De allereerste maandelijkse Adwise SEO Roundup! En wat voor n. Het is lang geleden dat Google zoveel SEO-gerelateerd nieuws naar buiten bracht. Check dit nieuws en meer opvallende SEO artikelen in de SEO roundup!
In de strijd naar sneller internet toont Google al een tijdje snellere en lichtere paginas in haar zoekmachine als ze merken dat gebruikers een langzame internetverbinding gebruiken. Ze doen dit door webpaginas te converteren naar een versie die geoptimaliseerd is voor een langzame internetverbinding zodat ze toch (relatief) snel laden. Deze technologie noemt Google The Web Light. Google heeft het nu mogelijk gemaakt om als website beheerder inzage te krijgen in deze Web Light resultaten.
Ben je benieuwd of er voor jouw website al Weblight resultaten zijn vertoond? Voer dan de volgende stappen uit:
Weblight resultaten in Google Search Console
Deze Weblight paginas laden het grootste gedeelte van de content en zijn voorzien van een link naar de oorspronkelijk pagina. Experimenten met The Web Light door Google zelf tonen aan dat deze paginas tot vier keer sneller laden dan de originele pagina en dat ze 80% minder bytes gebruiken. Bovendien zagen ze een toename van 50% in traffic naar deze bewuste paginas. Op dit moment ondersteunen alleen de Google Chrome en Android Browsers de Weblight paginas.
Check hier hoeveel sneller een specifieke webpagina is in The Web Light
Deze video laat het verschil in laadtijd van een reguliere pagina en een Weblight pagina zien.
Wil je, ondanks dat deze paginas sneller laden, niet dat Google Web Light paginas gebruikt in de zoekresultaten? Meld je dan af middels een opt-out. Dit doe je door de HTTP header in te stellen op Cache-Control:no-transfor. Als Googlebot deze header ziet wordt de pagina niet omgezet naar een Web Light versie.
In een thread op Twitter reageert Google zelf op artikelen over Mobile First indexing van o.a. Barry Adams en Aleyda Solis. Op basis van deze artikelen concludeert Google dat er nog wel wat misverstanden bestaan over Mobile First: There are only a few things we've sometimes seen confusion about, so we thought we'd clarify them. Gevolgd door een aantal punten waar volgens hen verwarring over zou bestaan. De desbetreffende thread op Twitter vind je hier.
Voor degene die niet alles willen lezen hierover hebben we de belangrijkste punten op een rijtje gezet:
Hoewel Google in februari al met dit nieuws naar buiten kwam, is het nu dan ook daadwerkelijk zo ver. Vanaf juli 2018 gaat Google http-websites markeren als not secure, zie afbeelding hieronder.
Tweet van Google waarin ze aangeven vanaf juli een Not Secure melding te tonen in Chrome
Volgens de Ranktracking tool Rank Ranger toont Google nauwelijks nog Video Thumbnails in Desktop Search. In plaats daarvan toont Google nu vaak Video Carrousels. In het screenshot hieronder van Rankranger is duidelijk te zien dat het aantal zoekopdrachten waarop Video Thumbnails worden getoond ineens inzakt.
Vertoningsaandeel van Video Thumbnails in Google Desktop zoekresultaten
Daarvoor in de plaats zijn nu vaak zogenaamde Video Carrousels zichtbaar. In deze carrousels staan volgens Rankranger gemiddeld 8,5 video. Meer kans dus om met jouw YouTube video vertoond te worden in de zoekresultaten, wat eens te meer het belang van YouTube onderstreept. Over het algemeen krijg je deze video carrousels te zien als je instructionele zoekopdrachten intypt. Zie bijvoorbeeld de Video Carrousel hieronder op de zoekterm afvoer ontstoppen.
Video Carrousel op de zoekterm afvoer ontstoppen
50% van alle zoekopdrachten zullen in 2020 gebaseerd zijn op voice search. Dit is een van de meest gehoorde kreten op allerlei digital marketing- en SEO congressen. En hoewel Ian Lurie dit niet ontkent plaatst hij in zijn artikel op LinkdIn wel vraagtekens bij hoe voice-search genterpreteerd wordt. Is het bijvoorbeeld ook voice-search als je een zoekopdracht inspreekt maar je een scherm-resultaat krijgt? Volgens Lurie niet: That's not a significant step in search technology. Nor does it impact marketing strategy. En hier slaat hij volgens mij de spijker op zijn kop. Want hoewel de zoekopdracht op zich misschien verandert, als je een zoekopdracht inspreekt ben je geneigd om dit in volzinnen te doen in plaats van steekwoorden, de intentie verandert niet. Pas als je een zoekopdracht inspreekt waar eenduidig antwoord op gegeven kan worden, is voice-search cht handig.
Denk aan zoekopdrachten als:
Maar tegelijkertijd verandert dit niets aan je (SEO) strategie. Ben jij afhankelijk van content die gericht is op dit soort antwoorden, dan is het al langer tijd om na te denken over je verdienmodel. Google toont deze direct answers immers al jaren, en daarmee is het aantal klikken op dergelijke zoekopdrachten al jaren heel klein. Maar op verreweg de meeste zoekopdrachten is niet altijd een enkel antwoord van toepassing. Hierbij wil je als gebruiker simpelweg de mogelijkheid hebben om een set met resultaten te bekijken en te beoordelen, totdat je het antwoord hebt die jouw intentie vervuld.
Denk hier aan zoekopdrachten als:
Featured Snippet van Google op hoe maak je een milkshake
Hoewel Google in sommige gevallen een featured snippet toont betekent dat natuurlijk niet dat die featured snippet het antwoord is op mijn vraag. Want, wat voor iemand een lekkere milkshake kan zijn, hoeft dat voor iemand anders niet te zijn. Misschien houd ik wel helemaal niet van banaan. Bij dit soort zoekopdrachten wil je als gebruiker juist zelf kunnen kiezen, puur omdat de antwoorden interpretabel zijn.
Wanneer je in Google zoekt op een bekend persoon of een bekende organisatie, dan is de kans groot dat er een zogenaamd knowlegde panel verschijnt in de zoekresultaten. Een knowledge panel is een snippet, direct in de zoekresultaten, met uitgebreide informatie over de desbetreffende persoon of organisatie.
Als je als persoon of bedrijf een knowledge panel hebt dan kun je (straks) deze vermelding claimen. Op dit moment is Google nog bezig met de uitrol hiervan en het zal dus nog wel even duren voordat dit voor alle entiteiten met een knowledge panel mogelijk is. Op het moment dat dit beschikbaar is, dan kun je je vermelding claimen door in Google te zoeken naar de persoon/organisatie in kwestie. Vervolgens scroll je tot aan het knowledge panel. Door te klikken op, Do you manage the online presence of persoon/organisatie?, kun je de organisatie of persoon in kwestie claimen. Als je geverifieerd bent kun je bijvoorbeeld suggesties doen voor het toevoegen van nieuwe informatie of het wijzigen/verwijderen van niet (meer) juiste informatie.
Dit gif bestand laat zien hoe je een knowledge panel kunt claimen/verifiren.
Meer informatie over het claimen van knowledge panel vermeldingen vind je hier en hier.
Na een update van de Yoast SEO-plugin voor WordPress is een bug ontstaan die betrekking heeft op bijlage-urls. Dit heeft mogelijk gevolgen voor je rankings in Google.
Wanneer je in WordPress een afbeelding toevoegt, wordt er ook een aparte bijlage-url gecreerd voor elke afbeelding. Dit komt erop neer dat elke afbeelding een eigen url heeft. Normaal gesproken verhelpt de Yoast SEO plug-in dit, doordat de optie Redirect bijlage-urls naar de bijlage standaard aangevinkt is met Ja. Deze urls (met alleen een afbeelding) worden dan automatisch geredirect naar de pagina waar deze afbeelding staat. Echter is door een update deze instelling overschreven en overgezet naar Nee, waardoor de bug is ontstaan.
Door deze bug worden afbeeldingen niet meer geredirect naar de pagina waar ze op staan, maar worden ze door Google als aparte urls gendexeerd. Het gevolg hiervan is een enorme hoeveelheid extra paginas van lage kwaliteit in de index. Dit is mogelijk schadelijk voor je organische posities.
Meer informatie over deze bug en hoe je deze moet oplossen is te lezen in de blog van Digital & SEO marketeer Willem op Frankwatching.
Google heeft een nieuwe functie in Google Search Console aangekondigd, de URL-inspectietool. Met deze nieuwe tool kun je een specifieke URL van je website checken om te zien hoe Google deze URL ziet. Je kunt onder andere de laatste crawl datum, crawling of indexing fouten en de canonical URL voor die pagina zien. Verder laat het zien of een pagina succesvol geindexeerd is en of er AMP of structured data issues zijn.
Deze tool is nog aan het uitrollen, dus het kan nog enkele weken duren voor iedereen deze tool zal kunnen gebruiken. Enkele screenshots van hoe de tool eruit ziet:
Beste Fullservice Digital Agency '24