Het toffe aan de presentatie van Kenda MacDonald (Automation Ninjas) was dat ze liet zien hoe ze forensische psychologie heeft toegepast op marketing. In forensische psychologie wordt profilering op een hoog (wetenschappelijk) niveau toegepast om een dader op te kunnen sporen. Bij profilering in marketing doen we natuurlijk niet veel anders: we willen het ideale profiel van onze doelgroep kennen. Volgens Kendra moeten we om te kunnen profileren eerst weten hoe “het brein” werkt. Dit liet ze liet aan de hand van verschillende wetenschappelijke studies zien.
Om te kunnen voorspellen in welke mate iemand een koopintentie heeft moeten we kijken naar twee zaken: beloning en pijn die de aankoop oplevert. Hoe groter het gevoel van beloning is na aankoop en hoe kleiner het gevoel van pijn, des te groter is de aankoopintentie. Neem bijvoorbeeld de aankoop van chocolade. Voor veel mensen wordt dit gezien als een beloning. Zij scoren hoog op dit vlak. Maar als je lactose-intolerant bent, zie je chocolade niet als beloning, dus scoor je laag. Als we kijken naar pijn scoor je hoog als je bijvoorbeeld honger hebt. Hoe hoger de pijn-score des te hoger de aankoopintentie. Helaas heb je als merk geen invloed op de pijn die iemand voelt, maar wel op de beloning. Hoe sterker je merk staat, hoe groter iemand de aankoop als beloning ervaart.
Wanneer we naar profilering kijken, moeten we volgens Kenda de salesfunnel niet als uitgangspunt nemen. Er is namelijk niet slechts één salesfunnel, maar misschien wel zes voor jouw bedrijf. Daardoor is het bijna niet werkbaar om emails te maken voor alle fases in de verschillende salesfunnels en het overzicht te behouden. Kenda werkt volgens het Attract à Engage à Sell à WOW! model. De kern van dit model komt van customer life cycle marketing en is een geëvalueerde variant die past bij de huidige tijdgeest.
- Attract
- Breng je doelgroep duidelijk in kaart en richt je alleen daar op. Probeer hierin segmenten te ontdekken.
- Probeer je doelgroep te begrijpen en achterhaal waarmee je hun interesse kunt wekken
- Verzamel leads met content die voor hen interessant is
- Engage
- Bouw een relatie op en win vertrouwen door in te spelen op belangrijke punten in hun customer journey
- Geef toegevoegde waarde aan je relatie
- Sell
- Bereid je doelgroep voor op een aankoop door aan te geven hoe jouw product helpt bij de “pijn” die ze ervaren.
- Sluit de deal
- Wow
- Kom je afspraken na lever iets extra’s wat boven verwachting is
- Bied meer; Denk hierbij aan cross-sell, maar verpak het goed. Bied de cross sell producten aan met de boodschap dat je huidige probleem nóg eerder opgelost kan worden
- Vraag om reviews van de klant, zodat ze andere leads kunnen inspireren
Een laatste tip van Kenda: check na het sturen van bovengenoemde mails niet alleen op engagement, maar kijk ook goed naar personen of segmenten die afwijkend (of negatief) gedrag vertonen. Dit is het teken dat je andere content zal moeten sturen.
Kenda MacDonald bij een voorbeeld campagne gebaseerd op attract, engage, sell, wow.