10 jaar werken voor een zelfde werkgever is iets unieks. Niels deed het en deelt graag zijn ervaringen met ons. Wat waren zijn hoogtepunten, waar is hij trots op en hoe ziet hij de komende 10 jaar voor zich? Lees snel verder om erachter te komen wat 10 jaar Adwise voor Niels betekent.
10 jaar alweer! Ik denk dat ik voor ons allebei kan spreken als ik zeg dat de tijd bij Adwise voorbij vliegt. Toch blik ik graag even terug naar het begin. Kan je iets vertellen over hoe je zo bij Adwise terecht bent gekomen?
Klopt! Dat kan ik. Ik ben begonnen als stagiair, dat was al in 2010. Toen was online marketing nog veel minder omvangrijk dan dat het nu is. Ik was #12 die bij Adwise begon, dat is nu niet meer voor te stellen met de 120 mensen die hier nu werken.
Ik studeerde in Groningen en heb vanuit die studie een minor gedaan op Saxion in Enschede. De minor “online marketing”, die destijds net was gestart. Eén van de docenten, ik geloof Peter Zuurbier, raadde mij aan om 'Gijs van Adwise' eens te vragen naar een stageplek. Dat heb ik gedaan en na een kort gesprekje mocht ik beginnen op de 4e verdieping van de Magna Porta.
In die 10 jaar is er natuurlijk heel wat veranderd. De teams, de manier van werken. Wat was in het begin jouw functietitel en welke werkzaamheden pasten daar destijds bij?
Er is inderdaad heel veel veranderd, in de organisatie, de structuur, het volwassenheidsniveau en nog veel meer. Wat gelukkig nooit is veranderd is de cultuur.
Mijn functietitel op dag één was geloof ik campagne beheerder. Er waren destijds drie afdelingen, Media Management en Optimalisatie (MM&O), Media Ontwikkeling (MO) en Sales. Ik werkte samen met vier anderen op de afdeling MM&O, wat in feite inhield dat je een klantcase bediende van A tot Z. Dus het bedenken welke campagnes we gingen inzetten en dan ook zelf die campagnes opzetten.
Een groot voordeel is dat er vooral SEO, SEA en E-mailmarketing was. Het was nog de Hyves tijd, dus social media advertising of remarketing bestond nog niet.
Niet lang na mijn start werd er al een wijziging gemaakt in structuur waarbij onderscheid tussen generalist en specialist werd gemaakt. Echt de diepte in op 1 of meerdere kanalen, of meer richting account management. Die keuze was voor mij snel gemaakt. En dat is nog steeds een groot deel van mijn functie nu.
Ontzettend leuk! Wat heb je al veel meegemaakt. Kan je wat vertellen over jouw leukste momenten met het team? Welk uitstapje is je echt bijgebleven of op welke activiteit kijk je nog graag terug?
Het zijn inmiddels natuurlijk meerdere teams en alle situaties hebben memorabele momenten gehad. Feestjes en uitjes met Adwise zijn altijd heel gaaf. Er zijn er natuurlijk een aantal die er uit springen. Wintersport uiteraard, maar ook het 10-jarig bestaan op de boot en pas geleden nog Adwise Re-connect. De awardshows zijn ook altijd fantastisch. Vanwege het feestje, maar ook omdat het een beloning is van mooie cases waar we aan werken.
Je hebt een kort uitstapje naar Yalp gemaakt. Voelde het als thuiskomen toen je weer je eerste dag bij Adwise had? Wat maakt het dat je toch weer getrokken werd door Adwise?
Het voelde deels als thuiskomen, maar het was ook wel weer wennen. Ik geloof dat er rond de 80 mensen waren toen ik weg ging. En ruim 100 toen ik terugkwam. Terwijl ik maar 13 maanden weg ben geweest.
Ik heb altijd heel goed contact gehouden met een aantal mensen bij Adwise. Hierdoor was er ook altijd ruimte om te praten over mogelijkheden. Ik ben destijds weggegaan omdat ik heel nieuwsgierig was hoe het aan “klantzijde” was. Met Yalp heb ik gelukkig ook een heel mooi bedrijf gehad waar ik dit kon proeven. Reden om terug te willen gaan was dat ik de dynamiek van de bureauwereld miste. Het feit dat je met alleen maar marketeers werkt maakt het ook heel gaaf.
Toch zijn de mensen wel de allerbelangrijkste reden om terug te gaan naar Adwise. Die maken de cultuur en iedere dag dat je samenwerkt uniek.
Ik zou iedereen adviseren bij Adwise te solliciteren, maar zorg wel dat je het bewust doet. De een gedijt goed bij de dynamiek, de ander minder. Je krijgt heel veel vrijheid en vertrouwen om je rol in te vullen, je bent je eigen leidinggevende. Ik vind geweldig maar je moet de uitdaging wel aan willen gaan. Als je voor een agency wil werken is er natuurlijk maar 1 echte keus! ;)
Wat goed om te horen. Nu terug naar jou. We hebben het gehad over je tijd bij Adwise, je werkzaamheden en wat Adwise nou zo'n leuke werkgever maakt. Wij zijn natuurlijk ook wel benieuwd wat binnen die 10 jaar nou echt jouw hoogtepunten zijn. Waar ben je trots op of waar kijk je nog graag op terug?
Er zijn heel veel dingen die me trots maken, maar het meest trots ben ik op het meemaken van de groei van Adwise en daarmee ook de mogelijkheden die dat voor mij gaf. Ik heb veel geleerd over wat (samen)werken, leidinggeven, coachen en adviseren nu echt inhoudt.
Natuurlijk zijn er hoogtepunten. Op een podium staan bij een awardshow, verantwoordelijk zijn voor een team, advies geven waar een bedrijf ook echt van groeit, en ga zo maar door.
Inhoudelijk ben ik trots op mijn rol in de opleiding van mensen binnen en buiten Adwise. Van stagiares tot junior collega's. Van trainees tot studenten. De allereerste digital marketing basis opleiding die ik samen met Herbert verzorgde en het begeleiden van studenten op de minor die ik zelf ook heb gevolgd. Ik ben het meest trots als ik een rol heb kunnen spelen in ontwikkeling van mensen.
Bij een terugblik hoort natuurlijk ook altijd een vooruitblik. Wat zijn je ambities, wat zou je nog graag willen bereiken. Op persoonlijk vlak maar misschien ook wel met je team of binnen het bedrijf?
Toevallig kreeg ik deze vraag laatst ook van iemand anders. Ik ben heel gelukkig met mijn huidige rol. Natuurlijk heb ik ambities, maar op dit moment is dat vooral nog beter worden in wat ik al doe. Mijn team gaat natuurlijk groeien en dat geeft vanzelf nieuwe uitdagingen.
En Adwise een beetje kennende na al die jaren, komen er vanzelf nieuwe mogelijkheden en kansen voor iedereen!
Als laatste zou ik je willen vragen of je nog een wijze raad, een advies of gewoon een steengoede tip hebt, 10 jaar in dienst dus het kan niet anders dan dat je barst van de ervaringen.
Wat ik probeer, is zorgen dat iedereen zin heeft in een afspraak met mij, zowel intern als extern. Zorg dat je een leuke collega of contactpersoon bent en dat nooit iemand op ziet tegen een afspraak met jou. Zelfs als je kritisch bent, kun je nog steeds een leuk mens blijven.
Oke, nog eentje dan. Zijn we nog wat vergeten te vragen? Is er iets wat jij nog heel graag zou willen vertellen, iets wat je nog kwijt wil? Shoot!
Werkplezier zit in mensen waar je mee werkt. En daarvoor ben je bij Adwise gewoon echt op de beste plek.
Beste Fullservice Digital Agency '24