Meer weten?
Wil jij ook aan de slag met influencer marketing, social video of Facebook advertising? Wij helpen je graag op weg. Neem contact met ons op!
Mei 2019 zit er alweer op en dat betekent dat het tijd is voor de vijfde SEO round-up van 2019!
Tijdens Google I/O kondigde Google twee nieuwe structured data types waarmee je in aanmerking komt voor Rich Results. Google geeft in beide gevallen expliciet aan dat de Google Assistant hierdoor beter met de content overweg kan.
How-to
Door je instructie-content op te maken met how-to structured data, heb je dus kans dat Google je content als rich result gaat tonen. Zie de screenshots hieronder van hoe dit er in de praktijk uit ziet. Heb je afbeeldingen of video's die de stappen beschrijven, maak deze dan ook op zodat deze content ook getoond kan worden in de zoekresultaten. Gebruik je alleen tekst in je how-to content? Dan is screenshot 2 zoals dit er in Google uit komt te zien.
FAQ content
Met FAQ structured data kun je ervoor zorgen dat je veelgestelde vragen direct zichtbaar worden in de zoekresultaten. Dit kunnen algemene veelgestelde vragen pagina's zijn maar ook veelgestelde vragen op productpagina's.
Voor zowel how-to als FAQ structured data, heeft Google ook een report toegevoegd in Search Console, waarmee je gelijk inzichtelijk hebt of de structured data correct geimplementeerd is.
Let op, rich results zijn niet altijd beter dan "reguliere" resultaten. Als je dit doorvoert, test dan altijd of je ook daadwerkelijk een hogere CTR behaalt. Google wil uiteindelijk zoveel mogelijk directe antwoorden geven, zonder dat iemand nog naar jouw website hoeft. Uiteindelijk gaat het jou er natuurlijk om dat je wel die extra klikken naar je website krijgt.
Klik hier voor meer informatie over FAQ en How-to structured data.
Op 22 mei kondigt Google aan dat het nieuwe design voor de mobiele zoekresultaten live is. In dit redesign is er ook in de mobiele resultaten plaats voor URL's en favicons (kleine logo's). Ook is het Ad label weer eens aangepast. Het lijkt er sterk op dat dit wederom een zet is van Google, naar aanleiding van de tegenvallende omzetcijfers uit Google Ads, om de ads zo min mogelijk op te laten vallen. In het screenshot hieronder zie je links de "oude" zoekresultaten en rechts de vernieuwde weergave.
Hieronder een weergave van hoe het Ads label door de jaren heen veranderd is. Oordeel zelf...
Let op: Google bepaalt of favicons getoond worden. Als ze de inschatting maken dat jouw favicon niet aan hun richtlijnen voldoet, dan zullen ze een standaard favicon laten zien. Dit is bijvoorbeeld al gebeurd bijswastika's en ander provocerend beeldmateriaal.
Bron: https://www.blog.google/products/search/new-design-google-search/
Nieuwe websites komen nu standaard in de Mobile First Index. Dat betekent dat niet de desktop maar de mobiele variant van nieuwe websites wordt gebruikt voor het crawlen en indexeren. Google adviseert daarbij steeds nadrukkelijker om voor een responsive design te kiezen waarbij zowel de URL-structuur als de broncode op desktop en mobiel gelijk is aan elkaar. Quote van Google:"While we continue to support responsive web design, dynamic serving, and separate mobile URLs for mobile websites, we recommend responsive web design for new websites. Because of issues and confusion we've seen from separate mobile URLs over the years, both from search engines and users, we recommend using a single URL for both desktop and mobile websites."
Bron:https://webmasters.googleblog.com/2019/05/mobile-first-indexing-by-default-for.htmlenhttps://www.seroundtable.com/google-mobile-first-indexing-default-27635.html.
Voor het eerst sinds juli 2018 heeft Google haar Search Quality Evaluator Guidelines weer een update gegeven. In onze SEO round-up van vorig jaarspraken we al even over de Search Quality Evaluator Guidelines.
De update heeft vooral betrekking op distracting ads. Dit zijn advertenties die opeens in beeld komen of al tussen de content staan, welke invloed hebben op de gebruikerservaring van de bezoeker. Verder spraken ze vorig jaar constant over E-A-T (Expertise, Authoritativeness, Trustworthiness), waar ze dat nu overal hebben aangepast in page quality.
In onderstaande afbeelding zie je het verschil in guidelines over de distracting ads
Meer informatie is hier en hier te vinden.
Bekijk de trailer hieronder.
https://www.seroundtable.com/google-video-series-on-seo-myth-busting-27511.html
Op 24 mei liet Google Webmasters weten dat ze weer kampten met een indexeringsprobleem. Op 22 mei had Google ook al een indexeringsprobleem met betrekking tot nieuwe content. Hierdoor werd nieuwe content niet direct opgenomen in de zoekresultaten. Voornamelijk nieuwsgerelateerde websites waren de dupe van deze bug. Het probleem is op 23 mei opgelost, maar een dag later kreeg de bekende zoekmachine weer te maken met problemen omtrent het indexeren van nieuwe content. Op 26 mei laat Google Webmasters weten dat het probleem volledig is verholpen.
Een aantal weken geleden, tijdens Google I/O, werd er al bekend gemaakt dat Google tevens podcast resultaten gaat tonen tussen de zoekresultaten in de zoekmachine. Op 9 mei maakteZack Reneau-Wedeen, de oprichter en head of products for Google Podcast, bekend dat ze het concept die week aan het uitzetten waren. In onderstaande foto's is te zien hoe de podcast presentatie in de zoekresultaten eruit ziet.De podcast resultaten zijn zowel te zien op de desktop als de mobiele versie. Maar hoe ziet Google dat er een podcast aanwezig is? Hiervoor hebben de developers speciale richtlijnen voor podcasts ontwikkeld.
mobiele weergave
desktop weergave
Google heeft aangekondigd dat er binnenkort een nieuw snelheidsrapport in Search Console gaat verschijnen. Dit werd tijdens het event Google I/O bekend gemaakt. Een groot voordeel van het nieuwe rapport is dat je specifieke voorbeelden kunt zien van (soortgelijke) problemen die zijn gedetecteerd. De betaversie is nu live en het was mogelijk om je in te schrijven om de versie te testen. Helaas zijn er inmiddels genoeg aanmeldingen, waardoor inschrijven niet meer mogelijk is. Nieuwsgierig geworden? Wij geven je hieronder een sneak-peek:
Zoals je kunt zien in bovenstaand rapport worden de pagina's opgedeeld in langzame, gemiddelde en snelle laadtijd. In vergelijking met de pagespeed test reduceert het veel tijd en kun je in n overzicht zien bij welke pagina's direct actie dient te worden ondernomen.
Yoast SEO heeft aangekondigd dat zodra WordPress 5.3 uitgerold wordt, de plugin WordPress versie 5.2 en lager niet meer ondersteund. Na Yoast SEO 11.3, de laatste update van de bekende SEO plugin, kunnen websitebeheerders een afbeelding, avatar of logo toevoegen in de structured data. Daarnaast is er een optie toegevoegd om linkindexering uit te schakelen.
Wil jij ook aan de slag met influencer marketing, social video of Facebook advertising? Wij helpen je graag op weg. Neem contact met ons op!
Beste Fullservice Digital Agency '24