Wat is YouTube SEO?
Bij YouTube SEO staat het optimaliseren van video’s, kanalen en afspeellijsten voor een zo hoog mogelijke positie in zowel YouTube als Google centraal. Net als Google hanteert YouTube een algoritme om de positie van je video te bepalen in de zoekresultaten van YouTube. Wij nemen je op deze pagina mee over welke aanpak je moet hanteren voor een succesvolle YouTube SEO strategie.
Waarom aan de slag met YouTube SEO?
Zoals hierboven is benoemd, is YouTube na Google de grootste zoekmachine van de wereld. Echter, is de concurrentie op YouTube vele malen lager, maar stijgt het aantal YouTube zoekmachine gebruikers elk jaar. Daarnaast worden YouTube video’s ook weergegeven in de zoekresultaten van Google, dus kun je via twee kanalen bezoekers genereren. Uit onderzoek is tevens gebleken dat blogposts met een video een 53x hogere kans hebben om op de eerste pagina in de Google zoekresultaten te scoren*.
*Bron: convinceandconvert
YouTube SEO werkwijze van Adwise
Adwise maakt gebruik van een vaste structuur om opdrachtgevers te bedienen op het gebied van YouTube SEO. Deze structuur is in lijn met de Adwise Way of Work.
Stap 1: Audit & analyseren
- YouTube zoekwoorden onderzoek; Is er reeds een zoekwoord onderzoek verricht o.b.v. het zoekgedrag van de doelgroep in YouTube? Mocht dit niet aanwezig zijn dan is dit het onderdeel waar we mee zullen starten.
- YouTube kanaal; Zijn de juiste keywords geïntegreerd in het kanaal? Zijn er afspeellijsten ingesteld? Worden thumbnails goed ingezet?
- YouTube video’s; Zijn de huidige video’s geoptimaliseerd op het gebied van SEO, gebruikerservaring en aanvullende functionaliteiten, zoals kaarten, landingspagina etc.? Wat zijn de prestaties van de huidige video’s?
- YouTube analytics; Welke resultaten worden er behaald op de onderdelen bereik, betrokkenheid, publiek en opbrengst?
- Wordt de reputatie gemanaged? Beschikken de video’s over voldoende likes en comments? Wordt er aangestuurd om een like of comment achter te laten? Wordt er geacteerd op negatieve comments?
Stap 2: Strategie bepalen o.b.v. de audit & analyses
We bepalen een strategie op basis van de audit en analyses. Vervolgens formuleren we een doelstelling op basis van de resources, capaciteit en situatie van de opdrachtgever. De strategie wordt uitgestippeld in een backlog en roadmap.
Stap 3: Executie
Tijdens de executie gaan we (gezamenlijk) aan de slag met het werken aan de aandachtspunten die op de backlog staan. Voorbeelden van aandachtspunten zijn: (YouTube) zoekterm analyse, integratie advies, content planning, review management, kanaal optimalisatie en het schrijven van scripts.
Stap 4: Review / Evalueer
In de Adwise Way of Work staat innoveren voorop, aangezien de Digital Marketing wereld continu evolueert. Daarom hebben we periodiek reviewen en evalueren opgenomen in onze werkwijze. Op basis van een periodieke audit kunnen we ervoor zorgen dat we samen met onze opdrachtgevers continu voorop lopen op het gebied van YouTube SEO.
Stappenplan voor YouTube SEO
1. Start met een zoekterm analyse
Het is belangrijk om eerst een zoekterm analyse te (laten) uitvoeren (ook wel zoekwoorden onderzoek genoemd). Hierbij dient gelet te worden op het zoekgedrag op het kanaal waar de video op staat, zoals YouTube. De zoekmethode en formulering van de zoekwoorden kan namelijk per kanaal verschillen. Daarom is het belangrijk om je content per kanaal op het zoekgedrag aan te passen.
Zoekvolume per kanaal analyseren, is mogelijk met verschillende tools, zoals Ahrefs of Keywordtool.io. Uiteraard kan Adwise helpen bij het voorzien in deze lijst met zoektermen en zoekvolumes. Naast het gebruiken van een tool om het zoekvolume te meten, is het ook mogelijk om gerelateerde zoekwoorden in kaart te brengen met de suggesties die YouTube geeft wanneer je het onderwerp van je video intypt in de YouTube zoekbalk. Dit zijn termen die bezoekers daadwerkelijk intypen als ze op zoek zijn naar een video. Je moet tevens de termen intypen die populaire video’s gebruiken als titel om zo een volledig inzicht te krijgen.
2. Schrijf en publiceer een geoptimaliseerd script
Om de zoekmachine te laten weten welke inhoud de video heeft en wat er aan bod komt, is het noodzakelijk om script bij de video aan te leveren in de beschrijving. Daarnaast is het gebruiksvriendelijk voor de kijkers, omdat zij zo altijd en overal de informatie van de video kunnen verkrijgen.
Er zijn maximaal 1000 karakters toegestaan in het beschrijvende onderdeel van de video. Als resultaten weergave binnen YouTube en Google worden er 100 karakters getoond. Zorg daarom eerst voor een pakkende zin met Call-to-Action die de zoekmachine gebruikers van YouTube en Google overtuigen om door te klikken. Plaats hier tevens het focus zoekwoord in, aangezien deze dan dikgedrukt wordt weergegeven in de zoekresultaten. Optimaliseer het script zoveel mogelijk met ondersteunende zoekwoorden en synoniemen van het focus zoekwoord die uit de zoekterm analyse zijn gekomen.
Worden er verschillende stappen/onderwerpen benoemd in de video? Geef ze dan een tijdsaanduiding. Hierdoor verschijnt er namelijk een overzicht met de verschillende onderwerpen in de zoekmachine incl. een ‘vanaf tijd’. Dit bevordert niet alleen de gebruiksvriendelijkheid, maar ook de zichtbaarheid, aangezien dit prominent in de zoekmachine wordt weergegeven.
3. Verwerk de zoekwoorden in de titel en de bestandsnaam
Veel video’s die worden geüpload naar YouTube hebben een bestandsnaam die niet geoptimaliseerd is, bijvoorbeeld: adwise_vid_001. Het focus zoekwoord dient altijd in de bestandsnaam te worden opgenomen. Denk bijvoorbeeld aan een bestandsnaam als: uitleg_youtube_seo.
Optimaliseer daarnaast ook natuurlijk de titel van je video. Verwerk hier tevens het zoekwoord in en zorg dat de titel zo goed mogelijk de lading dekt. Denk hierbij ook aan specifieke zoekwoorden en of longtail zoekwoorden. De titel kan worden afgebroken na 60 karakters. Daarom stellen wij dat aantal als maximum.
4. Gebruik relevante tags voor je video
De tags die je kunt gebruiken bij video optimalisatie laten zowel de kijkers als de zoekmachine zien waar de video over gaat. De tags dienen ervoor om zowel de context als de content van de video te begrijpen als zoekmachine.
Door de tags kan YouTube tevens een link leggen met de ‘gerelateerde video’ feature. Dit wordt op desktop aan de rechterkant weergegeven in een balk en op mobiel onder de afspelende video.
Voeg alleen tags toe die relevant zijn en gerelateerd aan de video. Houd hierbij vooral een mix aan van korte, algemene zoektermen en lange, specifieke zoektermen. Irrelevante tags kunnen ervoor zorgen dat je een Penalty krijgt.
5. Specificeer je video door het in te delen in een categorie
Wanneer je een video hebt geüpload naar het YouTube platform kun je een categorie selecteren bij de tab ‘Geavanceerde instellingen’. Kies een categorie die zo dicht mogelijk aansluit bij op het onderwerp van de video.
6. Optimaliseer de video thumbnail afbeelding
Een thumbnail afbeelding is de afbeelding die je te zien krijgt in de video-overzichtspagina of in de gerelateerde rij naast (desktopweergave) of onder (op mobiele weergave) de video.
Een thumbnail geeft, naast de titel, de potentiële kijker een eerste indruk van jouw video. Het is dus belangrijk dat de snapshot van jouw video interesse wekt en opvalt tussen de huidige resultaten.
Dit kun je realiseren door een custom thumbnail in te stellen. Uit onderzoek is gebleken dat 90% van de best presterende video’s op YouTube gebruik maakt van een custom thumbnail. Een voordeel hiervan is dat je zelf kunt bepalen wat er wordt getoond als thumbnail, waardoor je kunt inspelen op de concurrentie. Check daarom eerst welke thumbnails (en titel) de concurrentie gebruikt en probeer van bepaalde patronen af te wijken om op te vallen.
Om gebruik te maken van een custom thumbnail is verificatie van je YouTube account noodzakelijk.
De volgende specificaties worden aanbevolen omtrent een thumbnail:
- Afbeelding met 1280x720 pixels
- Een 16:9 ratio
- Een maximale bestandsgrootte van 2 MB
- Bestandstype .jpg, .gif, .bmp, of .png
7. Voeg een SRT-bestand toe voor de ondertiteling
Een SRT-bestand genereert de ondertiteling onder de video’s. Dit bestand bevat de ondertiteling tekst inclusief begin- en eindtijd, zodat de ondertiteling overeenkomt met de snelheid van de video.
Een andere mogelijkheid is om de functionaliteiten in YouTube te gebruiken. Dit kan met behulp van het volgende stappenplan:
- Ga naar je geüploade video
- Klik op de CC knop onder de video
- Kies ‘nieuwe ondertiteling of cc toevoegen’
- Selecteer de methode
8. Voeg kaarten toe aan de video
Met de kaarten functionaliteit in YouTube kun je je video's interactiever maken. Deze functionaliteit maakt het namelijk mogelijk om de kijker door te verwijzen naar een pagina of aangepaste afbeelding. Daarnaast is het ook mogelijk om met de kaarten titels en CTA’s weergeven.
Kaarttypen
De volgende kaarttypen zijn op dit moment in te stellen:
- Kanaal kaarten
Deze kaarten linken naar een kanaal dat je onder de aandacht van je kijkers wilt brengen. Met dit kaarttype kun je bijvoorbeeld een kanaal aanbevelen of bedanken voor zijn bijdrage aan je video.
- Link kaarten
- Website kaarten
Deze kaarten linken vanaf je video rechtstreeks naar je gekoppelde website. Als je deze kaart wilt gebruiken, moet je een bijbehorende website toevoegen aan je account.
- Kaarten voor crowdfunding
Leid kijkers rechtstreeks naar je creatieve projecten op één van deze goedgekeurde crowdfunding-URL's.
- Merchandise kaarten
Breng gelicentieerde merchandising rechtstreeks in je video onder de aandacht. Controleer of je URL op de lijst met URL's van goedgekeurde verkopers staat.
- Poll kaarten
Betrek je kijkers door een poll te maken en hen te laten stemmen op verschillende opties. Ontdek hoe je kaarten gebruikt om een poll te houden onder je kijkers.
9. Kaarten voor video’s of afspeellijsten
Deze kaarten linken naar een andere openbare YouTube-video of -afspeellijst die kijkers mogelijk interessant vinden. Je kunt ook linken naar een specifieke tijd in een video of naar een specifieke video in een afspeellijst door de URL van een video of afspeellijst op te geven.
Weten hoe je kaarten aan kunt maken voor jouw video’s of afspeellijsten? We helpen je graag.
10. Beslis de verspreiding van je video
Er zijn verschillende plaatsingsmogelijkheden voor video’s. Zo is het mogelijk om het enkel op een hosting platform, zoals YouTube te laten staan, maar het is ook mogelijk om het toe te voegen aan je website. Mocht je veel video’s op je website hebben dan adviseren we om een aparte video sitemap te genereren.
Aantal video’s per pagina
Mocht je video’s toevoegen aan je website dan is het belangrijk om te weten dat Google maar één video per pagina indexeert in haar zoekresultaten. Normaal gesproken stop de zoekmachine namelijk met het crawlen van video’s.
Het plaatsen van dezelfde video op meerdere pagina’s dient ook niet te gebeuren. Hierdoor gaan je pagina’s namelijk concurreren met elkaar in de zoekmachine. Kies in dat geval de pagina met de meeste relevantie en waarde.
Bonus tip: Optimaliseer je pagina met de video
Allereerst is het belangrijk dat er wordt nagedacht over de waarde van het filmpje op de pagina. Als de video erg belangrijk is en geïndexeerd dient te worden dan wordt er aanbevolen om deze zo hoog mogelijk te plaatsen en minimaal boven de vouw.
Mocht je de video op een webpagina plaatsen dan is het tevens van belang dat de pagina ook geoptimaliseerde content bevat.
Bonus tip: Implementeer structured data voor video's op je site
Structured data helpt de zoekmachine om de content te begrijpen. Een zoekmachine kan namelijk niet zien wat de bezoeker ziet in de video. Met structured data map je de content en beschrijf je wat o.a. het onderwerp is.
Als je de video op de website publiceert wordt er aanbevolen om de data te mappen met behulp van structured data. Wij bevelen de JSON-LD structured data aan voor video’s. De volgende JSON-LD structured data mogelijkheden zijn er:
- Video structured data voor AMP
- Standaard video structured data
- Video structured data met clips voor how-to data mapping