Sinds kort is Google Analytics uitgebried met demografische gegevens en interesses. Hiermee wordt meer inzicht gegevens in websitebezoekers en kunnen rapportages hierop worden gesegmenteerd op leeftijd, geslacht en interesses. Hoe worden deze gegevens gepresenteerd en welke kansen biedt dit voor het rendement van internetmarketing campagnes?
Onder Doelgroep > Demografie worden de leeftijd en het geslacht van websitebezoekers getoond. Rechtsboven ieder figuur wordt aangegeven voor welk percentage van het totale aantal bezoekers deze cijfers bekend zijn.
In het volgende onderdeel Interesses wordt inzicht gegeven in de interessegebieden van gebruikers. Deze worden o.a. gebaseerd op pagina's die zijn bezocht binnen het Google Display Network (GDN).
Hieronder een overzicht van enkele belangrijke kansen die met behulp van demografische gegevens kunnen worden benut.
Door te segmenteren op basis van leeftijd, geslacht en interesses kan inzichtelijk worden gemaakt welke gebruikers goed converteren. Door internetmarketing campagnes specifiek op deze gebruikers te targeten kunnen meer converterende gebruikers worden bereikt en bezoekers worden aangetrokken. Zo kunnen interessegebieden van goed converterende gebruikers worden doorgetrokken naar de targeting van bijvoorbeeld Facebook adverteren.
Uiteraard is hiermee ook inzichtelijk welke gebruikersgroepen juist slecht converteren. Aan de hand van het websitegdrag van deze gebruikersgroepen kan de website op specifieke onderdelen worden verbeterd waardoor deze groep beter gaat converteren. Zo kan specifieke content op de website en in internetmarketing campagnes (zoals banners voor bepaalde leeftijdcategorien) hier beter op worden afgestemd.
Tegenwoordig wordt de content van remarketing banners vaak gebaseerd op websitegedrag, zeker met de komst van Dynamic Remarketing. Met deze nieuwe inzichten is het echter ook mogelijk om deze campagnes af te stemmen op leeftijd en geslacht. Websitegedrag (wat vindt deze doelgroep belangrijke content?) en kennis van dit doelgroepsegment en haar behoeften kunnen hiervoor de benodigde input leveren. Daarnaast speelt de fase binnen het online aankoop- of orintatiegedrag natuurlijk ook een belangrijke rol.
A/B testing of multi variable testing zijn essentieel voor conversie optimalisatie. Met deze nieuwe uitbreiding van Google Analytics kunnen de resultaten van het testen worden geanalyseerd per gebruikersgroep. Zo kan het zijn dat variant A beter scoort als wordt gekeken naar de gehele doelgroep, maar variant B juist beter converteert voor een relatief kleine gebruikersgroep.
Je maakt inzichtelijk wie bepaalde content binnen je website leest. Wie lezen bijvoorbeeld de blog- en nieuwsberichten? Wie bekijkt de veelgestelde vragen? Met deze informatie kan de content (inclusief schrijfstijl) beter worden afgestemd op deze gebruikersgroep. Bereik je een doelgroep die niet overeenkomt met de marketingcommunicatiedoelgroep?Dan is het natuurlijk belangrijk om ervoor te zorgen dat juist wel de juiste doelgroep wordt aangetrokken.
Om Google Analytics rapporten uit te breiden met demografische gegevens, moet in de meeste gevallen de tracking code worden aangepast. De regel:
ga.src = ('https:' == document.location.protocol ? 'https://ssl' : 'http://www') + '.google-analytics.com/ga.js';
moet worden vervangen door de regel:
ga.src = ('https:' == document.location.protocol ? 'https://' : 'http://') + 'stats.g.doubleclick.net/dc.js';
Vervolgens kan de functie worden ingeschakeld in het onderdeel Doelgroep > Demografie > Overzicht in uw Google Analytics rapport (bekijk instructies).
Benieuwd welke concrete verbeterkansen er liggen voor jouw website? Neem dan vrijblijvend contact op met n van onze internetmarketing adviseurs. Meer informatie over Google Analytics? Bekijk gerelateerde blogartikelen en onze Google Analytics diensten.
Beste Fullservice Digital Agency '24