Elke mailbox leek de laatste weken te ontploffen vol mails met als onderwerp: "Jouw privacy is belangrijk voor ons." In de meeste gevallen was het versturen van deze mails geheel onnodig, want het is niet verplicht. Het gevolg? Geslonken e-maildatabases, minder bereik en dus ook minder omzet vanuit het kanaal. Op Marketingfacts deelt onze e-mailmarketeer Jasmijn een aantal tips om je database weer te vergroten met kwalitatieve nieuwsbrief-inschrijvers. Hieronder alvast een korte preview.
Al voor je start met het vergroten van je database, wil ik graag de nadruk leggen op het belang van kwaliteit boven kwantiteit in je emaildatabase. Een grote database klinkt erg verleidelijk. Mooi om een buitenstaander te vertellen hoe veel inschrijvers je hebt, maar het zegt natuurlijk niets over de kwaliteit van je base. Een nieuwsbriefinschrijver is alleen interessant als hij of zij daadwerkelijk je mails wil ontvangen en deze opent. Met de komst van de AVG is het goed dat bedrijven kritischer naar hun databases kijken, want iemand die meer dan twee jaar geen mails van je heeft geopend, is ook geen interessante opt-in. Ook met het verzamelen van nieuwe inschrijvers adviseer ik om kwaliteit altijd boven kwantiteit te stellen. Probeer mensen te bereiken die oprecht genteresseerd zijn in je product of dienst. Voorkom bijvoorbeeld gelukszoekers via dubieuze winacties, want die ben je snel kwijt of ze openen je mails niet meer. Dit is nadelig voor je e-mail-reputatie, wat tot gevolg heeft dat je e-mails minder goed worden afgeleverd in de inbox van de ontvangers.
In de blogpost op Marketingfacts deelt Jasmijn tips om via online kanalen je database met nieuwsbriefinschrijvers te vergoten, maar ook tips voor offline mogelijkheden. Benieuwd wat de tips zijn? Lees het volledige artikel op Marketingfacts.
Beste Fullservice Digital Agency '24