Naar aanleiding van de tweede opeenvolgende nominatie voor de Dutch Interactive Awards nam Ferry de Goeijen van dagblad Tubantia een interview af. Je lees het hele artikel terug in deze blog.
---
Internetbedrijf van Jeroen ter Laak en Gijs Westerbeek is derde, digitale hersenhelft van de klant
Afbeelding 1: GIJS WESTERBEEK (LINKS) EN JEROEN TER LAAK ZIJN MET ADWISE OPNIEUW GENOMINEERD VOOR DE DUTCH INTERACTIVE AWARD.
Een eenvoudig appartementje vormde de eerste uitvalsbasis van Adwise Internetmarketing. Inmiddels telt het bedrijf 70 medewerkers en heeft het A-merken als klant.
Het begon twaalf jaar geleden in het appartement van Gijs Westerbeek. Samen met compagnon Jeroen ter Laak richtte hij Adwise Internetmarketing op. Inmiddels heeft het bedrijf meer dan 70 medewerkers en behoren tal van A-merken tot de clientle. "Dit hadden wij niet durven dromen", zegt Ter Laak.
Beide Almelors zijn nog maar 35 en nu al behoren Westerbeek en Ter Laak, met het full-service digital bureau, tot de top van Nederland. Vanuit Almelo is er dagelijks de concurrentie met de Randstad. En steeds meer spraakmakende merken, als Atkins, Boretti, United Retail en Thales, prefereren de dynamische Twentse onderneming boven de gearriveerde bureaus in Amsterdam.
Adwise bedient bedrijven op alle aspecten van het internet. Van strategie, websites, webshops en apps tot het vergroten van de vindbaarheid op internet en complete campagnes. Of, zoals ze het bij Adwise zo graag noemen: 'We fungeren als derde, digitale hersenhelft voor de klant'.
Het leverde Adwise onlangs de tweede achtereenvolgende nominatie op voor de Dutch Interactive Awards: de meest prestigieuze prijs voor digitaal Nederland. Hier meet het bedrijf zich met topmerken als Hema, McGregor en Omoda.
Het is een direct gevolg van de extreme groei. De redenen voor de nominatie zijn de inspirerende omgeving, uitgesproken visie en bijzondere werkwijze. ,,De afgelopen maanden hebben we meerdere grote klanten binnengehaald, waarvan enkele nooit bij ons waren gekomen als we nog in ons vorige pand hadden gezeten", zegt Westerbeek. Eenmaal binnen zijn ze door de uitstraling van het pand, onze passie en onze werkwijze snel om."
Datzelfde geldt voor potentile werknemers, merkt Ter Laak. "We krijgen tal van open sollicitaties. Zelfs voor de specialisaties die voorheen het moeilijkst vindbaar waren voor ons. Mensen horen hoe we werken en weten voor welke klanten we werken. Dat trekt aan."
Vorig jaar stapte het bedrijf over naar een compleet nieuwe structuur en werkwijze, vrijwel zonder hirarchie, waarmee multidisciplinaire teams zichzelf managen en de teamleden elkaar beoordelen. Dat is een initiatief van Jip van Kervel en Koen Kranenberg, die sinds dit jaar samen met Westerbeek en Ter Laak het directieteam van Adwise vormen. "Het enige wat wij doen is een ondergrens van targets bepalen. Verder is alles aan het team. Ook het contact met de klant. Daardoor zijn we extreem flexibel en klantgericht. Deze werkwijze hanteren ook bedrijven als Spotify en Netflix", zegt Ter Laak. "Door dat te doen, zijn we in een half jaar gegroeid van 55 naar 70 werknemers. Als je werknemers meer vrijheid en verantwoordelijkheid geeft, gaat het geluksgevoel omhoog. Dat vinden wij belangrijk, want dat komt ten goede van het plezier en de prestaties."
Die vrijheid gaat ver. Als iemand een uur wil gamen, dan kan dat. En als iemand zin heeft aan een biertje: de koelkast is steevast gevuld. Het zorgt ervoor dat het licht bij Adwise 's avonds nog regelmatig brandt. Aan vaste werktijden doet het bedrijf immers niet. Ook dat is aan de teams.
Het doel om de creativiteit van het personeel zoveel mogelijk te laten bloeien, om daarmee in te springen op de modernste trends, is volgens Westerbeek en Ter Laak pure noodzaak om een gezonde toekomst tegemoet te gaan in de constant veranderende bedrijfstak van het internet. Die visie nam het bedrijf twaalf jaar geleden bij de oprichting al aan. "Het ene bedrijf was gespecialiseerd in zoekmachineoptimalisatie, de ander bouwde websites en weer een ander webshops. Maar er waren nauwelijks bedrijven die alle diensten in huis hebben", zegt Westerbeek. "Daar zijn we destijds mee begonnen, naast onze reguliere baan. En dat liep al vrij snel goed. Klanten benaderden ons, nadat ze van een andere klant hoorden dat we goed werk en resultaat hadden geleverd."
Na twee jaar besloot het duo om zich volledig te richten op Adwise. Westerbeek gaf z'n baan in de bemiddeling van bouwtechnici op, Ter Laak nam afscheid van een projectleidersfunctie. De eerste personeelsleden werden aangenomen en het bedrijf maakte de stap naar Magna Porta, om daar in een decennium met sneltreinvaart te groeien. Eind vorig jaar verhuisde Adwise naar de voormalige autogarage, pal voor de kantoortoren. En inmiddels groeit het bedrijf ook hier alweer uit hun jasje. "We dachten wel even vooruit te kunnen, maar hebben inmiddels tijdelijk weer een verdieping in Magna Porta erbij gehuurd."
Afbeelding 2: Verschijningsvorm van het artikel
Beste Fullservice Digital Agency '24