Erg populair binnen webdesign is tegenwoordig Parallax scrolling. In deze blog leg ik uit wat Parallax scrolling is en geef ik je een aantal voorbeelden van deze trend.
Parallax werd vroeger al ingezet in 2d-computerspellen. Met deze techniek kon de ontwikkelaar de speler een 3d-illusie geven in een 2d-spel. Elementen die verder weg moesten lijken, bewogen langzamer dan die dichterbij lagen. Dat klinkt erg ingewikkeld, maar wie het ziet herkent het waarschijnlijk direct, bijvoorbeeld van de ouderwetse Super Mario computerspelletjes.
Om dezelfde 3d-illusie te creren op internet wordt deze techniek ook steeds vaker gebruikt op websites.
Hieronder staan 6 voorbeelden van hoe Parallax-scrolling tegenwoordig toegepast wordt.
MySpace
Recent is de nieuwe versie van myspace gelanceerd.
Hieronder staat de introductie-video van de nieuwe layout.
Vodafone
Lost World Fairs
Intacto
Tokiolab
Parallax scrolling is een techniek die voor vele doeleinden kan worden ingezet. Je gebruikt het bijvoorbeeld wanneer je bezoekers een verhaal wil vertellen. Het leent zich ook prima om een product op een nieuwe en spannende manier te presenteren op je website.
Het belangrijkste doel van Parallax scrolling is om de bezoeker te begeleiden naar een actiepunt, zoals bijvoorbeeld naar een contactformulier.
Wij zijn erg benieuwd naar jullie mening over deze trend. Laat hieronder je reactie achter!
Auteur: Tom Nijkamp
Beste Fullservice Digital Agency '24