Wij pakken UX testing serieus aan. Het is namelijk veel meer dan mousetracking, heatmaps of data-analyse. Samen met jou stellen we een testscript op, werven 5 testers die symbool staan voor onze doelgroep, en voeren grondige individuele tests uit in ons UX Lab. Tijdens deze tests sporen we de grootste ‘omzetlekken’ en verbeterpunten op.
Gedurende dit traject staat maar één ding centraal: zorgen dat jouw website, webshop of app meer inkomsten genereert. We deden dat eerder al succesvol voor o.a. Kees Smit Tuinmeubelen, OAD, Continu Engineering, Atkins, Gelre Ziekenhuizen, en Pilkington Screenline, Prescan, AOC Oost.
Gemiddeld levert een user test traject met 5 mensen zo’n 40 – 50 concrete verbeterpunten op. Deze verbeterpunten zitten in design, techniek, uitstraling en content. Wist je dat 7 van de 10 verbeterpunten betrekking heeft op content? Een user test is perfect geschikt om uit te vinden hoe je website beter aansluit op de wensen van je doelgroep. Met als resultaat bijvoorbeeld:
Dit doen we natuurlijk ook graag voor jou. De kans is namelijk groot dat je op dit moment elke dag omzet misloopt.
Hoewel ieder traject weer anders is, verlopen user test trajecten volgens dezelfde stappen.
In een persoonlijke afspraak stellen wij heel veel vragen om meer te leren over jouw business en doelgroepen. We stellen vragen zoals:
De inventarisatie vormt de basis voor het testscript en voor het werven van testers.
We werken met testscripts om ervoor te zorgen dat de tests volgens een bepaalde logica verlopen. En om er zeker van te zijn dat alle onderwerpen aan bod komen. We laten de tester van het script afwijken als dit logischer is tijdens de test, maar zorgen er wel voor dat alles aan bod komt. Vragen die onze testers zoal tegenkomen in een testscript:
Wanneer doelgroepen zo divers zijn dat verschillende testscripts nodig zijn per tester, dan doen we dat ook. Het is essentieel dat onze testpersonen zo relevant mogelijke vragen krijgen.
Het succes van een user test is voor een groot deel afhankelijk van de juiste testers. Wij voeren al meer dan 5 jaar user tests uit en ál onze testers willen na hun eerste test wel vaker deelnemen (echt waar) dus we hebben intussen een groot eigen testpanel opgebouwd.
Maar het kan altijd voorkomen dat een doelgroep zo specifiek is dat we deze niet in ons testpanel hebben. Denk aan een travestiet, een asbestsaneerder of iemand die binnenkort een nieuwe heup nodig heeft. In dat geval spreken we ons eigen netwerk aan. Het is nog nooit voorgekomen dat we een bepaalde doelgroep niet konden vinden.
Het échte werk. We ontvangen de testers individueel in ons UX Lab, of liever gezegd: de huiskamer.
Dan nemen we rustig de tijd om beide ruimtes te laten zien (zowel de huiskamer als de observatiekamer, mét ‘politiewand’.
We leggen uit dat dit weliswaar een test genoemd wordt, maar dit eigenlijk niet is: hoe meer ‘fouten’ de tester tegenkomt, hoe beter het is. Het doel van een user test is namelijk het vinden van obstakels zodat we deze kunnen oplossen.
De activiteiten van de tester worden opgenomen. We zien de tester in beeld (in onderstaand beeld even weggelaten i.v.m. privacy), horen wat hij (of zij) zegt, zien op welke pagina hij zich bevindt en zien waar hij kijkt door middel van onze eyetracking apparatuur
Vanuit de observatieruimte is de test dus live te volgen. Hierbij zijn vaak een aantal mensen uit ons projectteam aanwezig, en onze klant. Soms kiezen we voor een combinatie van user testing en interviewen, zodat er direct doorgevraagd kan worden op gebeurtenissen in een user test.
Per test wordt bepaald wat de beste methode is. Ook wordt per test het device bepaald. We kunnen op alle devices testen, wat is voor deze klant en dit scenario de beste keuze?
Als alle vijf de tests hebben plaatsgevonden, worden alle video’s teruggekeken en geanalyseerd. Met als doel: obstakels vinden. We identificeren bijvoorbeeld:
De uitkomst van een UX testproject is een advies waarbij wij de grootste obstakels samenvatten en laten zien door middel van screenshots en soms ook videobeeld om het punt te ondersteunen. Ook geven we oplossingsrichtingen, zodat er direct actie ondernomen kan worden. In veel gevallen kun jij direct al aan de slag met deze verbeterpunten, en meestal is een UX test traject het startpunt of onderdeel van een conversieoptimalisatie traject.
We hebben al honderden user tests uitgevoerd in ons UX Lab, en (gelukkig!) nog nooit een ontevreden klant gehad op dit onderdeel. In het algemeen waarderen onze klanten de samenwerking met Adwise met een prachtige 9,3.
Hoe vind je de beste testers voor een specifieke opdracht? Hoe stel je deze mensen zo goed mogelijk op hun gemak, ondanks dat het een test is? Hoe haal je betrouwbare resultaten uit een test? In de meer dan 5 jaar dat we professioneel bezig zijn met user testing hebben we, soms met vallen en opstaan, ontzettend veel geleerd. Bedrijven en instanties als Kees Smit, OAD, Continu Engineering, Atkins, Gelre Ziekenhuizen, Pilkington Screenline kunnen dat beamen.
Met een eigen UX Lab midden in ons hoofdkantoor, een professionele observatieruimte, eyetracking, verschillende devices en de beste soft- en hardware op UX gebied, kunnen we trots zeggen dat we de beste faciliteiten hebben. En zijn testers niet in staat om langs te komen? Dan kunnen ze ook gewoon vanuit huis testen, op het moment dat het ze uitkomt.
We zeggen weleens dat elke euro die je investeert, je er 100 oplevert. In de praktijk blijkt dit een richtlijn die behoorlijk klopt. Want elk obstakel dat je vindt in een user test en oplost, levert je vanaf dan elke dag omzet op.
Geinteresseerd in user eXperience testing? Neem contact met ons op en vertel wat meer over jouw case. Of wil je eerst weten wat een user eXperience traject jou mogelijk oplevert? Vraag nu de gratis potentiescan aan!
Beste Fullservice Digital Agency '24