Universal Analytics biedt veel nieuwe functies en mogelijkheden die nieuwe inzichten bieden bij het analyseren van het gedrag van bezoekers. Vooral cross-device tracking kan erg interessant zijn om de bijdrage van verschillende devices te analyseren. Echter indien je gebruikt maakt van remarketing op basis van Analytics kan het verstandig zijn om nog even te wachten met het maken van de overstap naar Universal Analytics.
Momenteel is Universal Analytics nog in bta maar al wel beschikbaar voor iedere Google Analytics gebruiker. Universal Analytics wordt al als standaard gebruikt bij het aanmaken van een nieuw Google Analytics account. Google streeft ernaar om iedere Classic Analytics gebruiker te laten overstappen naar Universal Analytics. Vroeg of laat zal iedereen die Google Analytics wil blijven gebruiken de overstap moeten maken naar Universal Analytics.
Met de upgrade naar Universal Analytics komen er nieuwe functies beschikbaar en worden oude functies verbeterd. De belangrijkste voordelen van Universal Analytics staan hieronder opgesomd en worden kort uitgelegd.
De nieuwe cookie die gebruikt wordt voor Universal Analytics maakt het mogelijk om bezoekers te volgen via meerdere apparaten. Een bezoeker die orinteert via een tablet en vervolgens op een desktop een bestelling plaatst wordt door Universal Analytics gezien als n bezoeker in plaats van twee. Voorwaarde is wel dat de klant een unieke code of id achterlaat, bijvoorbeeld door zowel op de tablet en desktop in te loggen met een e-mailadres.
Volgens Google zelf is de trackingscode makkelijker aan te passen en in te stellen. Tevens zijn er meer dimensies die kunnen worden gebruikt waardoor de data nauwkeuriger kan worden geanalyseerd.
Met de upgrade naar Universal Analytics wordt het mogelijk om offline gegevens aan online gegevens te koppelen. Bijvoorbeeld offline aankopen met een klantenkaart kunnen worden gekoppeld aan het online profiel van de klant.
Met Universal Analytics is het mogelijk om verschillende zoektermen uit te sluiten van organisch zoekverkeer. Zoekopdrachten op bijvoorbeeld merknaam kunnen worden uitgesloten van organisch zoekverkeer.
Op dit moment is het nog niet mogelijk om lijsten voor remarketing in te stellen in Universal Analytics. De verwachting is dat deze functionaliteit binnen enkele weken zal worden toegevoegd, samen met de toevoeging van demografische gegevens in de rapportage.
De overstap maken naar Universal Analytics is vrij eenvoudig. Nieuwe Analytics gebruikers kunnen de reguliere stappen doorlopen van het maken van een Analytics property. Nieuwe Analytics properties zijn automatisch Universal Analytics. Voor bestaande Classic Analytics gebruikers die willen overstappen naar Universal Analytics moeten er twee stappen worden doorlopen.
Stap 1 Bestaande Analytics property upgraden
Bij het upgraden van een bestaand Analytics property wordt het huidige profiel omgezet naar een Universal Analytics profiel. Ga naar de beheerder omgeving in Google Analytics waar je de upgrade naar Universal Analytics kan starten (zie afbeelding hieronder).
Nadat het overzetten naar Universal Analytics is gestart duurt het nog 24 tot 48 uur voordat de overdracht voltooid is (zie afbeelding hieronder). Zodra de overdracht voltooid is kan begonnen worden met stap 2.
Stap 2 Implementeer de nieuwe Analytics-code
Zodra het overzetten is voltooid kan de nieuwe trackingscode in de website gemplementeerd worden. Zodra de oude Analytics code is vervangen door de nieuwe Analytics code kan geprofiteerd worden van de nieuwe voordelen die Universal Analytics met zich mee brengt.
Universal Analytics biedt nieuwe mogelijkheden die in de toekomst nodig zijn om het snel veranderende gedrag van bezoekers te blijven analyseren. Maakt uw website of webshop geen gebruik van remarketing of gerelateerde functies op basis van dc.js? Dan is het verstandig om alvast de overstap te maken naar Universal Analytics. Voor meer informatie hierover kunt u contact opnemen met een van onze specialisten.
Beste Fullservice Digital Agency '24