Na midden 2010 in o.a. de VS, Engeland en Frankrijk al te zijn begonnen, opent Google Shopping nu ook haar deuren voor Nederlandse webwinkeliers. Wat houdt Google Shopping precies in en hoe werkt het?
De webwinkelier kan productinformatie en prijzen naar Google uploaden. Google gebruikt deze informatie om de producten op te nemen in de google shopping zoekresultaten, welke tevens op de eerste pagina van de natuurlijke zoekresultaten vertoond kunnen worden (Google Universal Search). Dit gebeurt nu in Nederland met onder andere afbeeldingen, video's en maps resultaten. Zie voorbeeld hieronder.
Google Shopping biedt de consument de mogelijkheid snel de prijzen en producteigenschappen met elkaar te vergelijken. De consument krijgt de mogelijkheid naar de vergelijkingssite van Google Shopping te gaan, maar kan ook rechtstreeks naar de landingspagina van het product doorklikken.
Vanaf nu kunnen webwinkeliers de productinformatie aan Google doorgeven. Dit is op twee manieren mogelijk. Aanbieders kunnen kiezen voor het aanmaken van productfeeds (bekijk hier de specificaties) en deze uploaden naar Google. Ook kan men ervoor kiezen de productinformatie in de HTML code (bekijk hier de specificaties) van de productpaginas te zetten, zodat Google deze informatie zelf kan ophalen en gebruiken in de Shopping resultaten.
Voor zowel de webwinkelier als de consument biedt Google Shopping veel mogelijkheden.De datum wanneer Google Shopping ook voor de consument in Nederland beschikbaar is, is nog onbekend. Zij zullen dus nog even geduld moeten hebben voordat ze de voordelen van deze nieuwe productvergelijker kunnen gebruiken.
Geschreven door: Thijs Wolbers
Beste Fullservice Digital Agency '24