij een influencer. Dit zijn indrukwekkende cijfers die onderstrepen dat influencer marketing een plek verdient in de middelenmix.
Dit kan een virtuele influencer zijn of zogenoemde homegrown influencers. Bij de Homegrown-aanpak gaat het om het opbouwen van een eigen influencer kanaal, met 1 of meerdere brand ambassadors die uitgroeien tot influencers voor jouw merk. De regie heb je met deze aanpak volledig in eigen hand. Retailketen Macy’s heeft bijvoorbeeld gebouwd aan een heus in-house influencer team, maar je kunt ook intern influencers uit je eigen organisatie inzetten. Er zijn geen betere influencers te vinden dan je eigen enthousiaste werknemers of de klanten die al fan van je zijn!
De Reclamecode Social Media & Influencer Marketing is dit jaar geïntroduceerd. Eerder heette het Reclamecode Social Media, maar met de toevoeging van influencer marketing heeft het deze nieuwe naam gekregen. De hoofdregel? Reclame moet herkenbaar zijn. En dat geldt voor reclame op alle platformen. Specifiek gericht op influencer marketing geldt dat als er sprake is van een relevante relatie tussen adverteerder en influencer, dit altijd gemeld moet worden. Bijvoorbeeld door: #ad, #spon, #collab of mede mogelijk gemaakt door @(adverteerder). Wil je voldoen aan de Reclamecode? Zorg er dan dus altijd voor dat de influencer de samenwerking in zijn of haar post kenbaar maakt!
Wil jij ook aan de slag met influencer marketing? Wij helpen je hier graag bij!
Wil je meer weten over een succesvolle inzet van social en influencer marketing? Neem contact met ons op.
Beste Fullservice Digital Agency '24