Voor iedereen die nog onbekend is met het kanaal: Snapchat is een mobiele app waarmee je content, oftewel: snaps, stuurt naar jouw volgers. Je bepaalt zelf hoe lang de snaps zichtbaar zijn (maximaal 10 seconden) en naar wie je de berichten stuurt. Het is ook mogelijk om snaps in ‘mijn verhaal’ te plaatsen. Je bericht is dan 24 uur lang zichtbaar voor àl jouw volgers. Het opslaan van snaps is alleen mogelijk voor diegene die de snaps maakt en wanneer de ontvanger ze screenshot zal de maker van de snap hier een notificatie van krijgen. Gebruikers van Snapchat zijn doorgaans jongeren maar ook de leeftijdscategorie 20 t/m 39 jaar word steeds groter. Dit is dus hét moment om in te stappen.
Snapchat biedt meerdere opties voor advertisement. In totaal zijn er drie advertentie mogelijkheden waarvan we er in Nederland tot nu toe twee kunnen gebruiken. Bij story advertisement krijg je de mogelijkheid om via een filmpje van maximaal 10 seconden jouw gekozen doelgroep te bereiken. Dit kun je doen omdat je meer merkbekendheid wilt, je meer downloads of sales wilt genereren of simpelweg meer bereik wilt krijgen.
Daarnaast biedt Snapchat de mogelijkheid om gesponsorde geofilters te plaatsen. Filters die je zelf kan ontwerpen voor een evenement, festival of voetbalwedstrijd. Snapchatters kunnen deze filters dan gebruiken om te laten zien dat ze aanwezig of in de buurt zijn. Een hele simpele manier om veel views te krijgen dus.
De gebruikers van Snapchat zijn veelal jongeren. De leeftijdscategorie die het meeste met Snapchat bezig is zijn de jongeren van 18 tot 26 jaar. De reden waarom juist deze groep jongeren actief is op Snapchat is dat het platform erg uniek is en een heel ‘eigen identiteit’ heeft. De functionaliteiten zijn heel anders dan die van de meer bekendere social media platformen.
Wil je met jouw product of dienst dus deze groep jongeren bereiken, dan is Snapchat een uitstekende keuze. Naast deze grote groep jongeren merken we dat ook de groep van 30 tot 45 steeds meer gebruik maakt van dit platform. Sinds de dalende populariteit van Facebook maken juist Snapchat maar ook Instagram een enorme opmars. Het bereik van een snap ad of geofilter is voor deze doelgroep(en) dus ook vaak veel effectiever dan een Facebook advertentie of gesponsorde post.
In Amerika zijn ze er al achter dat Snapchat voor een enorme impact kan zorgen wanneer je je campagnes goed uitzet. Zo wist Burger king een filter te ontwerpen dat je kon unlocken door het te scannen met je app. Maar liefst door 1 op de 5 Snapchatters heeft dit ook daadwerkelijk gedaan waardoor er 28.000.000 (!) snapchatters bereikt werden en maar liefst 70.000.000 views. En dit is slechts 1 van de vele succesverhalen binnen de Snapchat advertisement in Amerika.
De impact van een goede Snapchat campagne kan dus echt enorm zijn. Een wat meer realistischer campagne hebben wij met Carnavalsland gevoerd in de dagen voor én gedurende Carnaval zelf. Benieuwd hoe we deze campagne opgezet hebben, naar de resultaten of wil je zelf samen met ons een campagne opzetten voor jouw bedrijf? Neem contact op.
Een andere succesvolle manier van advertising binnen Snapchat is het sponsoren van Geofilters. Voor de bekerwedstrijd FC Twente - Ajax hebben wij gebruik gemaakt van deze advertising mogelijkheid.
* Statistieken Snapchat Geofilter tijdens bekerwedstrijd FC Twente - Ajax
Beste Fullservice Digital Agency '24