Universal Analytics is een nieuwe technologie binnen Google Analytics, waarmee het mogelijk is om meerdere typen gegevens te verzamelen en de gegevenskwaliteit te verbeteren. Het bevat een reeks nieuwe functies waarmee de manier waarop gegevens worden verzameld en ingedeeld in het Google Analytics account worden gewijzigd. Universal Analytics maakt het inzichtelijk hoe de bezoeker gebruik maakt van de website op verschillende apparaten. Ook is het mogelijk om gegevens bij te houden van alle online en offline contactmomenten met klanten.
Met Universal Analytics zijn er veel nieuwe mogelijkheden. Zo maakt Universal Analytics gebruik van een nieuw Measurement Protocol waarmee gegevens van elk type apparaat worden verzameld en verzonden naar het Google Analytics account. De sessies van dezelfde gebruiker die verschillende apparaten gebruikt worden met een unieke id aan elkaar gekoppeld. Hiermee gaat Google Analytics voortaan uit van de bezoeker van de website en is het niet langer gebaseerd op bezoeken (sessies).
In onderstaande afbeelding wordt aangegeven wat het verschil is tussen Universal Analytics en klassieke Analytics:
Het valt direct op dat Universal Analytics veel meer functies bevat dan de klassieke Analytics. Zo zijn aangepaste dimensies en statistieken, online/offline gegevenssynchronisatie en het bijhouden van meerdere platformen mogelijk met Universal Analytics.
Hieronder worden enkele mogelijkheden uitgelegd:
Universal Analytics maakt niet gebruik van dezelfde code als Google Analytics. Google Analytics heeft namelijk een andere code nodig op de website om te kunnen werken. Deze code is ook gebaseerd op een ander JavaScript. Voor nieuwe gebruikers maakt dit niet erg veel uit, maar bestaande gebruikers zullen de code moeten omzetten om gebruik te kunnen maken van Universal Analytics.
Heeft u vragen over dit onderwerp? Neem dan geheel vrijblijvendcontactmet ons op. Onzespecialisten staan u graag te woord!
Beste Fullservice Digital Agency '24