Wat is linkbuilding?
Linkbuilding is het actief verzamelen van links van andere websites naar jouw website. Deze links worden ook wel backlinks genoemd. Kort door de bocht kun je stellen; hoe meer backlinks je site heeft, hoe groter de kans dat je goede posities in de zoekresultaten behaald. Google ziet backlinks namelijk als indicatie van hoe relevant een website of webpagina is. Backlinks kun je als het ware zien als stemmen. Een site met veel stemmen, heeft een grotere kans om goede rankings te behalen dan een site met weinig stemmen. Althans, als de kwaliteit van de backlinks goed is.
Kwaliteit van backlinks
Dus hoe meer backlinks je hebt, hoe beter? Nee, zo werkt het niet. Google kijkt namelijk ook naar de kwaliteit van een backlink. Een link van een website met een hoge autoriteit is waardevoller dan een link van een site met een lage autoriteit. Focus je dus niet op de hoeveelheid backlinks, maar op de kwaliteit van de backlinks! Verderop in dit artikel lees je hoe je de autoriteit van een website kunt achterhalen.
Waarom is linkbuilding belangrijk?
Om ervoor te zorgen dat Google zo relevant mogelijke zoekresultaten kon uitserveren, moesten ze iets bedenken om de kwaliteit van webpagina’s in te kunnen schatten. Een van Google’s oprichters Larry Page bedacht hiervoor het PageRank algoritme. Simpel gezegd bepaalt dit algoritme de belangrijkheid van webpagina’s ten opzichte van elkaar. Hoewel het oorspronkelijke algoritme al in 1996 werd ontwikkeld, gebruikt Google nog steeds een vorm van dit algoritme om webpagina’s zo goed mogelijk te kunnen rangschikken. Inmiddels zijn er wel allerlei algoritmes bijgekomen die de rangschikking mede bepalen. Toch is PageRank nog steeds een van de belangrijkste voor deze rangschikking. En juist daarom zijn backlinks en linkbuilding nog steeds actueel en belangrijk. Helaas heb je geen inzicht in de PageRank score voor jouw website of webpagina’s. Maar gelukkig zijn er tools die deze score met eigen algoritmes proberen na te bootsen. Hierover meer bij het hoofdstuk “PageRank score achterhalen”.
Een visuele weergave van het PageRank algoritme (gesimplificeerd)
Het Adwise linkbuilding proces
Maar hoe zorg je er nu voor dat websites gaan linken naar jouw site? Daar zijn meerdere manieren voor. Bij Adwise delen we linkbuilding werkzaamheden op in drie types:
- Linkbuilding;
- Link earning;
- Link management
Het verschil tussen linkbuilding en link earning, is je dat bij linkbuilding zelf actief op zoek gaat naar het verkrijgen van backlinks, terwijl bij Link Earning backlinks worden “verdiend” omdat de content zo goed en waardevol is, dat je een viraal effect creëert. Bij linkbuilding zit de investering ‘m dus in het doen van outreach en het overtuigen van de meerwaarde van de content en bij link earning zit de investering ‘m juist in het creëren van de content.
In de praktijk betekent dit dat we gedurende een linkbuilding traject een continue cyclus doorlopen:
-
Backlink audit → Het analyseren van het backlink profiel van de website van de klant en van de belangrijkste (online) concurrenten. Gevolgd door conclusies en aanbevelingen t.b.v. het linkbuilding traject.
-
Prospecting → Het in kaart brengen van zoveel mogelijk relevante websites.
-
Outreach → Het proces van het benaderen en relaties leggen met de prospects
-
De backlinks → De uiteindelijke content en backlinks.
Het Adwise linkbuilding-proces
Linkbuilding
Bij linkbuilding gaat het vooral om backlinks verkrijgen naar reeds bestaande content door het promoten van deze content bij externe websites.
Allereerst kun je bestaande partners in kaart brengen om deze vervolgens te benaderen voor een verwijzing naar jouw website. Denk hierbij aan leveranciers, sponsors, influencers of andere samenwerkingen. Ten tweede kun je relevante blog- en nieuwssites vragen of je een informatieve blog op hun site mag plaatsen, met daarin een link naar je eigen site. Een andere populaire methode is om links te gaan ruilen. Jij plaatst een link naar een bepaalde site, en deze site plaatst vervolgens een backlink terug naar jou.
Zoals je aan het verhaal hierboven al wel kunt merken is linkbuilding een tijdrovend proces. Je krijgt niet zomaar een link, daarvoor moet je relaties opbouwen met zoveel mogelijk sites die relevant zijn aan jouw website. Daarbij moet je ervoor zorgen dat de tegenpartij de meerwaarde van jouw content inziet, anders gaan ze natuurlijk geen link opnemen.
Bij Adwise zijn we hier experts in, al zeggen we het zelf. Je hoeft ons natuurlijk niet zomaar te geloven, daarvoor kun je beter onze referenties en cases doornemen.
Zo werken we al jaren samen met honderden bloggers, publishers, nieuwssites en andere relevante websites. En we zijn dagelijks bezig met het uitbreiden van dit aanbod. Hiermee zorgen we ervoor dat content die wij creëren voor onze klanten de aandacht (backlinks) krijgt die het verdient. En dat resulteert vervolgens in continue organische groei voor onze opdrachtgevers.
Benieuwd wat wij met linkbuilding voor jou kunnen betekenen? Neem dan contact op.
Link Earning
Er zijn verschillende manieren om backlinks te “verdienen”. Bij Link Earning is het vooral van belang dat je creatief bent. De beste manier om links te verdienen is het creëren van linkable content. Dit wil zeggen dat je zulke waardevolle content publiceert, dat mensen er naar gaan verwijzen of zelfs van je over willen nemen. Geen probleem natuurlijk, als ze maar een link naar je site plaatsen! Er zijn verschillende methodes om link earning te doen. Zo zou je bijvoorbeeld een gek en opvallend product kunnen lanceren, een marktonderzoek kunnen doen of een primeur zien te krijgen.
Link earning proces
Over het algemeen hanteren we bij Adwise altijd hetzelfde proces wanneer we een link earning campagne gaan opzetten.
- Brainstormen over mogelijke ideeën
- Idee bepalen
- Content vorm bepalen
- Content creatie
- Prospects in kaart brengen
- Outreach templates maken
- Outreach doen
- Evt. opvolging
Met exact dit stappenplan hebben is het ons gelukt om viral te gaan met een primeur omtrent de release van de nieuwste iPhone XS. Hierdoor ontvingen we voor onze klant duizenden backlinks van de allergrootste tech websites wereldwijd! Bekijk hier met welke
Benieuwd wat wij met link earning voor jou kunnen betekenen? Neem dan contact op.
Link management
Vanzelfsprekend is de Adwise linkbuilding manier volledig volgens de richtlijnen van Google omtrent dit onderwerp maar dat betekent niet dat jouw link profiel (alle backlinks die naar een website verwijzen) niet gemanaged moet worden. Zo kan het zijn dat concurrenten negatieve spam links naar een website bouwen, met als doel om deze website slechter in Google te laten presteren. In sommige gevallen kan dit zelfs leiden tot een handmatige penalty van Google. Waardoor een website volledig of gedeeltelijk uit de zoekresultaten verdwijnt. Hoewel dit soort penaltys de afgelopen jaren niet of nauwelijks uitgedeeld zijn, bestaat de mogelijkheid nog wel degelijk.
Een andere belangrijke reden waarom wij doen aan link management is omdat er wereldwijd duizenden zogenaamde webscrapers actief zijn. Deze scrapers proberen het volledig wereldwijde web te scrapen en nemen tegelijkertijd links op naar al deze gescrapete sites.
Risico analyses & Google disavow
Daarom voeren wij periodiek risico analyses uit op de linkprofielen van onze opdrachtgevers. Op basis van deze risicoscores kunnen we besluiten om te proberen bepaalde backlinks te laten verwijderen. Bijvoorbeeld omdat deze links meer kwaad dan goed doen. Lukt het niet om de backlinks te laten verwijderen? Dan kunnen we over gaan tot het indienen van een zogenaamd disavow bestand bij Google. Een disavow bestand is een .txt bestandje waarin je kunt aangeven welke links Google niet moet meenemen bij het rangschikken van de zoekresultaten. Let op; het indienen van een disavow kan ook schade toebrengen als je niet weet wat je doet. Bespreek dit dus altijd met een specialist met ervaring.
Benieuwd in hoeverre jouw linkprofiel risico loopt? Neem dan contact op!
Wat moet je nog meer weten over linkbuilding?
Wat we nu besproken hebben is nog maar het topje van de ijsberg op het gebied van linkbuilding. Er zijn nog veel meer zaken die belangrijk zijn, zeker als je zelf gaat starten met linkbuilding. Deze informatie vind je hieronder.
Link attributen
Een link attribuut is een stukje code in de HTML van de link, waarmee aan de zoekmachine een bepaalde instructie wordt gegeven. Er zijn 3 verschillende link attributen:
Rel=“nofollow” - Met dit attribuut wordt de zoekmachine aangegeven dat het de link niet mag volgen.
Rel=“sponsored” - De sponsored-tag geeft aan dat voor de link betaald is.
Rel=“ugc” - De ugc-tag wordt gebruikt als je als webmaster weinig tot geen invloed hebt op de link. Denk bijvoorbeeld aan reacties op artikels of forumberichten.
Een backlink geeft de meeste waarde door naar je website als er geen attribuut op zit. Een backlink zonder één van de attributen wordt ook wel een follow link genoemd. De exacte waardes van de andere link-attributen is nog niet helemaal duidelijk. Voorheen ging men er vanuit de een nofollow link geen SEO waarde gaf maar sinds deze update gaan er geluiden op dat ook nofollow links een bepaalde SEO waarde doorgeven. Hieronder zie je een schematische weergave van hoe de verschillende attributen al dan niet bijdragen aan je zichtbaarheid in Google.
PageRank score achterhalen
Hoewel Google geen inzicht (meer) geeft in de PageRank score van jouw pagina’s, kun je toch een beeld krijgen van deze score. Er zijn namelijk diverse tools ingesprongen op het gat wat Google achterliet toen ze ervoor kozen de PageRank score niet meer inzichtelijk te maken. Wel belangrijk om je te allen tijde te beseffen dat dit scores zijn van third party tools en dus niet de score uitdrukken die Google daadwerkelijk aan jouw webpagina’s geeft. Maar om een beeld te krijgen van de kwaliteit van een backlink, kun je deze tools prima gebruiken. Om ervoor te zorgen dat we ons niet blindstaren op 1 tool, gebruiken wij meerdere linkbuilding tools:
-
Majestic TrustFlow en CitationFlow
-
LinkResearchTools Power*Trust
-
Ahrefs Domain Rank en URL Rank
-
Moz Page Domain Authority en Page Authority
Over het algemeen kun je stellen; hoe hoger de score, hoe beter de link. Maar staar je er dus niet blind op. Check ook altijd of een website, waar je een link van wil, überhaupt verkeer heeft. Dit kun je dan weer doen met een tool als SEMrush of Ahrefs.