Maart 2019 zit er alweer op en dat betekent dat het tijd is voor de derde SEO round-up van 2019!
SEO tool MOZ update haar Domain Authority waarde en veel websites zien hierdoor (veel) lagere scores terug voor hun website. MOZ is een tool die de linkwaarde van websites en webpagina's berekent. Met deze waarde proberen ze een zo hoog mogelijke correlatie te behalen tussen de hoogte van deze waarde en in hoeverre een website kan ranken in Google.
Veel website-beheerders raakten wat in paniek omdat ze dachten dat deze waarde direct verband had met hoe Google hun website inschat. Dat is absoluut niet het geval. Voor je ranking verandert er dus helemaal niets. Daarnaast is het goed om te weten dat over de gehele breedte van het internet eigenlijk alle websites een daling in hun DA waarde zien. Voornamelijk oude, verlopen en opnieuw opgekochte domeinen en zogenaamde link netwerken zijn de klos. Voor wat extra duiding over op basis waarvan MOZ de DA waarde heeft gewijzigd, kun je hier terecht.
Dus voor de duidelijkheid: je DA score heeft geen invloed op je Google rankings. Ookal stijgt of daalt je DA, je hoeft dus niet te verwachten dat je positie in Google in dezelfde mate van positie veranderd.
Op 21 maart bracht Google vrij plotseling naar buiten dat het de rel="next" en rel="prev" tags al een tijdje niet meer gebruikt om te bepalen welke URL met gepagineerde inhoud geindexeerd moest worden. Het artikel van Google zelf over dit onderwerp is per direct verwijderd en deze pagina geeft nu een 404 status code.
Het opvallende is dat ze tussen de regels door eigenlijk adviseren om, waar mogelijk, single-page content te gebruiken en gepagineerde content te vermijden.
Roy Huiskes schreef een mooi stuk context over hoe nu om te gaan met gepagineerde content. Check 't artikel hier.
Wil jij advies over hoe je nu het beste om kunt gaan met gepagineerde content? Neem dan contact op.
Goed nieuws, door de nieuwe update van de AMP en mobile-friendly testingtool is het nu mogelijk om een stuk code in te dienen en aan te passen. Hierdoor is het niet meer noodzakelijk om eerst de code te integreren voordat het kan worden getest en gecheckt. Dit maakt het testingproces sneller en minder risicovol, omdat het resultaat direct wordt getoond.
Nieuwsgierig geworden naar de nieuwe versie? Ga dan direct naar de AMP testingtool of de mobile-friendly testingtool.
Op 13 maart bracht Google het nieuws naar buiten over een nieuwe core algorithm update. Google gaf direct aan dat er geen oplossing is als je site negatief benvloed is door deze update. Google Search Liaison Danny Sullvan bevestigt dat er op 12 maart een update heeft plaatsgevonden.
Wat is er veranderd?
Er is nog niet direct bekend wat er aan de hand is en wie er getroffen is. Sommigen geven aan dat het weer te maken heeft met de update van 1 augustus in de gezondheidsbranche. Google gaf echter aan dat er tijdens die update niet specifiek getarget is op deze branche.
Getroffen door deze update? Volg het advies van Google: Er is geen quick fix, maar focus op het maken van goede content
De nieuwe versie van Google Search Console is uitgebreid met meer mogelijkheden voor sitemaps. Zo is het nu ook mogelijk om de sitemap in een ander tabblad te openen, sitemap(s) te verwijderen en gedetailleerde informatie te zien over de prestaties van de sitemap en eventuele fouten.
Met deze nieuwe mogelijkheden kunnen we steeds beter de prestaties van de sitemap(s) monitoren en optimaliseren. In de oude versie van Google Search Console is het niet meer mogelijk om het sitemap rapport te gebruiken.
Google is aan het testen met een zoekmenu met nieuwe icoontjes naast de namen van de zoekcategorien. Dit is het huidige zoekmenu:
En dit is het menu met nieuwe icoontjes waar Google mee aan het testen is:
Waarschijnlijk heeft dit geen enkele invloed op SEO, maar een verandering in de zoekresultatenpagina is altijd iets om te noemen.
De Podcasts app van Google vergroot de vindbaarheid door shows automatisch te transcriberen. Dit geeft gebruikers de mogelijkheid te zoeken naar bepaalde afleveringen zonder de naam of titel van de aflevering te herinneren.
Momenteel beginnen transcripties op te duiken als metadata in de paginabron van sommige podcast afleveringen (niet in de app zelf). Android Police geeft aan hoe deze transcripties kunnen worden gevonden en merkt op dat de transcripties nog wel fouten bevatten. Zo wordt de naam Corbin Davenport bijvoorbeeld als Corbin dabbing port in de Engelse transcriptie weergegeven. Het is op dit moment nog niet duidelijk welke podcasts of afleveringen al zijn gendexeerd en getranscribeerd.
Vindbaarheid is al lang een uitdaging voor podcast-makers. Voor marketeers die branded podcasts willen gaan maken of al aan het maken zijn, kan een betere vindbaarheid ertoe bijdragen nieuwe doelgroepen aan te trekken. Bovendien kunnen voormalige luisteraars je podcasts of afleveringen makkelijker weer vinden. Voor marketeers die podcasts sponsoren, kan dit betekenen dat advertenties meer geluisterd worden.
Beste Fullservice Digital Agency '24