Een tekst voor zoekmachines. Als ik dat hoor begint het me gelijk te kriebelen, want ik ben van mening dat een SEO-tekst eigenlijk niet bestaat... Het draait namelijk om relevante en waardevolle inhoud voor de lezer. Als je daar aan vasthoudt, optimaliseer je de tekst (mits goed opgebouwd) tegelijkertijd voor zoekmachines. Een relevante webtekst is mijn alternatieve benaming voor "SEO-tekst". Maar, wat maakt een tekst dan uiteindelijk een goede, relevante webtekst?
Vroeger was er vooral sprake van keyworddichtheid. Het maakte bijna niet uit hoe onsamenhangend de tekst was, als het zoekwoord maar vaak genoeg op de pagina voorkwam, werd je al snel vindbaar. Iedereen kan een SEO-tekst schrijven, toch? Er hoeft tenslotte niets ingewikkelds in voor te komen, als de dichtheid maar voldoende was. Een paar hyperlinks naar de SEO-paginas, en klaar! Kom maar indexeren, Google!
Het algoritme van Google verandert continu. Kwaliteit staat hoog op de agenda bij Google, dus een paar woordjes in een tekst stoppen is niet meer genoeg. Google kijkt anno 2013 meer (en beter) naar relevantie en kwaliteit. Welke woorden staan er allemaal in de tekst? Ondersteunen de afbeeldingen de tekst? Schrijf je over een appelboom, dan is het logisch dat het woord appels ergens terugkomt op de pagina. Komt dat niet terug, gaat er waarschijnlijk bij Google een belletje rinkelen en beschouwt Google je tekst mogelijk als net wat minder relevant voor zoekmachines op het gebied van appelbomen. Tenminste, dat vermoeden we, want niemand weet echt 100% zeker of het zo werkt. We kunnen met zn allen wel gissen hoe het werkt en welke factoren er zijn, maar als het op copywriting aan komt draait het niet zozeer meer om keyworddichtheid, maar (gelukkig) steeds meer om kwaliteit en om mijn favoriet: relevantie.
Allemaal leuk en aardig, dat gepraat over kwaliteit, maar feit is dat we onze website toch stiekem goed vindbaar willen maken en onze teksten zo goed mogelijk willen schrijven om dat te realiseren. Dus, hoe doe je dat? We kunnen er heel ingewikkeld over doen, maar eigenlijk moet je bij het schrijven van SEO-teksten - correctie: van relevante webteksten - in de eerste plaats gewoon teruggaan naar de basis:
Bij webteksten komt er wel minimaal n extra focus bij: het geschikt maken van de tekst voor het online medium. Met andere woorden: het leesbaar maken van de tekst voor lezers vanaf een computerscherm; en steeds vaker ook vanaf mobiele apparaten.
Je vraagt je misschien af waar Search Engine Optimization blijft in dit geheel. Simpel: eigenlijk al je teksten moeten SEO-proof zijn. Het onderwerp is over het algemeen (een deel van) de zoekopdracht die je lezers hebben gebruikt waarna ze op de pagina zijn uitgekomen. En je wilt toch in principe alle pagina's (uitzonderingen daargelaten) vindbaar maken? Een grondige doelgroep- en zoekwoordanalysehoort altijd vooraf te gaan aan het schrijven van de tekst. Dat geeft de juiste input voor het onderwerp van de tekst en voor welke doelgroep je de tekst schrijft, maar ook op welke woorden de tekst vindbaar moet worden. Terug naar de basis is dan het startpunt.
Natuurlijk pas je als SEO-tekstschrijver tijdens het schrijven wel SEO-technieken toe, wat de tekst nog beter vindbaar maakt. Het mooie is, dat als je die zogeheten SEO-technieken toepast, je de tekst eigenlijk gewoon beter lees- en scanbaar maakt voor je lezers. En dat is dus precies wat ik bedoel: je schrijft eigenlijk geen SEO-tekst, maar een kwalitatievere tekst voor je lezers. Een wijziging in het denkpatroon dus, grof gezegd van "snelle SEO-teksten" naar "relevante webteksten".
Heb je vragen over SEO copywriting of inspiratie nodig voor de content op jouw website? Neem dan gerustcontactmet ons op. Laat hieronder je reactie achter als je over dit onderwerp wilt meepraten.
Door: Marloes Karman
Beste Fullservice Digital Agency '24