Challenge us
menu

User eXperience (UX) testing

Verbeter de user eXperience (UX) van jouw website, webshop of applicatie samen met dé user experts van Nederland. Zodat jij meer leads en omzet behaalt met je website.

Waarom UX testing bij Adwise?

Wij pakken UX testing serieus aan. Het is namelijk veel meer dan mousetracking, heatmaps of data-analyse. Samen met jou stellen we een testscript op, werven 5 testers die symbool staan voor onze doelgroep, en voeren grondige individuele tests uit in ons UX Lab. Tijdens deze tests sporen we de grootste ‘omzetlekken’ en verbeterpunten op.

Gedurende dit traject staat maar één ding centraal: zorgen dat jouw website, webshop of app meer inkomsten genereert. We deden dat eerder al succesvol voor o.a. Kees Smit Tuinmeubelen, OAD, Continu Engineering, Atkins, Gelre Ziekenhuizen, en Pilkington Screenline, Prescan, AOC Oost.

Wat levert het op?

Gemiddeld levert een user test traject met 5 mensen zo’n 40 – 50 concrete verbeterpunten op. Deze verbeterpunten zitten in design, techniek, uitstraling en content. Wist je dat 7 van de 10 verbeterpunten betrekking heeft op content? Een user test is perfect geschikt om uit te vinden hoe je website beter aansluit op de wensen van je doelgroep. Met als resultaat bijvoorbeeld:

  • Verdubbeling van het conversieratio
  • 52% meer offerte-aanvragen
  • 5 x meer brochures aangevraagd.

Dit doen we natuurlijk ook graag voor jou. De kans is namelijk groot dat je op dit moment elke dag omzet misloopt.

Hoe verloopt een user testing traject bij Adwise?

Hoewel ieder traject weer anders is, verlopen user test trajecten volgens dezelfde stappen.

1. Inventarisatie

In een persoonlijke afspraak stellen wij heel veel vragen om meer te leren over jouw business en doelgroepen. We stellen vragen zoals:

  • Welke producten of diensten verkopen jullie bij voorkeur?
  • Wie zijn jullie belangrijkste doelgroepen?
  • Op welke devices wordt jullie website voornamelijk bezocht?
  • Welke vragen krijgen jullie op dit moment over de website?

De inventarisatie vormt de basis voor het testscript en voor het werven van testers.

2. Opstellen testscript

We werken met testscripts om ervoor te zorgen dat de tests volgens een bepaalde logica verlopen. En om er zeker van te zijn dat alle onderwerpen aan bod komen. We laten de tester van het script afwijken als dit logischer is tijdens de test, maar zorgen er wel voor dat alles aan bod komt. Vragen die onze testers zoal tegenkomen in een testscript:

  • Je bent op zoek naar een nieuwe tuinset. Wat vind je belangrijk aan deze tuinset? Zeg het antwoord hardop en ga vervolgens via Google op zoek naar een dergelijke tuinset.
  • Wat is je eerste indruk van deze pagina?
  • Sorteer de producten van goedkoop naar duur
  • Gebruik de zoekfunctie van de website om een Bellagio tuinstoel te vinden.

Wanneer doelgroepen zo divers zijn dat verschillende testscripts nodig zijn per tester, dan doen we dat ook. Het is essentieel dat onze testpersonen zo relevant mogelijke vragen krijgen.

3. Werven van testers

Het succes van een user test is voor een groot deel afhankelijk van de juiste testers. Wij voeren al meer dan 5 jaar user tests uit en ál onze testers willen na hun eerste test wel vaker deelnemen (echt waar) dus we hebben intussen een groot eigen testpanel opgebouwd.

Maar het kan altijd voorkomen dat een doelgroep zo specifiek is dat we deze niet in ons testpanel hebben. Denk aan een travestiet, een asbestsaneerder of iemand die binnenkort een nieuwe heup nodig heeft. In dat geval spreken we ons eigen netwerk aan. Het is nog nooit voorgekomen dat we een bepaalde doelgroep niet konden vinden.

4. Uitvoeren user tests

Het échte werk. We ontvangen de testers individueel in ons UX Lab, of liever gezegd: de huiskamer.

UX lab Adwise

Foto UX ruimte Adwise


Dan nemen we rustig de tijd om beide ruimtes te laten zien (zowel de huiskamer als de observatiekamer, mét ‘politiewand’.

We leggen uit dat dit weliswaar een test genoemd wordt, maar dit eigenlijk niet is: hoe meer ‘fouten’ de tester tegenkomt, hoe beter het is. Het doel van een user test is namelijk het vinden van obstakels zodat we deze kunnen oplossen.

De activiteiten van de tester worden opgenomen. We zien de tester in beeld (in onderstaand beeld even weggelaten i.v.m. privacy), horen wat hij (of zij) zegt, zien op welke pagina hij zich bevindt en zien waar hij kijkt door middel van onze eyetracking apparatuur

Vanuit de observatieruimte is de test dus live te volgen. Hierbij zijn vaak een aantal mensen uit ons projectteam aanwezig, en onze klant. Soms kiezen we voor een combinatie van user testing en interviewen, zodat er direct doorgevraagd kan worden op gebeurtenissen in een user test.

Per test wordt bepaald wat de beste methode is. Ook wordt per test het device bepaald. We kunnen op alle devices testen, wat is voor deze klant en dit scenario de beste keuze?

5. Analyse, presentatie en vervolg

Als alle vijf de tests hebben plaatsgevonden, worden alle video’s teruggekeken en geanalyseerd. Met als doel: obstakels vinden. We identificeren bijvoorbeeld:

  • Wat zijn de zwakste plekken van je website?
  • Hoe kunnen we de verwachting van de gebruikers overtreffen?
  • Wat zijn quick wins en wat zijn structurele oplossingen?

De uitkomst van een UX testproject is een advies waarbij wij de grootste obstakels samenvatten en laten zien door middel van screenshots en soms ook videobeeld om het punt te ondersteunen. Ook geven we oplossingsrichtingen, zodat er direct actie ondernomen kan worden. In veel gevallen kun jij direct al aan de slag met deze verbeterpunten, en meestal is een UX test traject het startpunt of onderdeel van een conversieoptimalisatie traject.

Adwise is je beste keuze voor User eXperience testing!

100% klanttevredenheid

We hebben al honderden user tests uitgevoerd in ons UX Lab, en (gelukkig!) nog nooit een ontevreden klant gehad op dit onderdeel. In het algemeen waarderen onze klanten de samenwerking met Adwise met een prachtige 9,3. 

5+ jaar ervaring

Hoe vind je de beste testers voor een specifieke opdracht? Hoe stel je deze mensen zo goed mogelijk op hun gemak, ondanks dat het een test is? Hoe haal je betrouwbare resultaten uit een test? In de meer dan 5 jaar dat we professioneel bezig zijn met user testing hebben we, soms met vallen en opstaan, ontzettend veel geleerd. Bedrijven en instanties als Kees Smit, OAD, Continu Engineering, Atkins, Gelre Ziekenhuizen, Pilkington Screenline kunnen dat beamen.

De beste faciliteiten

Met een eigen UX Lab midden in ons hoofdkantoor, een professionele observatieruimte, eyetracking, verschillende devices en de beste soft- en hardware op UX gebied, kunnen we trots zeggen dat we de beste faciliteiten hebben. En zijn testers niet in staat om langs te komen? Dan kunnen ze ook gewoon vanuit huis testen, op het moment dat het ze uitkomt.

Een user eXperience traject – al vanaf €4.000!

We zeggen weleens dat elke euro die je investeert, je er 100 oplevert. In de praktijk blijkt dit een richtlijn die behoorlijk klopt. Want elk obstakel dat je vindt in een user test en oplost, levert je vanaf dan elke dag omzet op.

Geinteresseerd in user eXperience testing? Neem contact met ons op en vertel wat meer over jouw case. Of wil je eerst weten wat een user eXperience traject jou mogelijk oplevert? Vraag nu de gratis potentiescan aan!

Heb je vragen of wil je meer weten?

Wij helpen je graag verder.

Emerce100 Beste Fullservice Digital Agency '24

Beste Fullservice Digital Agency '24