Wat is Amazon SEO?
Met Amazon SEO wordt het optimaliseren van de organische vindbaarheid van producten in de zoekfunctie van Amazon bedoeld. Deze zoekfunctie werkt hetzelfde als Google: door middel van zoekwoorden probeert de gebruiker een specifiek product te vinden. Om de beste zoekresultaten voor een zoekwoord te tonen ontwikkelde Amazon haar eigen A9-algoritme. Dit algoritme rangschikt de resultaten op basis van een aantal rankingfactoren en wordt ook wel Amazon sales rank genoemd.
Het belang van een goede zichtbaarheid op Amazon
Bezoekers van Amazon hebben maar één doel: het vinden en kopen van een bepaald product. Vaak is er hierbij geen voorkeur voor een aanbieder. Met een goede vindbaarheid en door complete productinformatie vergroot je de kans dat de bezoeker kiest voor jouw product.
Rankingfactoren van het Amazon A9-algoritme
Er zijn een aantal factoren van invloed op het Amazon algoritme. Deze factoren zijn onder te verdelen in factoren die direct van invloed zijn en factoren die indirect van invloed zijn op de ranking.
Directe rankingfactoren
- Prijs
De prijs van het product moet vergelijkbaar zijn met die van de concurrentie. Grote prijsverschillen kunnen een negatief effect hebben.
- Voorraad
De producten moeten altijd op voorraad zijn. Producten die soms uit voorraad zijn worden lager gerangschikt.
- Content
De producttitel, productbeschrijving en de product URL moeten relevant zijn voor het zoekwoord. Interessante zoekwoorden kunnen gevonden worden door een Amazon zoekwoordenonderzoek te doen. Dit kan eenvoudig gedaan worden via de Amazon Keyword Tool van Ahrefs of het gratis alternatief van SellerApp (helaas alleen nog voor US). Gebruik vervolgens de keywords die je hebt gevonden om de producttitel, productbeschrijving, de product URL en back end keywords te optimaliseren om zo je organische vindbaarheid te vergroten op Amazon.
Indirecte rankingsfactoren
- Beoordeling
Voorgaande voorkeuren en gedrag van bezoekers hebben invloed op de ranking. Producten die veel (goede) beoordelingen hebben ranken beter.
- Verkoop
Het aantal voorgaande verkopen. Producten die veel verkocht worden ranken hoger dan producten die minder vaak verkocht worden. Dit wordt ook wel de Amazon Sales Rank genoemd.
Het Amazon algoritme in een notendop
Hoe zorg je voor een goede organische vindbaarheid op Amazon?
Een goede organische vindbaarheid bereik je door zo goed mogelijk in te spelen op de rankingsfactoren. Volg hiervoor onderstaande stappen:
- Focus op belangrijke keywords
Net zoals bij zoekmachine optimalisatie dien je te focussen op de juiste zoektermen. Begin daarom met een zoekwoordenonderzoek om de belangrijke keywords te vinden en richt je producten hierop in. Gebruik hiervoor een tool als keywordtool.io, Ahrefs Amazon Keyword tool of SellerApp Amazon Keyword Tool.
- Gebruik zoveel mogelijk relevante filter informatie
Zorg dat een product zichtbaar is na het gebruik van een filter. Voorzie het product bij de product listing van zoveel mogelijk juiste filter informatie in het ‘Seller Central’.
- Optimaliseer de product URL
Zorg ervoor dat de URL van het product bestaat uit het primaire zoekwoord, de node ID (ID/nummer van de categorie waarbinnen het product valt) en de brandtextebin (merknaam).
- Optimaliseer de producttitel
De producttitel bestaat maximaal uit 200 karakters en bevat de merknaam, naam van het product, materiaal, maat en kleur. Benoem ook het aantal als het product bestaat uit meerdere delen. Gebruik in de titel geen sales termen als ‘sale’ en ‘bijna uitverkocht’.
- Optimaliseer de productbeschrijving
Zorg voor een volledige productbeschrijving. Maak hierbij gebruik van bullet points en duidelijke USP’s.
- Gebruik scherpe productafbeeldingen
Maak gebruik van scherpe productafbeeldingen. Een minimale afmeting van 1000 x 1000 pixels wordt aangeraden voor de zoomfunctie. Scherpe afbeeldingen zorgen voor een hogere CTR en verhogen de kans op verkopen. Dit heeft een positieve invloed op je Amazon Sales Rank.
- Maak gebruik van backend keywords
Bij Amazon kun je zoektermen toevoegen die voor de bezoeker niet zichtbaar zijn. Dit doe je in de backend van het Amazon Seller Account. Maak hier gebruik van! Backend keywords worden namelijk opgenomen in het Amazon algoritme en kunnen dus een positieve invloed hebben op je vindbaarheid. Je kunt backend keywords gebruiken als er zoekvolume zit op verkeerd gespelde woorden en woorden die je niet in je producttitel en -beschrijving wil of kunt toevoegen.
- Hanteer marktconforme productprijzen
Zorg ervoor dat je scherpe verkoopprijzen hanteert. Hier hecht Amazon namelijk erg veel waarde aan. Hoe duurder het product ten opzichte van de concurrentie, hoe kleiner de kans op een goede ranking. Voorkom daarom grote prijsverschillen!
- Verzamel reviews
Probeer zoveel mogelijk positieve Amazon reviews te verzamelen. Reviews hebben namelijk erg veel invloed op de conversie van een product en verbeterd daarom je Amazon Sales Rank. Bovendien kan je product door veel goede reviews uitgelicht worden door Amazon als ‘best seller’ of ‘Amazon’s choice’.
- Maak gebruik van de gestelde vragen
Amazon Customer Question & Answer geeft je de mogelijkheid om vragen te stellen over een bepaald product. Deze mogelijkheid is te vinden onderaan de productpagina. Als verkoper op Amazon is het belangrijk dat je deze vragen snel en duidelijk beantwoordt. Gebruik deze vragen daarnaast ook om je productinformatie te verbeteren!
- A+ content / Enhanced Brand Content
Amazon A+ Content of Enhanced Brand Content is een functie waarmee merkeigenaren productkenmerken op een geavanceerde manier kunnen beschrijven. Zo kun je gedetailleerde beschrijvingen, grafieken, video's, afbeeldingen van hoge kwaliteit en aangepaste teksten (bijv. Merkverhalen) toevoegen. Om gebruik te kunnen maken van deze geavanceerde content moet je merk-geregistreerd zijn door Amazon.
- Amazon FBA
Amazon A+ Content of Enhanced Brand Content is een functie waarmee merkeigenaren productkenmerken op een geavanceerde manier kunnen beschrijven. Zo kun je gedetailleerde beschrijvingen, grafieken, video's, afbeeldingen van hoge kwaliteit en aangepaste teksten (bijv. Merkverhalen) toevoegen. Om gebruik te kunnen maken van deze geavanceerde content moet je merk-geregistreerd zijn door Amazon.
Bonus tip: Bemachtig de Amazon Buy Box
Voor een optimale zichtbaarheid is het streven naar de Amazon Buy Box ook van belang. In de Amazon Buy Box komt altijd een aanbieder van een product naar voren op de productpagina. De andere aanbieders met dezelfde producten worden niet getoond tenzij de consument op een klein, niet opvallend linkje klikt. Voor een betere positie kan je dus proberen om het aandeel in de Buy Box te veroveren. Amazon weegt hierbij af welk product in de Buy Box komt. Hierbij zijn de drie belangrijkste factoren:
- Gebruik maken van FBA: Fullfillment by Amazon;
- Competitieve totaalprijs (prijs + verzendkosten);
- Hoge klanttevredenheid: laag percentage retouren en klachten;
- Verzendtijd;
- Bieden van een goede klantenservice.
Er zijn natuurlijk wel voorwaarden om de Buy Box te veroveren:
- Een professioneel seller-account bezitten;
- Je moet de Buy Box ‘eligibility status’ hebben;
- Je verkoopt nieuwe producten (geen tweedehands).
Bonus tip: Amazon advertising
Waar SEO voor Amazon, net zoals SEO voor zoekmachines, tijd nodig heeft en dus een lange termijn kanaal is, kun je ook direct bovenaan staan in Amazon. Dit kun je doen met Amazon advertising. Deze advertenties zijn vergelijkbaar met die van onder andere Bol.com. Als de consument een zoekterm invoert op Amazon worden de meest relevante producten getoond. Dit zijn zowel organische als gesponsorde resultaten. Als je bovenaan wil komen te staan moet je net als bij Google Ads een CPC-bod uitbrengen zodat je advertentie bovenin de zoekresultaten van Amazon verschijnt. Op Amazon zijn er drie verschillende manieren om te adverteren. Je kan kiezen uit gesponsorde productvermeldingen, headline search en product display advertenties.