Investeren in een CDP systeem wil je terugverdienen. Dat is begrijpelijk. Het is goed om na te gaan of jouw organisatie echt toe is aan een Customer Data Platform. Om je daamee te helpen, staat hieronder een aantal stellingen. Is tenminste één van deze stellingen van toepassing op jouw organisatie? Dan is een Customer Data Platform een waardevolle investering.
Ik heb een oppervlakkig beeld van mijn doelgroep
En dit wil je juist verbeteren om beter in te spelen op de behoeftes en wensen van die doelgroep. Slim! Dat is precies de essentie van een Customer Data Platform; jouw doelgroep tot in detail begrijpen.
Mijn huidige data systeem is verouderd
En dat roept steeds meer ergernis op van je medewerkers. Het is belangrijk om software te hebben die up-to-date is en goed functioneert. Een CDP gaat mee voor de lange termijn en blijft altijd relevante data geven. Zo loopt jouw organisatie niet meer tegen de problemen van een verouderd systeem aan.
Mijn data staat op allerlei verschillende plekken
Grote kans dat jouw database na verloop van tijd is veranderd in een doolhof. Je wilt informatie die je nodig hebt snel beschikbaar hebben. Met een CDP heb je al je data op één overzichtelijke plek en het systeem doet bovendien het meeste werk automatisch voor je!
Ik wil mijn marketingactiviteiten personaliseren
Steeds meer consumenten verwachten gepersonaliseerde content. Verstandig dat je daar dus in wilt investeren! Door een CDP weet je alles van je doelgroep om elke fase van de klantreis heel persoonlijk in te richten. En dat over al je kanalen. Zo voelt jouw doelgroep zich begrepen en voldoet jouw merk dus aan hun verwachtingen.
Ik heb veel verschillende doelgroepen
Dan wil je precies weten wat de verschillende kenmerken zijn van die doelgroepen. Inmiddels zal duidelijk zijn dat een Customer Data Platform je daar perfect bij helpt. Je krijgt duidelijk onderscheid tussen je doelgroepen zodat jij je marketingactiviteiten daarop kunt afstemmen.
De klantreis van mijn doelgroep is lang
Dat vereist geduld en zorgvuldigheid. Zeker bij duurdere producten duurt het langer voor je klant een aankoop doet. Met een CDP zorg je dat je ook bij langere klantreizen met veel touchpoints, elke keer weer de juiste content en informatie laat zien. Zo help je de klant langzaam maar zeker richting dat aankoopmoment.
Ik heb niet inzichtelijk wat mijn marketing afdeling precies bijdraagt aan sales
Terwijl het juist zo waardevol is om dit duidelijk te hebben. Met een CDP maak je inzichtelijk hoe een klant precies binnenkomt bij jouw organisatie. Daarnaast worden je marketingactiviteiten gerichter, persoonlijker en weet je precies waar de verbeterpunten liggen. Kijk, dan wordt de bijdrage van jouw marketing team ineens groter en inzichtelijk.