Elke dag vragen we ons af welk social media kanaal we het beste kunnen gebruiken om onze content te delen. ”Op welk platform is de doelgroep het meest actief en hoe kunnen we ze het beste targeten?”. Facebook telt in 2018 ruim 10,8 miljoen Nederlandse gebruikers, waarvan er 7,6 miljoen dagelijks actief zijn. Met zoveel gebruikers kan het niet anders dan dat jouw doelgroep hier aanwezig is. Facebook leent zich dus uitstekend als marketing tool en wij leggen je graag uit wat de mogelijkheden zijn én hoe je Facebook succesvol kan in inzetten voor jouw bedrijf.
Facebook is niet alleen rijk aan verschillende doelgroepen, ook de mogelijkheden om te adverteren zijn groot. Facebook telt maar liefst twaalf verschillende advertentiemogelijkheden. Een paar voorbeelden hiervan lees je hieronder. Zit hier niet de advertentiemogelijkheid bij die je in gedachten had? We helpen je graag met het kiezen van een passende advertentiemogelijkheid op Facebook.
1. Page Like Ads
Page Like Ads zijn advertenties die als doel hebben om meer likes (fans) voor je pagina te krijgen. Ze bestaan uit een afbeelding, titel en een like-knop waarmee gebruikers meteen jouw pagina kunnen liken. Page Like Ads verschijnen zowel op mobiel als desktop.
2. Photo Ads
Als je interactie wilt genereren dan zijn Photo Ads een goede keus. Photo Ads bestaan uit een grote foto plus een beschrijving van maximaal 90 karakters. Photo Ads verschijnen zowel op mobiel als desktop.
3. Video Ads
Als je video’s wilt promoten dan kies je voor Video Ads. Deze advertentie bestaat uit een video van maximaal 1 GB en een beschrijving. Video Ads verschijnen zowel op mobiel als desktop. Je kan op het eind ook verschillende call to actions toevoegen aan de video (bijv: ‘Watch more’). Deze call to action kan linken naar een zelfgekozen bestemming.
4. Text Ads
Als je een paginabericht wilt promoten die enkel bestaat uit tekst dan kies je voor Text Ads. Deze kan bestaan uit maximaal 500 karakters maar wordt afgekapt met een ‘lees meer knop’ na 150 karakters. Tekstadvertenties verschijnen zowel op mobiel als desktop. In de praktijk blijkt dat deze advertentievorm vrijwel nooit wordt ingezet.
Facebook bestaat uit een groot aantal doelgroepen. Voor elke campagne kun je heel specifiek targeten. De grootste groep gebruikers van Facebook is tussen de 20 en 39 jaar. Facebook is voor veel Nederlanders hét social medium waar ze aan gewend zijn dagelijks dan wel wekelijks naar terugkeren. Met zo’n diverse groep gebruikers is er dus altijd wel een doelgroep te vinden voor jouw advertentie.
De impact van Facebook advertising tonen wij aan de hand van een leadadvertentie van Nissan Turkey: "80% van de doelgroep bereikt, 21% van alle verkopen die zijn geconverteerd van online kanalen zijn gegenereerd door leadadvertenties, meer dan 160 auto’s verkocht via leadadvertenties en 9,3 keer lagere formulier-kosten ten opzichte van alle overige online media". Voor Nissan zijn de Facebook leadadvertenties dus een héle effectieve manier om leads te genereren en de verkoop van de SUV-modellen te verbeteren.
Hiermee willen wij je aantonen dat de impact van een Facebook campagne enorm kan zijn. Wij helpen je graag met het opzetten van een campagne voor de juiste doelgroep!
Beste Fullservice Digital Agency '24