Vanwege een hele drukke oktober maand, waar we cases voor de Dutch Search Awards hebben uitgewerkt, hebben we geen round up voor de maand september kunnen doen. Daarom doen we vandaag een dubbele editie: De SEO round-up van september en oktober!
We trappen af met de reden waarom we de round-up van september niet hebben kunnen posten. Het SEO team van Adwise heeft keihard gewerkt om cases in te dienen voor de Dutch Search Awards. En dat heeft ons geen windeieren gelegd. Alleen in de categorie SEO zijn we maar liefst twee keer genomineerd: Met Het Effectieve Werken & met FixjeiPhone. Ook onze collegas hebben een paar mooie nominaties in de wacht gesleept:
Door al deze nominaties zijn we met Adwise ook nog eens genomineerd in de categorie beste agency large. En jij kunt ons helpen om deze prijs te winnen. Je hoeft alleen maar even je stem uit te brengen op Adwise via deze link.
Het is het derde jaar op rij dat we genomineerd zijn voor beste SEO campagne bij de Dutch Search Awards. Vorig jaar wonnen we de award met de Huidarts.com case en in 2016 kregen we de nominatie voor onze case met Koffergigant. Een mooie bevestiging van het feit dat we al een tijdje goed bezig zijn met SEO bij Adwise!
Sparktoro, het nieuwe project van Rand Fishkin, heeft weer nieuwe cijfers over de CTR in Google van 2018. De belangrijkste bevindingen:
Aantal no-click searches op mobiel stijgt van ca. 60,% in 2017 naar 61,5% in 2018
Aantal no-click searches op desktop stijgt van ca. 33,4% in 2017 naar 34,4% in 2018
Organic CTR op mobile daalt van 39,6% in 2017 naar 38,5% in 2018
Organic CTR op desktop daalt van 66,4% in 2017 naar 65,6% in 2018
Percentage zoekopdrachten dat resulteert in geen enkele klik voor mobile en desktop
CTR van Google organic op desktop en mobiel.
No-click searches zijn zoekopdrachten waarbij er door de gebruiker niet geklikt wordt op een zoekresultaat. Vaak omdat het antwoord direct al wordt gegeven in de zoekresultaten. Denk hierbij aan zoekopdrachten als Hoe oud is Donald Trump. Google geeft hier direct het antwoord op en klikken gebeurt daarom vaak niet. Andere voorbeelden zijn zoekopdrachten waarbij iemand de routebeschrijving naar een winkel opzoekt en vervolgens navigeert met behulp van Google Maps.
Al met al geen hele positieve ontwikkelingen voor SEOs. Het lijkt erop dat het totale potentieel voor SEO aan het afnemen is. Desalniettemin blijft SEO natuurlijk een enorm belangrijke bron van traffic, daar veranderen deze cijfers (nog) niets aan.
Check hier het volledige artikel met alle inzichten op Sparktoro.com
Het aantal mobiele zoekopdrachten met een lokale intentie groeide het afgelopen jaar met maar liefst 50%. Daarmee groeit local mobile harder dan mobile alleen. Dat zei Googles CEO Sundar Pichay in een call. SEO-potentieel neemt over de gehele breedte, door teruglopende CTR's, misschien wat af, dat geldt dus niet voor het zoek-potentieel van lokale en mobiele zoekopdrachten.
Klik hier voor meer informatie
De Google Lens functionaliteit, waar je fotos kunt zoeken op basis van een (deel van) een andere foto, komt naar Google Image Search. De functionaliteit is nu alleen nog beschikbaar in de VS maar wordt langzamerhand uitgerold in de rest van de wereld.
Hieronder een gif van hoe dit in zijn werk gaat:
Gary Illyes van Google geeft aan dat je het beste alle (belangrijke) content direct in kunt laden, zonder dat je eerst moet scrollen. Dat zou betekenen dat lazy loading op basis van JavaScript scroll events, waar elementen pas worden ingeladen op het moment dat deze binnen de viewport van de gebruiker vallen, wordt afgeraden. Googlebot scrollt namelijk niet en zal deze afbeeldingen dan dus ook niet zien.
Meer informatie: https://www.seroundtable.com/googlebot-scroll-26539.html
Sinds oktober vertoond Google een klein dashboard op de zoekresultatenpagina (SERP) met gegevens uit Search Console wanneer jij de geverifieerde eigenaar bent. Het dashboard vertoond gegevens over het aantal klikken, vertoningen en de gemiddelde positie over de afgelopen 7 dagen in vergelijking met de periode ervoor. Hieronder een voorbeeld van hoe dit eruit ziet:
Op vrijdag 28 september was het halfjaarlijkse Brighton SEO event. Dit SEO event is het grootste SEO event in Europa waar de beste sprekers in de wereld van search komen spreken. Collegas Marijn en Willem waren hierbij aanwezig en hebben nieuwe inzichten opgedaan. Meer informatie over insights en presentaties van dit event zijn hier te vinden:
5 interessante sessies:https://www.emerce.nl/achtergrond/brightonseo-2018-september-learnings-5-seoexperts
Alle presentaties:https://www.slideshare.net/SEMrush/brightonseo-takeaways-september-2018-117149182
Er is de laatste tijd al veel gepraat en verschenen over de mobile-first index. Google heeft aangegeven dat content voor user experience redenen prima achter tabjes geplaatst kunnen worden en gewoon de volledige waarde mee krijgen.
Dan petrovic is deze maand echter met een onderzoek verschenen, wat het tegenovergestelde aangeeft. Uit zijn test kwam naar voren dat er aan teksten achter tabjes, ook op mobiel, minder waarde wordt toegekend. Meer informatie valt er te lezen in zijn artikel.
Begin september kondigde Google een nieuwe versie van Google Chrome aan, versie 69. In deze nieuwe versie kun je in de adresbalk direct het antwoord vinden op je zoekopdracht. Je kunt zoeken naar zaken als het weer, sportuitslagen, specifieke antwoorden en nog veel meer.
Beste Fullservice Digital Agency '24