Op 7 en 8 maart werd in Utrecht UX Insight 2018 georganiseerd, en wij waren erbij. Een event op prachtige locaties in Utrecht, zoals het Spoorwegmuseum en de Fabrique. Op 7 maart waren we aanwezig bij de workshop 'Web Analytics & AB Testing for UX Researchers en op 8 maart bij de conferentie met diverse sprekers uit de UX community.
Naast genieten van de prachtige locatie met lekker gezond eten en gevarieerde sprekers, moest er natuurlijk hard gewerkt en geluisterd worden. Onderstaand onze 7 belangrijkste takeaways.
Maak je bevindingen uit bijvoorbeeld user tests visueel. Een video tonen is overtuigender dan een tekst of quote. Mensen overtuigen gaat nou eenmaal veel sneller door een video te laten zien waarin een gebruiker vastloopt, dan er een rapport over te schrijven. Nog veel beter is het om je stakeholders uit te nodigen en ze live te laten meekijken met een test.
Bundel je bevindingen per categorie, bijvoorbeeld de checkout, en presenteer ze dan. In plaats van n presentatie waarin je alles achter elkaar zet. Op die manier is het eenvoudiger voor mensen om op het betreffende onderdeel van je website te focussen.
UX labs zijn prima om in te testen, maar ga ook naar buiten om te testen en de doelgroep op te zoeken. En/of pas je lab aan. In het normale leven wisselt men continu van apparaat, zorg ervoor dat ze dit in je UX lab ook kunnen. Laat iemand lopen terwijl hij een user test op mobiel uitvoert, dit gebeurt normaal gesproken ook. Boots dagelijkse situaties zo goed mogelijk na.
Werk volgens het Bob Ross-model: van een schets in grote lijnen naar een gedetailleerde visuele invulling. Je kleurenpalet bestaat uit je UX methodes zoals personas, customer journeys en user testing. Door deze in te zetten en met elkaar te combineren ontstaat geleidelijk je gedetailleerde website.
Data op zich zegt niks, het gaat om interpretatie. Is bounce goed of slecht? En wat als je weet dat iemand die de back button van de browser gebruikt ook als bounce wordt gerekend? Wees je altijd bewust van de context van data. Wat zegt het dat je veel pageviews hebt? En helemaal als je weet dat vele gebruikers jouw pagina als startpagina hebben? Data en UX moeten samenwerken.
Er is zoveel ruimte voor verbetering. Door een uur (!) met een team gefocust te werken aan de verbetering van een nieuwsbriefinschrijving, werden 24 hypotheses gevonden waarmee we het aantal inschrijvingen konden verhogen.
UX wordt binnen je organisatie alleen gedragen als er een cultuur voor is en ook als KPI's erop afgestemd worden. Is je KPI alleen omzet? Dan is er weinig kans dat UX belangrijk genoeg gevonden gaat worden. Maar is het naast omzet ook klanttevredenheid een belangrijke KPI? Dan wordt het een ander verhaal. Een UX-gedreven cultuur begint bij het management.
Het evenement heeft ons veel nieuwe inzichten en inspiratie gegeven die we uiteraard graag met je delen. Ben je genteresseerd in UX en/of in CRO? Kom een keer langs om hier over te praten!
Beste Fullservice Digital Agency '24