Als je op Facebook adverteert, selecteert je een doelgroep op basis van verschillende interesses en kenmerken. Welke mogelijkheden bestaan er en wat betekent dat voor jou?
Facebook is een heel geschikt middel voor uiteenlopende advertentiecampagnes. Globaal delen we de doelen als volgt in:
Het advertentiebeer binnen Facebook biedt diverse targetingopties en sluit goed op deze doelen aan.
’s Ochtends even Facebook checken op de mobiel. ’s Avonds Facebook doorbladeren op de iPad, of het altijd open hebben staan op de PC… Social media als Facebook en Twitter zijn nauw verweven in ons dagelijks leven, al dan niet onbewust. Uit onderzoek is gebleken dat er (in 2012) alleen al in Nederland zo’n 6,5 miljoen actieve Facebook-gebruikers zijn. Een ideaal middel dus om jouw naam of merk onder de aandacht te brengen bij een groot publiek.
Naast een groot publiek, is Facebook heel geschikt om jouw advertenties op een heel specifieke doelgroep te richten. Denk bijvoorbeeld aan alle mensen die een hardloop-app als Runkeeper gebruiken. Een interessante groep als je een winkel met sportkleding heeft. Of toon advertenties aan mensen uit de regio (uit een specifieke leeftijdscategorie) ter promotie van een regionaal evenement. Kortom: met Facebook bereik je mensen die jij écht wilt bereiken, mensen met specifieke, gemeenschappelijke interesses.
Een andere mogelijkheid binnen Facebook adverteren is de zogeheten custom audience targeting. Typisch vaktaal dat in dit geval vertaald kan worden als “het effectief bereiken van bestaande relaties of contacten”. Offline en online marketing komen met deze vorm van audience targeting samen. We matchen jouw contacten met Facebook-profielen en stellen deze vervolgens in als aangepaste doelgroep.
Je kunt daarnaast de advertenties ook richten op “vrienden van vrienden”. In diverse situaties een geschikte manier om jouw naam, dienst of product verder te verspreiden in de markt.
Dit is slechts een greep uit de vele mogelijkheden. Wil je weten welke vorm van Facebook adverteren en welke targeting in jouw situatie het meest geschikt is? Laat je vrijblijvend inlichten door één van onze adviseurs.
Beste Fullservice Digital Agency '24