Maak je deze zomer gebruik van vakantiekrachten en verwacht je dat het moeilijk zal worden om de planning op tijd vol te krijgen? Onderstaand een aantal handige tips die je werving een extra boost zullen geven!
Heb je eerder gewerkt met vakantiekrachten? Dan is de eerste eenvoudige stap om deze kandidaten opnieuw te vragen om voor je te komen werken deze zomer. Bijvoorbeeld door middel van een speciale nieuwsbrief. Ze kennen het bedrijf en de werkzaamheden en zijn dus snel up-and-running. Toch is de kans groot dat lang niet iedereen weer beschikbaar is. Ander werk, afgestudeerd, op vakantie. Je zult dus verder moeten kijken.
De volgende stap is uiteraard om de hulp in te schakelen van je huidige medewerkers. Want referral recruitment (via, via werving) is nog altijd n van de meest belangrijke en meest succesvolle methoden om nieuwe medewerkers te werven.
Maar wat als dat nog steeds niet voldoende vruchten afwerpt? Hoe zorg je dan voor voldoende instroom?
De grootste uitdaging bij het werven van vakantiekrachten is dat je vaak op korte termijn veel extra medewerkers nodig hebt. Probleem hierbij is dat je jongeren, en vakantiekrachten in het bijzonder, vaak moeilijk kunt bereiken. Jobboards gebruiken ze in ieder geval nauwelijks.
Hoe bereik je jongeren dan wel? Met een online recruitment campagne bijvoorbeeld. Want n ding is zeker: jongeren maken massaal gebruik van internet. Zo is Instagram onder jongeren momenteel erg populair, maar ook op Facebook zijn er tal van mogelijkheden om jongeren te bereiken. Facebook heeft heel veel targetting opties waardoor je zeer gericht kunt adverteren. Kijk maar eens naar onderstaande afbeelding.
Maar je kunt ook banners tonen op websites die door jongeren veel worden bezocht of daar een sponsored content (laten) plaatsen.
Los van de platformen is het ook uitermate belangrijk om goed na te denken over de wijze waarop je deze specifieke doelgroep gaat benaderen. Wat wordt de boodschap en welke content ga je inzetten? Een video of banner werkt bijvoorbeeld over het algemeen veel beter dan saaie lange vacatureteksten.
Minstens zo belangrijk als de platformen en de boodschap die je gaat inzetten, is het proces na de klik. Is de vacature / landingspagina geschikt voor de mobiele bezoekers? Is de pagina en boodschap in lijn met de uitingen die de jongeren op social media hebben gezien? En heb je ook de sollicitatieprocedure op de doelgroep afgestemd? Als je niet wilt dat jongeren massaal afhaken als ze eenmaal genteresseerd zijn, zorg dan in ieder geval voor een super simpel sollicitatieformulier. Vraag niet om een (uitgebreid) CV en motivatiebrief en laat ze ook geen ellenlange vragenlijsten invullen. Werkt allemaal averechts. Vraag alleen naar de gegevens die je echt nodig hebt. Extra informatie kun je altijd achteraf nog vragen. Of laat ze desnoods solliciteren via Whatsapp.
Andere tip: wees bereikbaar! Jongeren hebben vaak tal van vragen. Over de bereikbaarheid, de werkzaamheden, de verdiensten en ga zo maar door. Uiteraard kun je op je website of speciale actiepagina al tal van vragen beantwoorden in een veel gestelde vragen (FAQ) sectie, maar er zijn ongetwijfeld ook vragen die je daar (nog) niet beantwoord. Het gaat dan vaak om eenvoudige vragen die je snel kunt beantwoorden. Per mail is een optie, of een chatveld. Maar denk ook in dit geval eens aan het inzetten van Whatsapp. Heb je een vraag? Whatsapp met onze recruiter! Dit werkt drempelverlagend en kan voorkomen dat een kandidaat vroegtijdig afhaakt en uiteindelijk niet meer tot solliciteren overgaat.
Om het nog leuker te maken om deze zomer bij jullie te komen werken, zou je iets extras kunnen bieden. Denk aan een leuk slotfeest aan het einde van het seizoen of een terugkomdag in het laag seizoen voor de vakantiekrachten met hun ouders, broertjes, zusjes, opas en omas enz. Net dat extraatje kan je potentile kandidaat het laatste zetje in de rug geven. En bovendien een mooie kans om je organisatie weer eens onder de aandacht te brengen bij een ander deel van je doelgroep!
Nog een leuke om mee af te sluiten: de vakantiekrachten van nu zijn de werknemers van de toekomst! Kijk dus goed wat voor vlees je in de kuip hebt en blijf contact houden met de toppers door ze op te nemen in je talentpool. Want in de (nabije) toekomst zou je daar maar zo een hele waardevolle nieuwe collega aan over kunnen houden!
Beste Fullservice Digital Agency '24