Challenge us
menu

SEO voor mobielvriendelijke websites: opties en aandachtspunten

Je bekijkt op dit moment een oudere story. De inhoud hiervan kan verouderd zijn. Bekijk hier onze laatste stories
 

Door het grote (en steeds verder toenemende) aantal mobiele internetgebruikers is het essentieel om je website mobielvriendelijk te maken. Hiervoor zijn verschillende opties, denk aan het responsive maken van je bestaande website en aan het ontwikkelen van een afzonderlijke mobiele website. Hoe zorg je ervoor dat je website niet alleen mobielvriendelijk is, maar ook nog goed ingericht is voor zoekmachines?

Mobile first

Mobiel internetgebruik is enorm gegroeid en gaat alleen nog maar verder groeien. Dit is zichtbaar in alle cijfers rondom mobiel internetgebruik zo ook in de cijfers rondom m-commerce. Experts verwachten dat 70% van alle aankopen in 2020 op een mobiel apparaat zal plaatsvinden.Bron:Thuiswinkel.org

Ook als we kijken naar het aandeel mobiel bij de zoekopdrachten in Google zien we dat dit aandeel in veel branches explosief is gestegen. Hieronder een tweetal voorbeelden.

Zoekopdrachten "koffers"

Koffers

Bij de zoekopdracht "koffers" vindt ruim 30% van de zoekopdrachten op een mobiel apparaat plaats en ook nog eens ruim 23% op een tablet.

Zoekopdrachten "sneakers"

Sneakers

Bij de zoekopdracht "sneakers" vindt zelfs ruim 40% plaats op een mobiel en ook nog eens ruim 16% op een tablet.

Wanneer is je website mobielvriendelijk en waar kijkt Google naar?

De mobiele resultaten van Google verschillen van de desktop variant. Dit komt omdat Google ook enkele andere zaken meeneemt of zwaarder mee laat wegen in de mobiele rankings. Hieronder vier items die van belang zijn voor een mobiele site:

  1. Mobielvriendelijk
    Is je website daadwerkelijk mobielvriendelijk? Check dit met de Mobile Friendly toolvan Google. Test hierbij niet alleen de homepage, maar ook categorie, product en contentpaginas. Zo weet je zeker dat Google je gehele site mobielvriendelijk vind. Google checkt onder meer op: witruimte tussen knoppen en links, de leesbaarheid tekst en de aanpasbaarheid aan formaat device. Check ook Search Console op eventuele fouten

  2. Snelheid
    Met name bij mobiele devices is snelheid erg belangrijk. Check metGoogle PageSpeed Insightsof er nog snelheidsverbeteringen te behalen zijn.

  3. Gebruikerservaring
    Bij mobiele websites is de gebruikerservaring nog belangrijker aangezien de schermformaten een stuk kleiner zijn. Zorg voor minder interactieve elementen, minder advertenties en minder beelden/content dan op de desktop variant.

  4. CTR optimalisatie
    Het aantal tekens in de mobiele SERPs wijkt af van de desktop variant. Tot voor kort werd de title wordt afgebroken na +/- 55 tekens. Voor de description was er een maximum van ongeveer 100 tekens. Google is hier momenteel flink mee aan het experimenteren. Voor alsnog is ons advies om de title en description voor mobiel gelijk te houden qua aantal tekens ten op zichte van desktop.

Mobielvriendelijke website: de opties

De keus voor een mobiele website hangt van vele factoren af. Heb je een website of shop? Is je website conversie gericht? Hoeveel tijd is er om je website te onderhouden en hoe groot is je budget?Er zijn verschillende manieren om je website mobielvriendelijk te maken. Het verschil zit in de techniek en op de content die voor mobiele gebruikers wordt getoond. De mogelijkheden:

Responsive website

Een responsive website past het uiterlijk van een website aan op het schermformaat van een device. Alle URLs blijven gelijk en daardoor is de site ook gemakkelijk te indexeren voor Google. De laadtijd van een responsive site op mobiele telefoons is vaak langer omdat dezelfde content wordt ingeladen als voor desktop, waardoor de gebruikerservaring op mobiel dus niet altijd optimaal is. Daarentegen is het beheer van een responsive site eenvoudiger (een plek om alles te beheren) en blijven alle URL's gelijk.

Adaptive website

Een dynamisch of adaptive design stemt de inhoud van een website af per device (desktop, mobiel of tablet). Hierdoor kunnen functionaliteiten en content per device worden afgestemd. Bovendien kan de website geoptimaliseerd worden op snelheid. Omdat er verschillende varianten ontwikkeld dienen te worden en deze ook afzonderlijk bijgehouden moeten worden vergt dit traject wat meer tijd.

Een dynamisch design is ideaal voor een webshop. Ook voor complexere websites met bijvoorbeeld gefilterde resultaten, is een dynamisch design een goede keus. Ook als je het maximale wilt halen uit je online conversies is dit de beste keuze.

Mobiele website met afzonderlijke URL's

Net zoals bij dynamisch kun je inhoud afstemmen op het device, maar hierbij hebben we wel te maken met afzonderlijke URLs. In dit geval wordt er vaak voor gekozen om de mobiele site te plaatsen op een subdomein (m.). Een nadeel hiervan is dat er problemen kunnen ontstaan met het delen op social media en met de indexatie.

Overwegingen voor SEO

Er zijn voor SEO meerdere overwegingen om te kiezen voor een bepaalde oplossing. Je moet je allereerst afvragen of je content anders moet zijn voor mobiele dan desktop gebruikers. Wil je daarnaast alles vanuit n plaats kunnen beheren? En wil je alle URL's gelijk houden of niet?

Responsive

Voordelen

  • Alle URLs en content zijn gelijk, hierdoor is er nooit sprake van duplicate content
  • Behouden van pagina autoriteit. Omdat alle URLs gelijk zijn wordt alle linkwaarde maximaal benut en hoeft de waarde niet verdeeld te worden over de mobiele of desktop variant. Ook met het delen van links via social media ontstaan geen problemen
  • Je hoeft niet te checken welk device iemand gebruikt. De responsive site wordt netjes geschaald afhankelijk van je device
  • Het beheergemak is optimaal, want je hoeft slechts op n plaats je content bij te werken in je CMS

Nadelen

  • De content is identiek op desktop en mobiel. Een nadeel hiervan is dat je het ontwerp en de content niet kunt afstemmen op het device wat iemand gebruikt
  • Wanneer op de desktop variant een grote hoeveelheid tekst wordt gebruik zie je dit ook op je mobiele device. Dit kan nadelig zijn voor mobiele bezoekers, omdat ze hierdoor overspoelt worden met content op het relatief kleine scherm
  • Omdat er een grote hoeveelheid code en afbeeldingen ingeladen dient te worden laat de snelheid op mobiel nogal te wensen over

Adaptive

Voordelen

  • Alle URLs zijn gelijk
  • Behouden van pagina autoriteit. Omdat alle URLs gelijk zijn wordt alle linkwaarde maximaal benut en hoeft de waarde niet verdeeld te worden over de mobiele of desktop variant. Ook met het delen van links via social media ontstaan geen problemen
  • De content van de site wordt netjes afgestemd op de gebruiker en daardoor wordt een goede user experience bereikt

Nadelen

  • Een adaptive website kost meer tijd en budget, omdat er verschillende templates ontwikkeld dienen te worden
  • Er dient zorgvuldig gebruik gemaakt te worden van user-agents. Daarnaast is het van belang om deze actueel te houden, zodat gebruikers altijd op de juiste manier worden doorverwezen. Bij een onjuiste implementatie krijg je problemen met verkeerde doorverwijzingen en mogelijk indexatie problemen.

Mobiele websitemet afzonderlijke URL's

Voordelen

  • De content van de site wordt netjes afgestemd op de gebruiker en daardoor wordt een optimale user experience bereikt
  • Makkelijk te implementeren

Nadelen

  • Er kunnen issues ontstaan met duplicate content (zelfde content, verschillende URLs). Het is dus van essentieel belang dat de redirects goed worden ingesteld
  • De content dient op twee plekken bijgehouden te worden, waardoor het meer onderhoud vergt
  • De linkwaarde wordt verdeeld over twee domeinen. Dit is echter af te vangen met canonicals
  • Er dient zorgvuldig gebruik gemaakt te worden van user-agents. Daarnaast is het van belang om deze actueel te houden, zodat gebruikers altijd op de juiste manier worden doorverwezen

Accelerated Mobile Pages

Accelerated Mobile Pages is een initiatief van Google en Twitter. Met deze techniek maak je een gestripte versie van je desktop variant, waarmee de snelheid tot wel 10x hoger kan komen te liggen. Het is met name bedoeld voor nieuwsartikelen. Formulieren e.d. zijn moeilijker te integreren vanwege de beperkingen op het gebied van HTML. Een voordeel van deze techniek op het gebied van SEO is de weergave van nieuwsberichten bovenaan in de zoekresultaten. Deze functionaliteit is in Nederland nog niet gelanceerd.

Heeft Google een voorkeur?

In principe heeft Google een voorkeur voor responsive, omdat dit een optie is die het minst foutgevoelig is. Desondanks kunnen we stellen dat alledrie de opties zorgen voor een goede SEO oplossing waar Google tevreden mee is. Wel is het belangrijk dat het technisch correct is ingeregeld. De risico's van de technische inrichting zijn bij een adaptive of seperaat mobiele website groter dan bij een responsive website. Het is dus wel van belang om dit mee te nemen in de keuze tussen deze opties.

Hoe kies ik de beste optie?

Bij deze keuze op welke manier je je website mobielvriendelijk maakt moet je je allereerst afvragen of de content voor mobiele gebruikers anders moet zijn dan voor desktop gebruikers. Wil je desktop gebruikers graag bepaalde filters, video elementen, grote afbeeldingen of ander functionaliteiten laten zien/gebruiken die op mobiele niet, of niet optimaal functioneren? Zo ja, dan kun je het beste kiezen voor een adaptive design of een seperate mobiele website. Wil je juist graag een snel te realiseren website zonder "zware" functionaliteiten die je vanuit n CMS kunt beheren? Dan is responisve webdesign een goede keuze.

Pas nadat je deze gebruikersbehoefte voorop hebt gesteld en een keuze hebt gemaakt tussen de drie opties is de SEO invulling van deze optie van belang. Zoals we al aangaven kun je met alledrie de opties hele goede SEO resultaten behalen, laat dit dus niet je keuze tussen de drie opties benvloeden.

Emerce100 Beste Fullservice Digital Agency '24

Beste Fullservice Digital Agency '24