
Hulp nodig bij zakelijk vloggen?
Alice, digital marketeer bij Adwise, helpt je graag!
Ieder bedrijf en iedere medewerker heeft een eigen verhaal. En hoe kan je dat verhaal beter vertellen dan met een gave video? Zakelijk vloggen lijkt een hele stap, maar met deze handige tips is een vlog maken een stuk eenvoudiger.
Een video spreekt meer dan woorden of afbeeldingen. Door middel van video geef je jouw bedrijf een gezicht en sta je dichterbij je publiek dan met een afbeelding of blog. Zakelijk vloggen zorgt ervoor dat je op een leuke manier jouw product of dienst aan de man kan brengen of iets over je bedrijf kunt vertellen.
De vlogs die je maakt kan je gebruiken voor meerdere toepassingen, zoals het plaatsen op de website of op social media. Ook kan je de video’s gebruiken voor online advertenties. De moeite die je stopt in de video’s is het dus zeker waard.
Zakelijk vloggen hoeft niet moeilijk te zijn. Het enige wat je nodig hebt, is je smartphone en een app waarmee je de video kunt bewerken.3. Zorg voor een duidelijke Call to Action
1. Start met het schrijven van een script
Bereid je goed voor op het maken van een vlog. Start met het maken van een script. Hierbij gaat het erom dat je de vlog structuur geeft en bepaalt wat de kernboodschap en het doel is van de vlog. Het belang van het script is dat je opschrijft wat de essentie is van wat je wilt vertellen en wilt laten zien. Documenteer wat er in de vlog moet komen, welke sfeerbeelden je gaat gebruiken, wat de volgorde is van de beelden die je gaat schieten en welke personen er wanneer gaan voorkomen in de video.
2. Structuur van de vlog
Een vlog bestaat uit een begin, middenstuk en het eind. Zorg dat het begin maximaal 15 seconden duurt. Hierin vertel je waar de video over gaat en wat de kijker kan verwachten. Start met een originele openingszin waarmee je de kijker verrast.
In het middenstuk staat de kernboodschap centraal. Zorg voor beweging en enthousiasme. Vergeet hierbij niet sfeershots te gebruiken voor de afwisseling en dynamiek. Om de vlog niet te kort of te langdradig te maken, houd je een duur van minimaal 1 en maximaal 3 minuten aan.
In het eindstuk vertel je een duidelijke eindboodschap met een krachtige Call To Action. Vertel wat de kijker moet doen. Zorg ervoor dat het eindstuk niet langer is dan 15 seconden.
3. Tips voor het filmen
Tegenwoordig hebben alle smartphones een goede camera. Je hoeft dus niet per se een professionele camera aan te schaffen om aan de slag te gaan met zakelijk vloggen. Een statief of selfiestick is wel handig.
Hierbij een aantal tips voor het filmen van je video.
4. Tips voor interviewen
Iemand interviewen is een mooie invulling voor een zakelijke vlog. Dit kan een klant zijn, maar ook een collega of zakelijk partner. Hierbij een aantal tips voor het interviewen.
5. Tips voor het bewerken van de video
Zodra alle beelden zijn opgenomen, is het tijd voor het bewerken van de video zodat het 1 geheel wordt. Hierbij een aantal tips voor het editen:
En zoals bij alles geldt ook hier: oefening baart kunst! Je zult zien dat hoe vaker je zakelijk vlogt, hoe beter je video’s zullen worden en hoe handiger je erin wordt.
De onderstaande vlog hebben wij gemaakt met als doel de deelnemers van onze opleidingen te informeren over waar ze moeten zijn bij de eerste keer dat ze de Adwise Academy bezoeken. De video wordt via de mail verstuurd naar alle nieuwe deelnemers.
Wil jij starten met zakelijk vloggen, maar heb je nog meer informatie en oefening nodig? Neem dan contact met ons op! Wij helpen je graag verder.
Alice, digital marketeer bij Adwise, helpt je graag!
Beste Fullservice Digital Agency '24