Challenge us
menu

Eye tracking onderzoek

Tools voor de beste User eXperience.

Waar kijkt de bezoeker naar?

Eye tracking onderzoek.

Onze ogen liegen niet. Daarom kan een eye tracking test heel confronterend zijn. Jij kunt een gekleurde button heel opvallend vinden, maar het kan best zijn dat jouw bezoekers er niet eens naar kijken. Uit een eye tracking test komen heatmaps en gazeplots voort, waarmee je kunt zien welke delen van een pagina het meest worden bekeken en in welke volgorde. Dat zijn uiterst leerzame handvatten voor het vervolgtraject.

Bekijk alle tools

Wat is eye tracking?

Tijdens eye tracking kijken we hoe gebruikers pagina's scannen en hoe ze hier hun keuzes op baseren. We gebruiken hard- en sofware om de bewegingen van de ogen te meten. Waar kijken ze als het eerste naar op de pagina en is dit ook het doel wat we voor ogen hadden op deze pagina? Eye tracking wordt onder andere gebruikt tijdens user testen, waarbij de tester opdrachten uitvoert onder begeleiding.

Waarom eye tracking?

En wat levert het op.

Ogen liegen niet. Ze geven inzicht in denkprocessen van de mens. Zien, denken en de uitvoering zijn aan elkaar verbonden, waarbij de ogen een groot deel van de informatie binnenkrijgen. Eye tracking wordt gebruikt om te onderzoeken hoe mensen focussen op hetgeen wat ze op hun scherm zien. Zien ze jouw advertentie tussen de Google resultaten wel staan of kijken ze eroverheen? Wordt jouw banner gezien en merken ze jouw call to action op? Het geeft interessante onderzoeksinzichten en hier kun je als organisatie je voordeel mee doen. Zorg voor de juiste content en de juiste informatie op de meest opvallende plek.

Maar wat levert eye tracking op? Eye tracking geeft je inzicht in hoe de doelgroep op jouw site of advertentie reageert. Zien ze de subtiele veranderingen in je winkelmand of je actiebanner? Na afloop van de test zie je welke prioriteiten ook door de doelgroep als prioriteiten zijn opgepakt. Hierdoor heb je concrete verbeterpunten om je webpagina of advertentie op aan te passen, zodat deze effectiever is.

Tools bekijken

Het proces

van eye tracking.

1. Inventarisatie
In een persoonlijke afspraak stellen we vragen over het doel en waar het volgens jou kan mislopen.

2. Opstellen testscript.
Dit zijn opdrachten die de doelgroep gaat uitvoeren, ze gaan jouw site, of advertentie bekijken en we stellen vragen achteraf. We vragen naar algemene indruk en wat ze zich van de advertentie/pagina herinnerden. De vragen zijn open, zodat ze niet te sturend zijn.

3. Werven van testers.
Adwise beschikt over een testpanel, je kunt natuurlijk ook zelf testers aanleveren. Hierbij is het wel de bedoeling dat ze geen dagelijkse klanten zijn. Deze zijn namelijk ‘getraind’, wat ervoor kan zorgen dat we minder verbeterpunten kunnen vinden.

4. Eye tracking uitvoeren.
Het moment van actie. De tester wordt begeleid in ons UX lab, waarbij een van onze ux-specialisten de test zal begeleiden en de opdrachten zal voorlezen. Testmaterialen zoals de site, advertentie of campagne materiaal wordt klaargezet. Afhankelijk van het doel kan dit ook achterwege gelaten worden, zodat we een goed inzicht krijgen welke elementen de meeste aandacht krijgen van de tester. Zien ze jouw advertentie als ze in de zoekresultaten kijken van Google bijvoorbeeld?

5. Analyse, presentatie en vervolg.
Na afloop van de testen gaan we de video’s analyseren. Hierbij is het doel om obstakels te vinden. Keken ze bijvoorbeeld langs jouw advertentie heen of zagen ze belangrijke elementen niet? Het adviesrapport geeft gerichte oplossingen voor gevonden obstakels. Zo kan jouw site of campagne beter gaan renderen!

Benieuwd welke tools jij het beste kunt inzetten?

Vergroot de User eXperience van jouw website, webshop of app.

Marten Kracht, Digital Strategist & UX Marketeer, helpt je graag!

Neem contact op
Emerce100 Beste Fullservice Digital Agency '24

Beste Fullservice Digital Agency '24