Door het grote (en steeds verder toenemende) aantal mobiele internetgebruikers is het essentieel om je website mobielvriendelijk te maken. Hiervoor zijn verschillende opties, denk aan het responsive maken van je bestaande website en aan het ontwikkelen van een afzonderlijke mobiele website. Hoe zorg je ervoor dat je website niet alleen mobielvriendelijk is, maar ook nog goed ingericht is voor zoekmachines?
Mobiel internetgebruik is enorm gegroeid en gaat alleen nog maar verder groeien. Dit is zichtbaar in alle cijfers rondom mobiel internetgebruik zo ook in de cijfers rondom m-commerce. Experts verwachten dat 70% van alle aankopen in 2020 op een mobiel apparaat zal plaatsvinden.Bron:Thuiswinkel.org
Ook als we kijken naar het aandeel mobiel bij de zoekopdrachten in Google zien we dat dit aandeel in veel branches explosief is gestegen. Hieronder een tweetal voorbeelden.
Zoekopdrachten "koffers"
Bij de zoekopdracht "koffers" vindt ruim 30% van de zoekopdrachten op een mobiel apparaat plaats en ook nog eens ruim 23% op een tablet.
Zoekopdrachten "sneakers"
Bij de zoekopdracht "sneakers" vindt zelfs ruim 40% plaats op een mobiel en ook nog eens ruim 16% op een tablet.
De mobiele resultaten van Google verschillen van de desktop variant. Dit komt omdat Google ook enkele andere zaken meeneemt of zwaarder mee laat wegen in de mobiele rankings. Hieronder vier items die van belang zijn voor een mobiele site:
Mobielvriendelijke website: de opties
De keus voor een mobiele website hangt van vele factoren af. Heb je een website of shop? Is je website conversie gericht? Hoeveel tijd is er om je website te onderhouden en hoe groot is je budget?Er zijn verschillende manieren om je website mobielvriendelijk te maken. Het verschil zit in de techniek en op de content die voor mobiele gebruikers wordt getoond. De mogelijkheden:
Responsive website
Een responsive website past het uiterlijk van een website aan op het schermformaat van een device. Alle URLs blijven gelijk en daardoor is de site ook gemakkelijk te indexeren voor Google. De laadtijd van een responsive site op mobiele telefoons is vaak langer omdat dezelfde content wordt ingeladen als voor desktop, waardoor de gebruikerservaring op mobiel dus niet altijd optimaal is. Daarentegen is het beheer van een responsive site eenvoudiger (een plek om alles te beheren) en blijven alle URL's gelijk.
Adaptive website
Een dynamisch of adaptive design stemt de inhoud van een website af per device (desktop, mobiel of tablet). Hierdoor kunnen functionaliteiten en content per device worden afgestemd. Bovendien kan de website geoptimaliseerd worden op snelheid. Omdat er verschillende varianten ontwikkeld dienen te worden en deze ook afzonderlijk bijgehouden moeten worden vergt dit traject wat meer tijd.
Een dynamisch design is ideaal voor een webshop. Ook voor complexere websites met bijvoorbeeld gefilterde resultaten, is een dynamisch design een goede keus. Ook als je het maximale wilt halen uit je online conversies is dit de beste keuze.
Mobiele website met afzonderlijke URL's
Net zoals bij dynamisch kun je inhoud afstemmen op het device, maar hierbij hebben we wel te maken met afzonderlijke URLs. In dit geval wordt er vaak voor gekozen om de mobiele site te plaatsen op een subdomein (m.). Een nadeel hiervan is dat er problemen kunnen ontstaan met het delen op social media en met de indexatie.
Overwegingen voor SEO
Er zijn voor SEO meerdere overwegingen om te kiezen voor een bepaalde oplossing. Je moet je allereerst afvragen of je content anders moet zijn voor mobiele dan desktop gebruikers. Wil je daarnaast alles vanuit n plaats kunnen beheren? En wil je alle URL's gelijk houden of niet?
Voordelen
Nadelen
Voordelen
Nadelen
Voordelen
Nadelen
Accelerated Mobile Pages is een initiatief van Google en Twitter. Met deze techniek maak je een gestripte versie van je desktop variant, waarmee de snelheid tot wel 10x hoger kan komen te liggen. Het is met name bedoeld voor nieuwsartikelen. Formulieren e.d. zijn moeilijker te integreren vanwege de beperkingen op het gebied van HTML. Een voordeel van deze techniek op het gebied van SEO is de weergave van nieuwsberichten bovenaan in de zoekresultaten. Deze functionaliteit is in Nederland nog niet gelanceerd.
In principe heeft Google een voorkeur voor responsive, omdat dit een optie is die het minst foutgevoelig is. Desondanks kunnen we stellen dat alledrie de opties zorgen voor een goede SEO oplossing waar Google tevreden mee is. Wel is het belangrijk dat het technisch correct is ingeregeld. De risico's van de technische inrichting zijn bij een adaptive of seperaat mobiele website groter dan bij een responsive website. Het is dus wel van belang om dit mee te nemen in de keuze tussen deze opties.
Bij deze keuze op welke manier je je website mobielvriendelijk maakt moet je je allereerst afvragen of de content voor mobiele gebruikers anders moet zijn dan voor desktop gebruikers. Wil je desktop gebruikers graag bepaalde filters, video elementen, grote afbeeldingen of ander functionaliteiten laten zien/gebruiken die op mobiele niet, of niet optimaal functioneren? Zo ja, dan kun je het beste kiezen voor een adaptive design of een seperate mobiele website. Wil je juist graag een snel te realiseren website zonder "zware" functionaliteiten die je vanuit n CMS kunt beheren? Dan is responisve webdesign een goede keuze.
Pas nadat je deze gebruikersbehoefte voorop hebt gesteld en een keuze hebt gemaakt tussen de drie opties is de SEO invulling van deze optie van belang. Zoals we al aangaven kun je met alledrie de opties hele goede SEO resultaten behalen, laat dit dus niet je keuze tussen de drie opties benvloeden.
Beste Fullservice Digital Agency '24