De laatste maand van 2018 is alweer aangebroken en dat betekent natuurlijk een maand van sinterklaas en kerstmis. Maar bovenal betekent dit het begin van een nieuwe maand en dus weer een nieuwe SEO roundup!
Met deze keer:
Op 12 en 13 november 2018 vond het Chrome Dev Summit weer plaats. Wij hebben 5 handige tips voor jou op een rijtje gezet om de sitespeed te verbeteren door afbeeldingen te optimaliseren.
Krijg je veel bezoekers via afbeeldingen en/of videos op je website? Dan kan het zijn dat je daar nu een daling ziet. Google toont minder vaak afbeeldingen en/of video carrousels in de zoekresultaten. Volgens verschillende tools is deze update rond 13/14 november doorgevoerd, zie screenshot:
Dit kan een behoorlijke impact hebben op websites die veel traffic via afbeeldingen/videos binnenkrijgen, aangezien er dalingen zijn geconstateerd van wel 20% tot 30%.
Google heeft een nieuwe update uitgerold voor Google Pagespeed Insights. Hierdoor is er nu ook informatie beschikbaar uit de snelheidstool van Google, Lighthouse.
Er zijn nu 2 tabjes, 1 voor mobiel en 1 voor desktop.
Er is nu de volgende data in te zien:
Er was afgelopen maand behoorlijk wat commotie over het feit dat een van de grootste websites op het gebied van zoekmachine marketing, Search Engine Land, even volledig uit de Google index was verdwenen. Uiteindelijk bleek het een storm in een glas water: Google verwijderde het volledige domein uit de index omdat het de website per ongeluk voor gehackt aan zag. Foutje, bedankt.
Meer info op: Searchengineland.com en seroundtable.com
Google heeft de 0-zoekresultatenpagina nu officieel doorgevoerd op een (beperkt) aantal zoekopdrachten naar tijd, berekeningen en conversies. Denk hierbij aan zoekopdrachten als:
In maart begon Google met het testen van dit type zoekresultatenpagina en dat zorgde voor behoorlijk wat kritiek uit de SEO-community. Google zou hiermee verkeer naar websites, die zich op dit soort zoekopdrachten richten, helemaal afnemen. Blijkt maar weer dat ze zich weinig aantrekken van SEO's. Wat vind jij van deze ontwikkeling? Laat het weten in de comments!
Tot nu toe geldt dit overigens alleen nog op mobiel en nog niet in Nederland. Maar het is dan natuurlijk slechts een kwestie van tijd voordat Google dit ook in Europa gaat doorvoeren.
Een paar voorbeelden:
Meer informatie op https://www.seroundtable.com/google-zero-search-results-26725.html
Eerder dit jaar begon Google al met het testen van meerdere featured snippets op mobiele apparaten. Sinds november zijn ze hiermee ook aan het testen op de desktop variant.
Het is belangrijk om dit in de gaten te houden. Het kan behoorlijk veel impact hebben op het verkeer als Google meerdere featured snippets gaat tonen. Voor nu zijn het nog tests, maar een verandering in featured snippets op mobiel en/of desktop kan veel impact hebben.
Is jouw website nog niet over naar de Mobile First index? Relax, je bent niet de enige. Google heeft zelf aangegeven dat het compleet uitrollen van de mobile first index nog een aantal jaren kan duren. In de tussentijd kun je dus nog genieten van de desktop-first index.
In November is de local pack voor hotels flink onder handen genomen. De local pack heeft een andere uitstraling gekregen en heeft een aantal filters erbij gekregen. Bijvoorbeeld een filter voor 'favoriet bij gasten' waarbij je alleen hotels krijgt te zien die beoordeeld zijn met een 4 of meer (maximaal 5) of een filter voor de laagst geprijsde hotels. Dit maakt het voor gerbruikers een stuk makkelijker om een hotel te vinden dat aansluit bij zijn/haar wensen.
Vond je deze SEO Round op interessant? Laat het ons weten in de comments en/of deel deze blog!
Beste Fullservice Digital Agency '24