Binnen Google AdWords is het mogelijk om videocampagnes aan te maken, waardoor adverteren op YouTube mogelijk is via Google AdWords. Doordat het adverteren op YouTube binnen de Google AdWords-omgeving is, is het mogelijk om op basis van onder andere categorien en zoektermen gerichter te adverteren. Via Google AdWords kan je met TrueView advertenties adverteren op YouTube. TrueView wil zeggen dat je alleen betaalt wanneer de kijker op je video heeft geklikt of als de kijker de video langer dan 30 seconden heeft bekeken. Wanneer de video korter is dan 30 seconden betaal je alleen wanneer de video helemaal is afgekeken.
1. Trueview In-stream video advertentie
Met In-stream video-advertenties is het mogelijk om een video-advertentie van maximaal 30 seconden te vertonen, voordat de originele YouTube video begint. Kijkers zien deze video-advertentie gedurende vijf seconden, waarna de kijkers vervolgens kunnen besluiten of ze de video-advertentie verder willen kijken of door willen gaan naar de originele YouTube video. Je betaalt alleen wanneer de advertentie-video helemaal af wordt gekeken of langer dan 30 seconden.
2. TrueView in-slate advertenties
Deze advertentie in YouTube wordt getoond voorafgaand aan lange Youtube-videos die langer dan 10 minuten duren. YouTube biedt de kijker een keuze aan tussen drie advertenties en je betaalt alleen wanneer de kijker besluit om jouw video-advertentie te bekijken.
3. TrueView in-search advertenties
In YouTube is het mogelijk om, net zoals in Google, advertenties te plaatsen boven de zoekresultaten. De video-advertentie verschijnt op de pagina op basis van de zoektermen dat een kijker heeft gebruikt om videos te vinden. Je betaalt alleen wanneer een kijker op de video-advertentie klikt.
4. TrueView in-display advertenties
De advertentie verschijnt aan de rechterkant in YouTube, naast een selectie van YouTube-videos. Deze advertentie wordt weergegeven als een aanbeveling en je betaalt alleen wanneer de kijker op de video-advertentie klikt.
Bij het opzetten van een video-advertentie bepaal je wie de video-advertentie te zien krijgt. Je kunt n of meer targetingopties kiezen en combineren. Je kunt targeten op:
Door goede targetingopties te kiezen en te combineren zorg je ervoor dat de video-advertentie aan een relevanter publiek wordt getoond. Hierdoor is de kans dat je betaalt voor nutteloze klikken een stuk lager.
Het is ook mogelijk om de standaard remarketing-lijst, die je al opgebouwd hebt in Google AdWords, te gebruiken om gebruikers te retargeten met een video op YouTube. Dit wil zeggen, gebruikers die jouw website al eens hebben bezocht regarget je met een video-advertentie.
YouTube adverteren kan zeker goed worden gebruikt voor branding en zichtbaarheid. Het bereik is groot. Dankzij de targetingopties is het mogelijk om heel gericht te adverteren en alleen een specifieke doelgroep te benaderen wat de Return On Investment zeker goed zal doen.
Kort samengevat zien we (sinds de overname van Youtube door Google in 2006) de afgelopen tijd een flinke toename in het aantal verschillende mogelijkheden om te adverteren op YouTube via Google Adwords. Dit biedt veel kansen voor ondernemers in diverse branches.
Heeft u vragen over dit onderwerp? Neem dan geheel vrijblijvendcontactmet ons op. Onzespecialisten staan u graag te woord!
Beste Fullservice Digital Agency '24