Challenge us
menu

Webwinkels zien omzet stijgen ondanks crisis

Je bekijkt op dit moment een oudere story. De inhoud hiervan kan verouderd zijn. Bekijk hier onze laatste stories
 

Het aantal online aankopen blijft stijgen. De economische crisis lijkt weinig effect te hebben op de webwinkeliers van Nederland. Hoe kunnen we deze stijging in economisch barre tijden verklaren?

Stijging aantal online aankopen

Het onderzoek van www.thuiswinkel.org heeft uitgewezen dat er het afgelopen half jaar een stijging van 15% is geweest in het aantal online aankopen. In totaal zijn er in deze periode 42 miljoen bestellingen gedaan.

De gemiddelde waarde van een bestelling is wel gedaald met 5%. Gemiddeld gaf het winkelend publiek 110,- per aankoop uit. Dit neemt niet weg dat de totale omzet uit webwinkel-verkopen is gestegen met 9% ten opzichte van het eerste half jaar van 2011.

Wat verklaart deze stijging?

De stijging van het aantal aankopen kan op verschillende manieren worden verklaard:

  • Een stijging van het aantal webwinkels
  • De economische crisis zorgt voor minder offline verkopen
  • Betere en uitgebreidere manieren van vindbaarheid
  • Vergelijkingsmogelijkheden online

Met name de laatste twee punten hebben volgens ons veel te maken met de stijging. Google blijft innoveren door bijvoorbeeld de mogelijkheden remarketing, uitgebreidere targeting opties, Google shopping & beoordelingen bij advertenties.

Online makkelijker vergelijken

Over het algemeen kan er online makkelijker worden vergeleken dan in een winkel. Dezelfde producten worden naast elkaar getoond, met prijzen van verschillende aanbieders. Dit maakt het voor de consument natuurlijk veel gemakkelijker om een beslissing te nemen.

Innovaties Google dragen bij

Zoals gezegd speelt ook Google in op de trend. Zo biedt Google de mogelijkheid om recensies bij de Google AdWordsadvertenties toe te voegen. Hieronder een voorbeeld.

voorbeeld beoordelingen

De beoordelingen geven de consument natuurlijk veel meer vertrouwen. Daarnaast is het voor de individuele adverteerder een manier om goed op te vallen tussen het enorme aantal advertenties.

Vergelijkingswebsites

Om producten te vergelijken zijn er natuurlijk ook websites. De meest bekende hiervan zijn www.beslist.nl en www.vergelijk.nl. Ook deze websites zijn aan een opmars bezig en bieden verschillende pakketten aan waardoor adverteerders kunnen zorgen dat ze goed zichtbaar zijn bij vergelijkingen.

Meer weten?

Wilt u meer weten over de mogelijkheden om te zorgen dat de consument u vindt na een vergelijking? Of heeft u vragen over de huidige prestaties en verbeterkansen van uw webshop? Vraag dan hier een quickscan aan, of neem vrijblijvend contact op.

Auteur: Niels Hobert

Emerce100 Beste Fullservice Digital Agency '24

Beste Fullservice Digital Agency '24